Gå til innhold

Test 2 - CB digital spørsmål


puppi1

Anbefalte innlegg

Okay først vil jeg bare si at jeg er ikke hysterisk og at jeg er ganske klar på det jeg gjør, men jeg ønsker likevel å spørre om følgende:

 

Tok en ny test i dag tidlig det er dag 11 på IVF fryseforsøk (satt inn 2 egg torsdag før påske). Testen sa ikke gravid, men da jeg tok ut sticken var det en veldig svak lysblå strek ved siden av den vanlig blå streken.

 

Noen som har opplevet det samme?

 

Jeg har ikke fått mensen og har hatt noen tegn (kan selvfølgelig være innbildte) - jeg er helt klar over nå at jeg sannsynligvis vil få neg. svar når jeg tar blodprøve i morgen tidlig for å sjekke om jeg er gravid.

 

Ønsker bare å høre om noen har opplevet det sammen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En digital graviditetstest derimot tar bort behovet for å tolke ved å ha et display som utvetydig sier enten "Gravid" eller "Ikke gravid". Imidlertid er det gjerne TO streker på testpinnen tas ut fra den digitale avleseren, selv om den digitale avleseren viste "Ikke gravid"..! Det er da man begynner å spekulere, kanskje går det an å tolke strekene med det blotte øye likevel, selv om bruksanvisningen til testen sier at man ikke skal tolke strekene selv? Virker ikke den digitale testen likedan som andre graviditetstester? Er ikke to streker det samme som positivt?

 

Det viser seg at likheten stopper etter at testen har fått tilført urin. Den digitale testen har en kontrollstrek som alle andre graviditetstester for å bekrefte at testen er utført korrekt. Den har også en teststrek som både kan dukke opp og kan utebli, og det er her forskjellen ligger: teststreken kan dukke opp selv om du ikke er gravid, fordi reaksjonsmiddelet i teststreken ikke tester spesifikt etter bare hCG, men også LH. LH finnes så godt som konstant i en kvinnes kropp i større eller mindre mengde alt etter hvor i syklusen kvinnen befinner seg, og man vil derfor gjerne få to streker på testpinnene til de digitale testene uansett om man er gravid eller ikke.

 

Da kan man spørre seg: hvorfor tester disse graviditetstestene etter LH også? Tilstedeværelse eller mangel av LH har jo ingen betydning for påvisning av graviditet.

I patenten til de digitale graviditetstestene står det: "The determination of the presence of more than two analytes in any sample may have significant clinical utility." (Patenten sier ikke noe videre om graviditetstesting, men ettersom Clearblue har lansert en digital eggløsningstest også, er det nærliggende å anta at teknologien er den samme i begge typene og at firmaet dermed kan bruke de samme delene i begge disse digitale avleserne og ha den samme patenten på begge produkter.)

 

Da kan man igjen spørre seg: Hvordan vet den digitale avleseren hva resultatet er?

I patenten står det: "... a standard curve can be generated by running strips with samples with known concentrations of E-3-G BI (blandingen av farge og reaksjonsmiddel). The colour at the immobile zone can be read, for example using a Minolta chromameter, and the concentration of E-3-G calculated by extrapolating from the reflectance value."

Med andre ord; urinen reagerer med reagensmiddelet og lager en linje, og den digitale holderen måler styrken på den. (Et chromameter måler fargestyrken på forskjellige farger, som f.eks. ved bleking av tenner så kan et chromameter avgjøre hvor mye tennene er bleket.)

 

For å summere opp: Kvinner flest vil normalt få to streker på digitale tester uansett om de er gravide eller ikke, takket være at LH alltid er finnes i en viss mengde. Et menneskes øye er ikke i stand til å måle fargestyrken i teststreken, man er dermed ikke i stand til å kunne si noe verken den ene eller andre veien bare ved å se på strekene med det blotte øye. Når testen sier "Ikke gravid", så betyr det "ikke gravid" fram til det motsatte blir bevist ved et "Gravid".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet med digital CB selv i går,to dager på overtid,det var to streker på min og selv om displayet viste ikke gravid,og det stemte for mensen kom senere på dagen.

Du kan jo være gravid alikevel men ha testet litt for tidlig.

 

Lykke til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...