Gå til innhold

Pergo eller ikke ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det vitsen å gå på pergo dersom ultralyden med meg - henne var helt fin, jeg finner stigningen på eggløsningstester, og han har ikke sjekket sæden.

Var hos legen å fikk resept på pergo, han trodde jeg ville klare å bli gravid i løpet av 4 måneder ved hjelp av den. Han sa det var for å finne eggløsningen, men jeg finner jo den ved hjelp av eggløsningstester ...

Men mensen kommer igjen og igjen ..... Jeg synes det er dumt at jeg skal få bivirkninger når typen kan ha redusert sædkvaltitet eller noe.

Men legen sier at han tror ikke typen min har redusert sædkvalitet, siden vi har fått to barn fra før av.... Han tror det er timingen, men jeg mener at det ikke er timingen når jeg finner lh stigningen og aldri blir gravid ....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Dette hørtes bakvendt ut. Dumt at du skal propppe i deg hormoner, når det muligens er hos mannen problemene ligger. Det at mannnen har klart å befrukte to ganger før er ingen garanti for at kvaliteten fortsatt er på topp. Det kan jo være spermiene har blitt dårligere eller at dere hadde kjempeflakt de andre gangene. Synes dere skal be om en sædanalyse uansett jeg. Er svømmerne i superform, kan det jo være fint å få det bekreftet også.

Elllers kjenner jeg meg igjen her. Vi har prøvd i over 3 år med to aborter bak oss. Siden mannen min har klart å befrukte før, synes ikke legen det var nødvendig å sjekke han. Jeg er jo selvfølgelig helt uenig, da en bekreftelse eller en avkrefting ville gjøre ting klarere eller en bekymring mindre. Jeg må si det da at jeg etter litt pushing nå endelig har fått en time til sædanalyse, og det er en lettelse å få komme i gang med noe.

 

Hvor lenge har dere prøvd? Det kan jo ha litt av betydning for om det er nødvendig å teste seg, men jeg synes nå du skal be om en prøve uansett. Ellers er jeg litt skeptisk til pergo. Synes legene skriver det ut til alle uansett grunnen til at de ikke blir gravide. Er litt redd for at jeg skal få det selv som et slags plaster på såret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ,

 

Jeg har lest bivirkningene på pergotime, og det stresser meg veldig at jeg skal gå på denne i 4 måneder :( , også kan problemene muligens ligge hos mannen :(. Og det pergotime kan resultere i er :, cyster på eggstokkene , og dersom ingenting er i veien med meg er jo det en veldig unødvendig plage å få i tillegg.

 

Vi fikk et barn i 1997, og derretter spontanaborterte jeg i 1999, og fødte et barn i 2000, ( etter å ha gjennomgått et svangerskap med mye blødning de tre første månedene i begynnelsen av svangerskapet, - jeg måtte sitte og slappe av mye da - ellers blødde jeg mer og mer , og jeg trodde jeg skulle miste barnet hele tiden.) Fra sommeren 2001, gikk jeg uten prevensjon, men prøvde ikke så iherdig. Fra sommeren 2004 forsøkte vi iherdig å få et barn til, men blir jo aldri gravid igjen. Finner eggløsning ved hjelp av eggløsningstester...

 

Legen sa før ultralyden at problemet lå mest sannsynligvis hos meg , siden han hadde bevist at han hadde befruktet 3 ganger før. Men på ultralyden viste det seg at alt var helt fint, og han sa at jeg var et rent klekkeri.. , men allikevel trodde han at det kunne være timingen, at pga. at jeg har litt ujevne menstruasjoner alt fra 31-33 dager, så hadde jeg problemer med den, derfor trodde han at pergotime i 4 måneder ville gjøre susen på problemet vårt. Han trodde ikke det skyldes sædkvaliteten, den kunne de forsikret skyld sjekke om 4-6 måneders tid. Jeg føler det blir veldig unødvendig å begynne med pergo, når eggløsningstestene viser stigning ? ! hmmm. selv om det er fristende hvis det gir større muligheter, men det tror jeg ikke på...

 

Jeg tror at når man ikke blir gravid , kan det like godt skyldes mannen som kvinnen. Og begge bør testes ut før man setter en på behandling med store og kjedelige bivirkninger. Min spontanabort kan det ikke være sædkvaliteten som er grunnen til sier legen, siden vi fikk et barn etter spontanaborten, men jeg tror faktisk at sædkvaliteten var dårlig, gir meg ikke på det ... og derfor spontanaborterte jeg, og såvidt beholdt barnet i svangerskapet etterpå.

 

I dag er jeg jo litt lei meg og oppgitt , har nettopp fått mensen igjen i dag, men om jeg henter resepten på pergo tror jeg at jeg ikke vil gjøre, det vil nok ikke hjelpe ... huff

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte bare å komme med en liten kommentar her. De jeg har snakket med har ikke fått noe særlige bivirkninger av pergo. Har selv tatt dobbelkur, og det var ikke noe uvanlig med den syklusen egentlig, litt mer følsom bare, men det kan jo også ha vært det psyiske presset. Har tatt provera for å få mensen, og det var forferdelig, ville heller tatt ti pergokurer i stedet for en ny med provera.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok tatt en kur i alle fall, og sett hvordan det gikk. En kur kan forsterke den eggløsningen du allerede har. Eller muligens at egget kanskje ikke slipper, men får et ekstra puff med pergo. Du kan jo bare løse ut en av kurene, ingen som sier du må ta alle fire.

 

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nyskjerrig på om pergo gjør folk lettere gravid, selv om de finner lh stigningen uten å ta pergo ?

 

Om pergo gjør noe med kroppen som gjør man lettere gravid ? Det er jo fristende å ta den, sitter å vurderer det med å gå å hente resepten nå , og begynne på den om 3 dager nå.... Men det er bare det at jeg finner lh stigningen på eggløsningstestene uten pergo .... ? .... hmmm, så jeg vet ikke helt jeg... og sæden hans er jo heller ikke testet ....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig rart ut at du blir satt på en pergotime av legen din uten at mannen din er skjekket. Dersom han har dårlig sædkvalitet, er dette mer eller mindre bortkastet i følge min lege. Jeg har gått på pergotime og fikk cyste på høyre eggstokk etter en enkelt kur, så jeg ville nok helt klart ikke tatt pergo uten å være sikker på at mannen din har ok sædkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pergo stimulerer til produsering og modning av egg. Du kan ha LH stigning og eggløsning selvom egget ikke er godt nok modnet for at det kan bli befruktet. Tror ikke du skal være så veldig redd for å få cyste på eggstokkene. Det er ikke så veldig mange som får det. Men det er mange andre bivikninger som kan være veldig plagsomme. Har selv gått på en dobbelt kur og fikk bivikinger som hetetokter, sur/sint/ grein lett og uten grunn, kvalme som kom og gikk, trøtt som ei strømpe hele dagen, oppblåst i magen. Disse kom ca en uke før ikm og varte i nesten tre uker. Men det er på en måte verdt det hvis det er flere slike kurer som skal til for å få det til. Jeg har nå hatt en pause periode da min gyn mener man bør ha det siden det er en stor belastning for kroppen å få tilsatt slike hormoner. Det er også en del som blir gravide i disse pauseperiodene da medisnene henger igjenn i kroppen en stund. (men det har ikke vært tilfelle hos meg)

Du kan selvfølgelig ta en kur selvom din mann ikke er sjekket ut. Men hadde det vært meg hadde jeg nektet flere kurer uten at han var sjekket ut. Det er totalt unødvendig å utsette kroppen sin for slikt hvis det også er et problem hos ham som gjør at du uansett ikke vil få det til ved bare å behandle deg!

Det er ikke et godt nok argument at han har klart å befrukte før. Mye kan skje og forandre seg hos mannen også. Husk at det er mange komponenter i sæden som skal være i orden for at det skal fungere.

Jeg hadde forlangt å få en henvisning til en fertilitetsklinikk for sædanalyse og hvis din gyn står på sitt kan dere gå til din mans fastlege og få det der. Det er også en del blodprøver som bør tas av din mann da han også kan ha fått en hormonforstyrrelse som gjør det vanskelig å befrukte.

Ønsker deg uansett lykke til!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er veldig rart, - at jeg skal gå på en pergotime uten at mannen min er sjekket.

 

Både meg og mannen min tror at han kan ha dårlig sædkvaltitet, i og med at undersøkelsen med meg var helt fin, og alt fungerer helt normalt hos meg. Vi har også merket at sædens konsistens er en helt annen enn den var tidligere, den er veldig vannaktig og helt tynntflytende, som vann. Jeg er livredd å få bivirkninger som gir veldig plager. Og ønsker ikke noen unødvendige cyster på eggstokkene, når jeg ikke kan bli gravid med pergo likevel - hvis det er sæden som er problemet.

 

Gikk cysten vekk av seg selv , etter pergokuren ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at mannen din får henvisning til sædprøve. Hvis du bor i Oslo, kan han ta testen på Omnia for 300 kr på en hvilken som helst dag. Svaret foreligger innen en uke. Jeg hadde ikke villet proppe i meg pergo uten å vite dette. Både fastlegen min og gynekolog var klar i sin tale om dette.

Cysten var ikke forsvunnet på forrige UL i mars, men den var blitt mindre. Nå tar jeg også homopatmedisin, akupunktur og fotsoneterapi for å få den støtt ut. Det er en hormonell cyste som normalt skal forsvinne av seg selv (men ikke alltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da , den pergokuren høres kjedelig ut :( Jeg har kjempeangst for medisiner - ubehaget rundt det, og vonde ubehagelige bivirkninger rundt den ) Men vil risikere å gå igjennom dette hvis dette skal til for å klare å bli gravid, men det er jo det at sæden til mannen min ikke er undersøkt, og jeg og han tror at det er der problemet ligger.

 

Vi får bestille en time hos legen, og få tatt en slik prøve å se hva resultatet av den viser først. Det kan jo også være at egget mitt ikke modnes ordentlig selv om jeg får eggløsning / lh, ... vet ikke....

Men mistenker sædkvaliteten , vet ikke om sæd som ligner vann i konsistens og fargen er ganske vannfarget har noe å si her også ? , men gynokologen reagerte heller ikke på at jeg sa at jeg merket forskjell på sædkonsistens og farge, slik den var fra før, og slik den er blitt i de senere år....

 

Høres jammen ikke greit ut å få en cyste på eggstokken, lurer på om det kan være smerter med det og vondt også ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt store problemer med cysten jeg har, men den er ganske liten også. Det hender at cyster sprekker, og det kan gi kjempe vonde smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har herved bestemt meg . Jeg tar ikke pergo før mannen min har fått testet sædkvaliteteten, og sjekket hvordan det står til med den !

Tar ikke sjansen på å gå på medisiner unødvendig hvis det ikke hjelper uansett, og det kan være mannen min det står på !

 

Jeg får sjekket den med en gang, han gynokologen sa at jeg kunne begynne på pergo i første omgang, så sjekket vi sæden etter et halvt års tid, men nå gidder jeg ikke å vente lenger, så nå får han sjekke sæden, slik at jeg ikke blir så skuffet måned etter måned lenger.... men jeg tar ihvertfall ikke pergo unødig Nei !

 

Men det høres fint ut at det ikke er smerter, så lenge ikke cystene sprekker ... men jeg tør ikke det der, før han har testet seg...

 

Jeg er 29 år, har begynt å få dårlig tid med å få et barn til , mens han tar alt med ro og sier at det skjer nok av seg selv og vi har flere år på oss igjen , lang tid, men etter å ha ventet i 4 -5 år uten at noe skjer så begynner jeg å bli kjempelei meg. Og har mistet tålmodigheten til å vente mer. Alle rundt oss får barn etter hveandre i rad og rekke , og mens flere vennepar får to søsken i mellomtiden mens vi prøver så føles alt så håpløst ut. Jeg får sende han avgårde til legen og teste sæden sin he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Celine!

Jeg har et tips om å bedre sædkvaliteten! Det funket på oss! Jeg leste om det i en amerikansk studie. Det de kartla var at svært mange menn fra 30 års alder ofte har mye skader og/eller dårlig svømmekapasitet. Det som viste seg å rette opp slike skader var noe så enkelt som cvitaminer! Det hjelper i løpet av bare noen uker. Kiwi har høyt innhold av cvit. min mann spiste minst en kiwi og en appelsin, i tillegg til annen frukkt. Vi skjøt blink på 2 mnd! Viktig at han får nok sink også (finnes i fisk). Jeg sitter med en krabat på 6 mnd som bevis. Var jeg deg ville jeg ventert med hormoner. Du burde i hvertfall få en utredning hos lege først. LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det er riktig "ende" å begynne i. Mannens sædkvalitet er raskt å få skjekket, og vil kunne gi viktige svar før de går i gang med undersøkelser av deg. Jeg har lært meg i møte med litt av hvert av gynekologer og leger, at man må stå på selv for å komme seg videre. Jeg er 35 år og definitivt ingen tid å miste og det har vært viktig å komme igang. Stå på og kom i gang med utredning på fertilitetsklinikk. Da er du iallefall hos fagfolk som er spesialister på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Maza !

 

Jeg skal kjøpe masse kiwi til han, og appelsiner , og frukt til han :)

Ja , nå vet jeg hva han skal få i morgen til middag, jeg lager fisk ! :)

Han skal få mye fisk fremover til middag, hjelper nok med masse grønnsaker også he he, og mer søvn, han sover lite - ofte bare 4 - 6 timer om natten, umulig er han !

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan også akupunktur/fotsoneterapi hjelpe både kvinnen og mannen ved fertilitetsproblemer. Iallefall mange som har høstet gode erfaringer med det. Vitaminer er sikkert også svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om koffein nedsetter befruktningsevnen. Jeg drikker mye cola, er litt vel avhengig av det. Lurer av og til på om den har innvirkning på at jeg ikke blir gravid ! Drikker kjempemye cola om dagen , litt vel avhengig.

 

Mannen min er egentlig sunnere enn meg sånn sett. Men han sover svært lite. Jeg trenger alltid minst 8 timer søvn, mens han sover ikke mer enn 4 - 5 timer ofte ( noe jeg ikke hadde maktet)

 

Folsyre eller noe er også lurt for kvinner har jeg hørt , før man blir gravid og under en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest at kaffe/koffein ikke er så bra for kvinner med tanke på graviditet. Vet ikke hvor mye det er forsket på det, men har iallefall lest det. Så kan nok sikkert være greitt å kutte ned på Cola drikkingen- sånn for sikkerhets skyld. Den er jo ganske koffein holdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal begynne nedkuttingen på Cola ! Det blir jo lett at jeg bruker den som en sånn trøstedrikk, tåteflaske på en måte , over at jeg ikke blir gravid he he .. Men må begynne å skjerpe meg .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske "hard på flaska" jeg også, men hos meg går det på vann. Overgangen er kanskje litt stor, men det skal visst være ganske sunt. Nå er det blitt en vane å drikke masse vann uten søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig sunn ! :) Jeg skal prøve å skjerpe meg, sitter å sutter på cola her nå , men må klare å slutte ! he he

Det blir liksom en slags trøst for problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, man må liksom unne seg litt ekstra når man har det som verst. Kan jo ikke være sunn hele tiden heller.

Stå på !

Dere finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...