Anonym bruker Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Mannen min er tysk og har to barn fra tidligere som bor med sin mor i tyskland. Bidraget han betaler pr mnd for barna er urimelig høy. Han tjener ca 1100 euro pr mnd, og han betaler 497 euro i bidrag. Det er jo nesten halve inntekten hans!!!!!!!! Vi har felles barn også, og det er jo da stort sett jeg så må betale for henne. Dette finner jeg meget urettferdig. Er det noen her som kan noe om fastsetting av barnebidrag i tyskland? Hva skjer om han blir norsk statsborger? Følger han norske regler da (med 11 % av inntekt) ?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 I Tyskland er bidraget avhengig av barnets alder og inntekten hans. Som regel blir "Düsseldorfer Tabelle" brukt: http://www.famrz.de/g02_05.htm Er inntekten inntil 1.300 Euro må han betale minst 204 Euro for et barn under 6, 247 Euro når barnet er mellom 6 og 11 og 291 Euro for barn under 18. MEN: han skal bare betale så mye i bidrag at han kan forsørge seg selv også. Den såkalte "Selbstbehalt" er 890 Euro når han har en inntektsgivende arbeid. Ergo: Han skal bare betale 210 Euro for begge to. Da er det bare å få bidraget vurdert på nytt. Det forandrer ingenting mht hans forpliktelser at han skulle bli norsk statsborger. At dere har felles barn er uinteressant fordi hans "gamle" forpliktelser kommer først. Det er et problem for dere - men skal hans barn fra tidligere forhold lide fordi han skaffer seg en ny familie? Forresten, hvorfor fikser du problemet? Det er vel han som skulle sette seg inn i ting?
alfaalfaalfaalfa Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Hittil har han betalt 247 euro pr barn. Inntekten pr mnd er ca.1000 euro. Dvs at han har litt over 500 euro til å forsørge seg selv og bidra til babyen vår. Det sier seg selv at det ikke fungerer... Du spør om hans barn fra tidligere skal lide, og selvfølgelig skal de ikke det. Men teoretisk sett skal vel moren også betale like mye som faren? og hun får Kindergeld i tillegg. Hun jobber og har samboer. Så problemet er jo at jeg ikke finner det spesielt rettferdig at hun får så mye for sine barn, mens jeg må betale ene og alene for mitt(+at jeg stort sett betaler det meste av mat + husleie, strøm etc) Ikke blir jeg regnet som enslig forsørger heller siden han bor her. Jeg har svangerskapspermisjon, og har en del tid å tenke på det her, og jeg synes det er så urettferdig at HUN blir prioritert når det gjelder penger, og ikke det barnet han bor sammen med...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Jeg skjønner at du syns det er urettferdig. Men som jeg ser det skulle han med en gang sette igang med ny fastsetting av bidrag. Han tjener jo ikke nok. Selbstbehalt er det som han skal ha for å kunne forsørge SEG SELV. Hans forpliktelser kommer etter det. Og da er det en rekkefølge. Først sine barn fra ekteskap og deretter det nye barnet. Førstemann til mølla prinsipp. Hans ex ser det sikkert litt annerledes enn du. Skal han slippe å betale bidrag bare fordi hun tjener godt og har sambo og fordi han valgte å skaffe seg enda flere barn? Det har hun jo ikke noe med.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Å ja...hun ser det nok helt annerledes....Man må jo skvise sin ex for det som overhodet er mulig. Det er jo ikke noe annet enn totalt urettferdig da... når de har råd til å dra på ferie 5 ganger i året (nei jeg overdriver ikke) kjøpt seg ny bil (mannen min måtte selge bilen sin for å betale bidrag) og mannen min eier ikke nåla i veggen. Og det aller værste: Han har ikke råd til å betale slik at han får se barna sine!! JEG gav han en tur nedover så han fikk møte dem da han ikke har sett dem på over ett halvt år... Ikke noe annet enn urettferdig nei... En annen ting: Mannen min sier han må gå til rettsak for å få minstesummen "selbstbehalt" i sin egen lomme. Dette skjer ikke automatisk fra Jugendamt at det blir trekt ifra hans inntekt. Og advokat har han selvfølgelig ikke råd til... Men man kan vel bare skylde på seg selv da man finner en mann med barn fra før. Og når mannen da i tillegg kommer fra et sinnsykt latterlig land som Tyskland når det gjelder Unterhalt både for barn og fru så burde enhver norsk "patchworkfamily" prise seg lykkelig over det norske trygdesystemet. Hadde jeg bare visst... Forresten en liten kommentar til det det siste du skrev: Han har ikke valgt å få flere barn, det skjedde til tross for at alle forhåndsregler ble fulgt. Så det er ikke akkurat en situasjon han har valgt... Synes synd på han jeg... Fritt for ikke å være mann med barn i Tyskland!! No rights!!!!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Det var ikke meningen å irritere deg... Hvis jeg husker det riktig trenger han ikke advokat for å få bidraget satt fast på nytt. Dessuten kan han få "Gerichtskostenbeihilfe", syns han skulle ta telefon og ringe til retten der nede. Omgående. Er ikke sikkert om han kan kreve pengene tilbake som han har betalt for mye allerede, men verdt å sjekke. At han ikke ser barna sine. Vel. Han flyttet til Norge. Det sier seg selv at samvær blir da dyrt og tungvindt. I Tyskland er det den som flytter som har ansvaret for merutgiftene. Syns den norske praksisen er urettferdig der også den parten som blir boende fast som må punge ut når samværsforeldre velger å flytte langt vekk. Ønsker dere lykke til, også at han får seg jobb der han rett og slett tjener bedre slik at deres økonomiske situasjon ser lysere ut etterhvert.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 He, he... neida... Det er det tyske systemet som irriterer meg og ikke du!! (jeg er derimot meget takknemlig for at du har tatt deg tid og svarer meg!!) En siste ting jeg spør deg om da er: Det var ex-en til mannen min som flytta ut over 7 timer med bil unna der de bodde isammen, og tok med seg barna. Det var da ikke lenger noen vits at mannen min bodde der noe lenger, og flytta derfor med meg til Norge. Hvordan er praksisen da med fordeling av reiseutgifter?? Er det fortsatt han som skal betale alt helt alene?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #8 Skrevet 26. april 2006 Dårlige nyheter der også. Den som har samvær må betale alle reiseutgiftene. Spiller ingen rolle hvem som har flyttet. Det finns faktisk foreldre som flyttet for å gjøre samværet vanskeligere (mange som vil gjøre samvær umulig). Veldig veldig urettferdig. Jeg syns at den som flyttet må stå for merutgiftene, men slik er det ikke. Jeg fant en side som retter seg mest til fedre: www.trennungsfaq.de Tyskland har en lang vei å gå hva gjelder samlivsbrudd. Skikkelig steinalderopplegg. Dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå