Gå til innhold

UVI / blærekatarr


*Sirkeline*, Snuppa og Snippen

Anbefalte innlegg

Noen som vet om blærekatarr/ UVI minsker sjansen for å bli gravid? Sliter med det stadig vekk. Spiser tranebær for det, vil helst ikke ha penicillin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sirkeline23!

 

Har nok ikke noe direkte svar på spm ditt, men har kanskje noen tips. Jeg har og slitt med blærekatar i mange år, og hos meg kommer det når vi har hatt sex. Ganske lett å regulere egentlig, men når alle kjærringråd ikke fungerer lenger, hva gjør man da???? Bla tranebær fungerer ikke i det hele tatt som forebyggende hos meg. Ikke å tisse etter samleie heller... Jeg fikk en gang hos en lege (som faktisk brydde seg om problemet) noe som heter Hiprex. Det er naturlig syre som gamle damer på gamlehjemmet får. De er veldig effektive. Jeg får de på blå resept og spiser de kun i de periodene vi har sex, fordi de smaker utrolig vondt.

Tror ikke blærekataren er noe hinder i å bli gravid, heller det man stapper i seg når uhellet først er ute. Jeg har selv en sønn på tre år og jeg hadde mye mer katar den gangen enn nå. Og nå har vi prøvd på søsken i to år. Men det er andre grunner til at det ikke funker nå...

Ta en prat med legen din om blærekataren (be han sjekke opp rundt det hvis han ikke kan noe særlig om det, manneleger kan stort sett ikke det), det er jo uutholdelig å leve med i lengden...

 

Lykke til med prøvinga :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiprex, ja,da skal jeg spørre etter det.

 

 

Har et spørsmål til jeg. På meg kommer det ofte så veldig brått. Kan merke at det begynner å murre og bli "sårt inne i magen", og en halv time etter er jeg skikkelg dårlig og det blør når jeg tisser. Tar jeg tranebær og legger meg på sofaen med pledd og varmeflaske på magen kan det gå noen timer også blir det borte igjen (ikke alltid). Kommer det så fort hos deg å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke ha noen innvirkning på muligheten for å bli gravid. Sliter du med det mye kan det være at du burde å be om å bli henviset til cystoskopi hvor de går inn med kamera og ser på urinleder og blære for å se om det kan være medfødte "missdannelser" som gjør at du lett får UVI.

Hiprex brukes forebyggende og det er det heller ingen problem å bruke når man prøver eller er gravid.

Fortsett å spis tranebær og prøv å få i deg et glass appelsinjuice hver dag. Dette er for å gjøre urinen din sur slik at ikke bakterier trives så godt der.

Ikke bruk silkeundertøy eller nylonstrømpebukser for lenge av gangen da detter puster for dårlig.

Gå på do rett før du legger deg og med en gang du står opp. Dette for å korte ned tiden urinen er i blæren. Du bør også gå på do innen ca 15 min etter sex. Ellers er det virktig at du drikker mye slik at det blir god gjennomstømning i blæren.

En del har også god erfaring med fotsoneterapi.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

 

 

Jeg gjør stort sett alt det du skriver fra før av, uten å gå på do rett etter sex da, for da ligger jeg med pute under rompa... hehe...

 

Skal spørre legen etter Hiprex når jeg skal til legen neste gang. Tror jeg har lest at man ikke skal spise tranebær med bucco-ekstrakt når man er gravid. Flere som har lest det, eller har jeg drømt? Noen som vet hvorfor? Det er iallefall det i kapslene jeg bruker, så jeg lurer fælt...

 

Er cystoskopi en slange med kamera på som man fører oppi urinrøret? Tror jeg skal ha innvendig ul for åsjekke en cyste om ca 1 mnd, kan det sees hvis det er noe feil med "urin-systemet" mitt også da? Cysten fikk jeg vite om etter en MR-undersøkelse for ryggen, så mulig det hadde syntes der også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cystoskopi er et kamera som føres inn i urinrøret/blæren. Kan ikke se evt defekter på innvendig ul eller på MR dessverre. Det er ubehagelig men du blir bedøvet så det skal ikke gjøre spesielt vondt.

Når det gjelder tranebær og graviditet vet jeg ikke men ville rådført meg på en helsekost. De skal vite slike ting. Evt ta det opp med gyn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant svar på hvorfor man ikke skal spise bucco når man er gravid, så jeg deler det med dere sommåtte være interessert.

 

Hei! Har bare en opplysning å komme med i forbindelse med råd om tranebærkapsler ved UVI-plager.

Jeg har selv vært kronisk plaget med urinveisinfeksjoner i vel 10 år, de siste 3 årene har jeg ikke brukt en eneste antibiotikakur, men har behandlet meg (med stor suksess) med tranebærkapsler! Fortsatte med det da jeg ble gravid, inntil jeg i ca uke 25 fikk høre at tranebærkapsler med bucco-ekstrakt ikke skulle brukes av gravide. Det merket jeg har brukt (Natures sunshine) inneholder nettop bucco. Gikk over til et merke uten bucco, men disse hadde slett ikke like god effekt. Ble i allefall nysgjerrig på hvorfor man ikke skulle bruke tranebær med bucco i tilfelle jeg hadde gjort noe "galt" mot babyen, og lette "høyt og lavt" etter infomasjon. Fant til slutt det jeg lette etter på en hjemmeside om diverse urter, og ønsker å dele dette med andre gravide slik at ikke flere utsetter seg og fosteret for unødvendig risiko. Kort oppsummert inneholder bucco et stoff som er livmorstimulerende og kan gi økt menstruasjonsblødning, og som derfor kan være abortfremkallende. Gravide (og ammende) skal derfor ikke ta bucco. Mer info finnes på adressen http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/agat_bet.htm.

 

 

Ville bare dele denne infoen med dere, da det er tydelig at dette ikke er særlig kjent. Hverken helsekostforretning eller apotek her i byen kunne fortelle hvorfor bucco skal unngås av gravide - de visste ikke engang at det ikke skal brukes av gravide - selv om de begge solgte tranebærkapsler med bucco-ekstrakt. Det har heldigvis gått bra med meg, men kan tenke meg at de som har problemer med blødninger/abortering er ekstra utsatte. Så hold dere til tranebærkapsler uten bucco!!

 

Jeg har selv funnet ut at jeg heller får ta en antibiotikakur dersom det blir nødvendig. Prøver å drikke masse hver dag, og tar tranebærjuice (uten bucco), som sikkert har en viss forebyggende effekt.

Lykke til!

Novembermamma

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...