Gå til innhold

Odds???


Emilia og lille Oliver:-)

Anbefalte innlegg

Vet det er vanskelig å gi noen odds, men her er en gjeng erfarne damer og kanskje noen tørr å prøve seg. Jeg aner ikke selv om jeg bør ha mye håp eller ikke.

 

Fakta:

Jeg er straks 22 år, mannen min 23

Jeg har PCO og har aldri verken mensen eller eggløsning. Jeg har tatt fire kurer pergo to med trippel dose utel el. Jeg er litt overvektig men plassert gjevnt på kroppen. Jeg er ellers normalt sunn, har sluttet og røyke og prøver å trene iallefall et par ganger i uka. Vi har vært prøvere i 16 mnd.

Vi skal snart sende søknad til prøverør, men skal prøve puregon sprøyter i mellomtiden. Mannen har gode svømmere. Noen som tørr å prøve seg på hvordan sjansene våre ser ut, trenger et litt mer realstisk bilde på hva vi bør forberede oss på å gå igjennom.

 

Vi forteller ikke om vår situasjon til så mange, så har ingen andre enn mannen å snakke med dette om.

 

Mange her har mye erfaring og jeg føler meg helt grønn på min egen situasjon, er så redd for å ikke kunne få barn. Håper noen kan si hva de mener og tror selv om dette egentlig er umulig å forutsi.....

Takker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! De sier at 3 av 4 blir gravid i løpet av 3 forsøk med hjelp. (Håper jeg holder den statistikken oppe, er igang med 3. forsøk)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hewi du, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg her, men lurte på selv når dere sendte inn søknad om prøverør? anbefalte gyn det eller hvordan og hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har prøvd det som er å prøve nå untatt puregonsprøyer, så da mente gyn at det var på tide med prøverør. Jeg tror du kan til en viss grad bestemme selv når du ønsker det men en må vel ha prøvd det meste først. Vi venter med å sende søknaden et par mnd fordi vi må rekke å spare penger. Nå sparer vi til bryllupet som er til sommeren. Vi hører til porsgrunn og der er det vel 5 mnd ventetid.

 

Lykke til med babylagingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har prøvd i ett år uten resultat er man "kvalifisert" til å få hjelp. tror det er gyn som henviser. Vet ikke hvor lang tid det tar i Norge, jeg hører til Danmark.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCO. Var overvektig, men tok av meg 20 kg. BMI på 23 nå. Fikk faktis regelmessig mens etter det :-) Min gyn-lege sa at sjangsene for å lykkes var veldig gode. Vi har selv vært til to IVF + tre fryseforsøk i Porsgrunn - endelig har vi lykkes! Er nå 11 uker på vei og helt i himmelen. Har til og med tvillinger i magen min :-) I Porsgrunn er de kjempehyggelige.

Vi gifta oss i fjor sommer, midt mellom alle forsøka. Alt ble timet og tilrettelagt slik at livet ikke BARE dreide seg om babylaging.

Situasjonene våre er like og jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar, så heldige dere er dere som ha klart det. Jeg har aldri hatt mensen, og har mesteparten av mitt liv vært slank. Det har ikke hjulpet noe på syklusen min. Prøver jo å slanke meg ,men det er ikke lett. Jeg gruer meg sånn til prøverør, er det veldig smertefullt??Setter de inn to egg i porsgrunn om man ønsker det??Setter veldig pris på om noen vil fortelle meg litt mer om hele prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi først kom til Porsgrunn, fikk vi en del info og ble anbefalt å prøve inseminasjon først. Dette er mye enklere, og overhode ikke smertefullt. Andre forsøk med inseminasjon ble konvertert til IVF, da det var for mange eggposer modne. Ved uttak fikk de ut tre egg og et ble befruktet og tilbakeført. Dette var ikke vellykket. Neste forsøk var med full pakke med nesespray og sprøyter. Jeg fikk hetetokter og noe (mannen min sier mye) humørsvingninger. Ved uttak hentet de da 35 (!!!) egg hvorav 21 ble befruktet og så fine ut. Fikk tilbakeført et. Dette var heller ikke vellykket. Da vi ringte klinikken og informerte om dette, ytret vi ønske om 2 egg ved neste forsøk, og det fikk vi. Vi mistet en del egg underveis, noen sprakk og andre ville ikke feste seg. Men nå henger spirene fast og vi har ennå 4 på frys.

Hele prosessen.. Dere er sikkert henvist til IVF? Ca fem mnd ventetid. Vi ble først innkalt til en inforsamtale. Vi planla da første forsøk (inseminasjon for oss). Fikk en del info om IVF også. Ved et IVF-forsøk begynner man med nesespay (Synarela) som man tar fra dag 20? i syklus og begynner med sprøyter (Puregon) en drøy uke før uttak. Sprøytene er ca 1 cm lange og veldig tynne, stikket kjennes knapt. Bivirkninger som humørsvingninger, hodepine og hetetokter er individuelt. Jeg svetta som sagt en del. Noen dager før planlagt uttak gjøres en GU for å se om det er modnet noen egg, og ikke for mange. 35 er for mange, men det de så ikke alle egga mine før de var begynt å suge de ut.

Den dagen egga skal taes ut, møter man ca 30 før på klinikken. Man får Sobril (beroligende) og Paracet som forebyggende smertestillende. Man får innlagt en veneflon, som man får Petidin i (noe sterkere smertestillende). Så ligger man i GU-stolen da, holder godt i mannen din sin hånd og ser på TV-skjermen over deg. En nål føres inn i skjeden og stikkes gjennom skjedeveggen, opp i eggstokken og egga suges ut. Dersom det er mange egg der, stikkes det flere ganger. Jeg prøvde å konsentrere meg om å se på TV-skjermen da de sugde ut egga. Det er litt kult :-)

Å si at det ikke er vondt i det hele tatt ville vært å lyve, jeg var temmelig svett da det hele var over. Men VELDIG vondt er det ikke. Det er litt vondt å gå etterpå. Men det gir seg fort.

Jeg kan ikke få skrytt nok av gjengen i Porsgrunn. De er noen fortryllende engler. Dr Kahn er skjønn som en kosebamse. Veldig oppmuntrende og beroligende.

Er det noe mer du ønsker å vite? Jeg kan ikke svare på alt, men jeg har da lært litt gjennom alt vi har vært gjennom.

Igjen ønsker jeg deg masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...