alfaalfaalfaalfa Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Hei Jeg er ny her på dinbaby.com, men jeg har fulgt med på disse sidene i lang tid, da jeg er i samme situasjon som en del her. Men dette er altså første gang jeg skriver. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg da jeg (vi) har store problemer med min kjærestes ex... De har vært sammen i 12 år, og de har to barn sammen. Det har vært slutt i snart tre år, og de har ikke vært gift (men felles konto). Da barna var små, var moren hjemme med barna i flere år fordi hun ikke gadd å jobbe. Og min kjæreste tjente på den tiden nok til å forsørge både henne, barna og seg selv. Det har i lange tider vært problemer med fastsettelse av barnebidrag etc. I forrige uke fant vi ut at hans ex, i et helt år, har hatt en mobiltelefon der beløpet er trukket fra hans konto (eller det som en gang var deres felles konto). Til sammen dreier dette seg om over 5000 kr. Dessverre fant ikke min kjæreste dette ut før nå. Men beløpet er trukket fra hans konto i 2004. Det hadde da vært slutt i over et halvt år. Kjøresten min er selvstendig næringsdrivende og sender alt angående sin økonomi til sin regnskapsfører, og det er han som fant ut at det har forsvunnet så mye penger fra hans konto... Kjæresten min har kontaktet sin eks, og spurt om å få pengene tilbake, men det får han selvfølgelig ikke uten videre. Hun innrømmer at hun har brukt telefonen, men ikke "snyltet" med vilje... (ja, ja...) Hun sier også at denne saken er foreldet, siden det er så lenge siden det hendte. På toppen av alt truer hun nå med å kreve ektefellebidrag og hun hevder at hun har rett til dette (i følge sin advokat). Har hun virkelig rett til å få det?? Hun har etablert seg på nytt med ny kjæreste, og har en jobb (og hun er i slutten av 30-årene). Min kjæreste har i de siste 2-3 årene tjent veldig lite, og betalt MYE i barnebidrag. Jeg har måtte betale det meste i vårt hushold fordi bidraget ble så høyt. Er det virkelig mulig at hun NÅ kan komme og kreve dette. Er det virkelig hans skyld at hun ikke gadd å jobbe (jeg mener da virkelig at normale mennesker begynner å jobbe igjen ihvertfall etter noen år selv om barna er små) Og at han underholdt henne økonomisk på den tiden, betyr vel ikke at han skal fortsette men det nå? Håper dette bare er tomme trusler som ikke har rot i virkeligheten... Blir samboerskap med felles barn sett på som ekteskap når det gjelder ektefellebidrag? Har sett litt etter dette på nettet, men finner det liksom ikke helt ut. Regner med at noen av de kloke hoder her på sidene kan gi meg svar. Vet jeg kan få svar med å snakke med trygdekontoret, men jeg klarer ikke vente til tirsdag;-) Hilsen Polka Takk, takk
Anonym bruker Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 Nei og nei! Det blir absolutt intet ektefellebidrag på den damen. Ektefellebidrag er spesiell skjeldenhet som anvendes eksempelvis der fruen har stelt mann, hus og barn i ca. 40 år, ikke hatt arbeid utenfor hjemmet, blir forlatt av mannen og står i den situasjon at hun ikke har kompetanse til å tre inn på arbeidsmarkedet, og er for gammel til å bli vurdert for så mye som en vaskejobb eller kassedamejobb og også for gammel til å sette seg på skolebenken og skaffe seg en utdannelse. Ca.da og kun da vil ektefellebidrag være en faktor å vurdere. Ekteskaplsloven paragraf 79: Er en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag. Og så må man være gift for at foholdet skal kunne reguleres av ektespaksloven, da. Det heter ekteskapsloven - ikke samboerloven. Din kjæres økonomiske forpliktelser overfor Xen opphørt da de flyttet fra hverandre. Rimeligvis skal han betale barnebidrag - han har jo forpliktelser overfor barna - men det høres ut som om trygdekontoret gjene burde vært involvert i fastsettelsen av bidraget.
aroma Skrevet 16. april 2006 #3 Skrevet 16. april 2006 Og dette stod på internet Hvis du har liten evne til å forsørge deg selv som følge av ekteskapet eller omsorgen for barn, kan du få ektefellebidrag. Er du under 50 år og er arbeidsfør, er det nok lite å hente i ektefellebidrag. Men er du i 60-årsalderen, har vært hjemmeværende i alle år og har ingen eller lav inntekt, kan ektefellebidrag være aktuelt. Er eksmannen din enig i at du skal få ektefellebidrag, fastsetter trygdekontoret størrelsen på ektefellebidraget. Trygdekontoret tar utgangspunkt i din eksmanns inntekt ved fastsettelse av bidraget. Et ektefellebidrag kan ligge på ca. 2 000 til 3 000 kroner i måneden. Bidraget er tidsbegrenset opp til tre år. Hvis eksmannen din ikke er enig i at du skal ha ektfellebidrag, må et krav om ektefellebidrag opp i retten.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 16. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2006 Takk så mye for svar! Og gudskjelov så fungerer det ikke slik hun sier... Men uansett: Hva med de hersens pengene som har forsvunnet fra kjæresten min sin konto for å betale HENNES mobiltelefon?? (Akkurat hvordan det har skjedd er foreløpig noe uklart for meg) Men det ser ut som at hun har kjøpt en mobiltelefon og abonnement da de fortsatt var sammen, og på den tiden godtok han at det beløpet hun ringte for skulle bli trukket fra hans konto. Dette har altså fortsatt i lange tider etter at det ble slutt... Noen mulighet for at han kan få de tilbake?? Via banken kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Hvis kontoen står og sto i hans navn når beløpet var trekt fra hans konto, og han kan bevise det, så må han annmelde det for å få tilbake pengene.
ana baroma Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 ta kontakt med konfliktrådet eller forliksrådet før han går til anmeldelse. Det er aldri hyggelig, og da får hun en sjanse til å gjøre opp for seg:-)
alfaalfaalfaalfa Skrevet 17. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2006 selvfølgelig er det aldri hyggelig å bli anmeldt, men jeg synes nå allerede at hun har fått en sjangse til å gjøre opp for seg jeg da... Med at hun har fått en e-mail om hun kan betale pengene tilbake (og den var ikke ufin eller frekk). "Svaret" var at om min kjæreste går videre med mobiltelefonregninga, så skal hun gå videre med ektefellebidrag etc... Så hvorfor skal han gidde å være så skånsom som mulig da?? Mulig jeg ser det litt annerledes enn dere andre her da:-)
Gjest Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 Jeg brukte også tid og energi tidligere på å ergre meg over min manns eks og forhold som jeg mente var urimelige, også økonomisk. Har fått det mye bedre etter at jeg bestemte meg for å slutte å bry hodet med alt som angår eksen og hvordan de ordnet ting økonomisk. Kanskje du bare skal la saken ligge, så får mannen din vurdere selv/alene hvordan han vil gripe saken an. Dere to skal jo skape et liv sammen nå, så du burde slippe å henge igjen i hans fortid.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 18. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2006 Jeg er jo for så vidt enig med deg med deg tøybleia. Det er virkelig frustrerende å bruke tid og krefter på slike ting. Problemet er bare at det er stort sett JEG som betaler det meste av regninger + vårt felles barn her, siden han må betale så mye i barnebidrag. Og da blir jeg ekstra påpasselig med at jeg synes det er helt uakseptabelt at hun får betalt telefonregninga si... Og dessuten er det ikke lett å ikke henge igjen i hans fortid så lenge den fortida dukker opp i hytt og pine...
Gjest Skrevet 20. april 2006 #10 Skrevet 20. april 2006 Ja, det er jo urettferdig hvis du må ta støyten økonomisk hjemme. Forstår at du blir frustrert. Men denne saken høres jo egentlig grei ut, i.o.m. at det lar seg bevise at hun har trukket en annens konto for å betale egen mobil. Hvis hun nekter å gjøre opp for seg, ville jeg rådført meg med en advokat eller ringt jusshjelpa f.eks. Men hvis jeg var din mann, hadde jeg godsnakket med henne først før jeg truet med advokat og søksmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå