Gå til innhold

Vondt i bekkenet-hva er vanlig?


Thea

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med vondt i bekkenet i flere uker nå (er 32+1). Først i halebenet og ve lyske, nå mest i symfysen/foran. Det blir verre når jeg går, bøyer meg mye eller sitter på en hard stol. Kan ikke sitte med beina i kors slik jeg pleier. Verst er det om natten når jeg skal snu meg. Da kan det gjøre kjempevondt.

 

Er dette noe "alle" har, eller er det bekkenløsning? Fikk ikke noe ordentlig svar av legen og nå må jeg snart bestemme meg hvor mye sykemeldt jeg skal være fremover. Skal snart til jm og, men vil gjerne vite litt hva som er normalt/hva dere andre kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 3 grader bl. Først bl uten symptomer, som ikke gir smerter eller bare milde forbigående smerter som ikke opplever spesielt vondt. Alle gravide har bl, hvis de ikke har kjent seg plaget har de denne varianten. De er de heldige!

 

Så er det bl med symptomer som det du har. Smerter når en snur seg i sengen om natten er et klassisk symptom. Det gjør at en ikke får slappet av og tatt seg igjen om natten, og dagene blir tyngre. Å ha gangvansker og vondt når en sitter er også typisk. Enten har du en dårlig lege, eller du har kanskje ikke gjort det klart for han hvordan du er plaget. Jeg vil si du har bl med symptomer som berettiger hel eller delvis sykemelding så du ikke bli verre.

 

Den siste er kronisk bl hvor smertene ikke forsvinner etter fødsel, men varer ved et år etter. Håper vi slipper å oppleve det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Jeg har og mest smerter i symfysen (i uke 38), noe som er en variant av bekkenløsning. Jeg går til fysio 2 ganger i uka og det hjelper! Be legen din skrive ut henvisning til fysio, og be ha skrive "bekkenløsning med gangvansker" - da får du dekket timen og betaler kun 50 kr i egenandel.

 

Anbefaler deg dette jo før jo heller for det blir bare værre jo større magen blir! :-) Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som bekkenløsning, ja. Jeg har de samme symptomene som du beskriver. Jeg fikk konstatert bl ganske tidlig i svangerskapet, og er i uke 30 nå. Jeg ble sykmeldt ganske fort, men prøvde etterhvert å jobbe 50 %. Det gikk ikke, jeg ble liggende i helgene med smerter, så nå har jeg vært 100 % sykmeldt siden slutten av januar. Det anbefaler jeg deg, for det har hjulpet meg å ta det med ro hjemme. I tillegg deltar jeg i bassenggruppe ledet av fysioterapeut 2 ganger i uken, og det også anbefaler jeg på det varmeste hvis det tilbudet finnes i nærheten av der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ! ! !

Endelig ble jeg litt klokere:)

 

Har halveis diagnostisert meg selv med bl og likevel lurt på om jeg er pysete og bør tåle dette. Legen min er veldig kort på kontrollene og en må vite hva en skal spørre om når en er der. Jeg har jobbet 50 % en måned nå, men det er veldig få ting jeg kan gjøre på jobb som ikke innebærer løft, forflytning, bøying eller gåing. Og når jeg ikke får tilrettelegging eller aktiv sykemelding kan jeg vel med god samvittighet sykemelde meg helt?? Så får jeg heller bli litt selskapssyk...Bare 4-5 uker til permisjon.

 

Lykke til alle med bekkenløsning. Håper det gir seg etter fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois!

Jeg er førstegangs og hatt de samme kjennetegna som deg.. jeg jobbet veldig lenge 60 prosent, gikk ned til 50%(litt kortere dager bare) 1mnds tid før permisjon, og de to siste ukene før permisjon blei jeg helt sykemeldt. jeg burde nok absolutt gått fra 60 og til 100.. for jeg verket mye og gjort det egentlig på jobb hele vinteren, men bare pressa meg selv. har en jobbb med mye løfting, gå på hardt gulv, stress etc.. noen ganger kom jeg meg hverken ut an bilen eller orket å hansdle mat etter jobb(pga bære posene)

 

Nå er jeg da sykemeldt i min andre uke før permisjon, går ut i perm på mand. etter jeg slutta på jobb har jeg ikke verket og helt ny verden, så skjønner godt nå at detta var fornuftig og lurt, men burde nok gått ut litt før også, og sluppet så mye plager og søvnløse netter pga verking!

 

Du har jo ikkelenge igjen du heller, så jeg hadde sykemeldt meg helt nå var jeg deg.. så kanskje du også slipper så mye verking og plager oppunder fødsel og å få problemer m det etter fødsel!!

 

Lykke til, Thea! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har menst smerter i symfysen og lysken men har også plager bak med halebenet.. jeg gikk til fysio og fikk prøve noe som heter terapi slynge men dette var svært smertefullt.. jeg fikk bare besked om at det ikke var mer hun kunne gjøre og at jeg måtte kjøpe bekkenbelte og krysse fingrene på at dette hjelper.. jeg har store problemer med og gå sitte osv.. men har hatt bekkenløsning siden uke 10 ca..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...