Gå til innhold

Trenger noen synspunkter!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har en sønn på snart 6år,han er her 1gang i måneden ca1 uke vær gang..moren bor et annet sted så han kommer med fly...Ingenting galt med ungen,vi går godt ilag i tilfelle noen hormonbomber skulle lese=)Saken er den at han er veeeeeldig krevene,han kan sitte på fanget til sin far hele dagen om han fikk lov..han har aldri sovet i egen seng så han sover md oss,og man må gå og legge seg sammen med han(for det meste er han like lenge våken som oss)Så det er ikke voksentid her i huset når han er på besøk,den delen er jeg vant med så det går greit.Men nå kommer det et nytt barn om en måned,han sa i dag at han hadde tenkt ta ungen hit 4dager etter min termin,er mitt første barn og hadde da selv tenkt at den første tiden skulle brukes til og bli kjent med det nye lille menneske som kommer,selvfølgelig skal sønnen hans få komme hit raskt å hilse på men synes det var vell tilig med tanke på at han er en heldagsjobb bare han..all fars tid vil jo gå til og ta seg av sønnen og ingen tid da til den lille fra hans side,så jeg vet jeg bli "alenemor"den tiden han skal være her..dette er jo nytt for meg ikke vet man engang hvordan form jeg er i etter fødselen heller eller hvordan unge man får...Spørsmålet mitt til dere er som følge er det egoistisk av meg og ville ha litt tid på forhånd??Eller skal jeg bare godta at han kommer hit rett etter fødselen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke urimelig at du tenker sånn! Har selv en datter på snart 6 år fra tidligere ekteskap og vet da at dette kan være en krevende alder, hvor det kreves mye oppmerksomhet og tid. Og hos dere blir det kanskje da vel mye fokus på denne 6 åringen ut fra et ønske fra far om å ta igjen tapt tid? Vår 6-åring legger seg halv åtte hver kveld, selvsagt på eget rom. Og jeg tror at dette er svært verdifull tid for oss alle. At man skal snu om på dette over natten hos dere nå i forbindelse med fødselen blir feil, men det bør kanskje bli et mål på sikt? Han har det vel neppe slik hjemme hos sin mor også?

Vel, det at du nå har lyst til å bli kjent med ny, egen baby i ro og mak, synes jeg er ganske naturlig. Og det blir jo da kanskje noe vanskelig med at ditt bonusbarn er der fra dag en (det er jo ikke sikkert at du føder på termin). Hva med å foreslå at dere tar en uke sammen dere tre først rett etter fødselen og at 6 åringen kommer ned den andre uken dersom pappa har tenkt å ta de første 14 dagene etter fødsel fri?

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Tror du ikke det løser seg av seg selv selv om 6-åringen kommer såpass tidlig? Jeg mener, mannen din vil jo se at du trenger mye hjelp med den lille og vil måtte formidle det til guttungen. Kanskje t.o.m gutten kan få noen oppgaver for å hjelpe pappa og deg med lillebror/søster?

Også vi som har barna boende hos oss hele tiden opplever krevende unger som er en "heldagsjobb" i seg selv. Og for oss er det ikke bare-bare å sende hjemmeboende barn vekk, og da må man lære barnet "the hard way" å akseptere at det ikke er sentrum i universet.

Nei, jeg synes ikke du er egoistisk. Uansett hvordan dere løser dette, blir det sikker en fin tid.

Gleder gutten seg til å bli storebror? Det at han blir storebror vil jo være en utmerket anledning til å forklare at nå er han så stor at han godt kan sove på eget rom i egen seng. "Alle store gutter gjør det!" Ikke si at nå skal lillebror/søster skal ligge sammen med dere, det gir grobunn til sjalusi at noen andre skal overta hans plass.

Jeg syns også at dere burde få litt voksen-tid på kveldene. Det er ikke sunt for hverken dere eller 6-åringen at han skal være oppe så sent om kveldene. Han skal vel begynne på skolen til høsten? Da må jo slike legge-rutiner sitte inne. Å måtte legge seg sammen med en så stor gutt burde være helt unødvendig. Les litt for ham, det er koselig for både stor og liten ( jeg har lest så mange artige barnebøker opp gjennom årene på den måten!).

Lykke til med den lille!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei,

har tenkt på det samme selv, jeg vil ha min samboers fulle oppmerksomhet til meg og babyen når han blir født.

Så nei, du er ikke egoistisk, vi ønsker selfølgelig å komme til ro med det nye familiemedlemmet:)

Lykke til!

Skrevet

hei:) vi ar det samme dillemaet... bare at her har vi en paa 6, en paa 9 og en paa 12:) problemet er at far vil ha alle barna her, mens han selv maa beg aa jobbe rett etter fodselen... siden det er sommerferie i den tiden jeg foder, saa er der ingen tid til bare meg og baby.

gruer meg voldsomt til dette, men haaper han vokner og forstaar at jeg gjerne trenger litt tid, foer jeg blir alene med en stor barneflokk:)

min lillegutt paa 6, har ad/hd saa han er en jobb i seg selv, faren stiller lite opp, saa dette blir virkelig en proevelse for meg...

ikke klarer de husarbeid heller, blir rett og slett litt fortvilet naa, men det er nok litt hormoner og.....:)

Skrevet

Jeg har en biologisk datter på 4,5 som er en normal og veldig aktiv liten jente, og jeg må si at jeg både gruer og gleder meg til de første dagene hjemme med alle sammen under ett tak, og jeg har jo erfaring med baby, leser utfra innlegget ditt at det er din første! Jeg synes ikke du er egoistisk! Jeg tenker også at det helt sikkert er naturlig at dere skjemmer 6-åringen bort de gangene dere ser ham, men det er helt sikkert på tide at far og biomor tar en prat om hvor så store gutter bør sove ( i sin egen seng!!), prøve å gjøre leggerutinene koselig med lesing osv, men så er det natta for seg selv! Han er så stor nå at det er på tide, synes nå jeg!

Ville også foreslått at gutten kommer på besøk litt senere. Man vet jo aldri helt hvordan fødselen går, jeg var ihvertfall litt mørbanket, full i ammehormoner og litt engstelig. Søvnen første dagene er ikke helt på topp:)

Lykke til uansett hva dere blir enige om:)

Skrevet

Syns ikke at du er egoistisk når du vil ha litt tid for deg selv og sen lille etter fødselen. Syns ikke du skal godta at han kommer rett etter fødselen men foreslå at han kommer senere. Du vet aldri hvor sliten du er eller hvilke evt problemer ungen og du har etter fødselen...

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er helt enig med deg som vil være for deg " selv" etter fødselen.Det er jo lett skremmendes med din første baby,og det er jo greit å være bare mamma,pappa og baby en stund først. Jeg har selv en stesønn som kom til oss bare noen dager etter at jeg fikk førstemann.Syntest det var veldig slitsomt,da jeg var sliten etter fødselen og veldig sippete.Men det var ingen som spurte hva jeg syntes. Og det er ikke helt det samme når det ikke er din egen unge. Venter nå nummer to, men nå tror jeg ikke det gjør så mye om stesønnen kommer,for jeg tror nok jeg vil føle meg noe tryggere denne gangen,så sant alt er i orden. Det skal ikke være enkelt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...