Gå til innhold

svangerskap utenfor livmor


Prøve-prøve

Anbefalte innlegg

For noen dager siden ble jeg operert for svangerskap utenfor livmor. Operasjonen gikk uten komplikasjoner, men nå er det noen småting jeg lurer på.

Hvor lang tid tar det før hcg-hormonet er ute av kroppen?

Når kan jeg forvente normal syklus?

Hvor lang rekovalenstid må jeg regne med?

Er det noen her som har vært igjennom det samme så hadde det vært fint å høre litt. Føler meg litt alene nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært igjennom det samme som deg men kan jo prøve å svare litt allikevel.

 

Det med hcg-hormoner i kroppen er nok litt forskjellig fra kvinne til kvinne og hvor langt man var på vei da man mistet. Var selv 7-8 uker på vei da jag hadde MA og tok en g-test 4-5 uker etterpå, den var negativ.

 

Normal syklus er nok også forskjellig fra kvinne til kvinne. Dersom syklusen din var rimelig stabil før graviditeten vil jeg tro du kommer kjapt tilbake i samme syklus. Alt fra 4 uker til 3 mnd er visst normalt. Hos meg tok det ca 5 uker før mensen kom (ikke så langt fra min normale syklus).

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har vært gjennom det samme om deg. Ble operert i juni i fjor, måtte fjerne den ene egglederen. Så sjansen min er nå halvert.Jeg fikk tilbake mensen til samme tid neste mnd. Fikk beskjed om at jeg burde vente 3 mnd med å prøve igjen. Har desverre ikke blitt gravid ennå. Men har fått time den 8 mai for undersøkelse på sykehus for å utelukke at det er noe galt. Men en god vennine av meg brukte bare 4 mnd før hun var på vei på nytt, så vi skal få det til skal du se. Bare prøv å ikke fokusere så mye på når dere skal gjøre det, la lysten bestemme. Det var de beste tipsene jeg fikk av legen.Ønsker deg kykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble opperert i sept. i fjor og de fjernet ene egglederen.... jeg fikk i kkke beskjed om at jeg måtte vente men vi følte oss ikke klar til å hoppe på igjen med en gang... jeg har no prøvd i 5 pp og jeg har no blitt gravid..det vil nok gjenre bli litt vanskeligere å bli gravid hvis du har fjernet en eggleder sier de...det var hvertfall det for oss for vi har blitt gravid med en gang før.... men med litt tolmodighet så ordner det seg..

Lykke til og god bedring!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har nylig gått igjen det samme som deg, i midten av mars fjernet jeg den ene egglederen pgs svangerskap utenfor livmoren. Min hcg var ute av kroppen etter tre uker. Jeg var sykemeldt i 1 uke og 2 dager. Tror dette var litt tidlig å starte med for mye fysisk aktivitet, for hos meg endte det med livmor infeksjon Det har nå gått nøyaktig 4 uker og jeg har ikke fått igjen menstruasjonen enda.... men går med sterke menssmerter.....?

 

Legene sa det ville gå alt fra 3-6 uker før mensen dukket opp igjen.... og at jeg burde ha 2 normale menstruasjoner før vi begynte å prøve å bli gravide igjen.

Ps: jeg fikk beskjed om at den egglederen som er igjen fanger opp egg fra andre siden så sjansen er ikke halvert men redusert med ca 20 prosent:-)

 

Klem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er delte meninger hos leger om at det blir fanget opp egg da...skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha enkle konkrete ting å fortelle oss etter noe sånt....

men jeg håper hun over her har rett alltså....

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar jenter. :) Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å gå gjennom dette.

Ser at det er delte meninger ute å går ja, men vi får stole på at vertfall kroppen vår vet hva den gjør, om ikke legene har full kontroll bestandig ;)

 

Ellers så sa legen min at jeg ikke behøvde å vente noe før vi ble gravid, det var bare å kjøre på, men vi burde vente til operasjonssårene ikke føltes vonde mer.

For slik som han så det så var et normalt svangerskap den beste forsikring om at alt hadde gått bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Ser at det er mange ulike tilbakemeldinger fra legene...

 

Jeg fjernet den ene egglederen etter påvist svangerskap utenfor livmoren i starten av mars. Legen anbefalte oss å vente en syklus før vi prøvde videre, og understreket av sjansene ikke var halvert! Den egglederen som er igjen kan like godt plukke opp egg fra begge sidene så vi skulle ikke se så mørkt på det.

 

Jeg testet aldri hcg-nivået mitt i etterkant, men det gikk ganske nøyaktig 4 uker før mensen var tilbake og systemet var i gjenge igjen.

 

Nå vet vi at jeg har hatt el og venter spent på IKM om ca 10 dager...

Vi håper så inderlig at det skal klaffe, og håpet kan ingen ta fra oss... :)

 

Lykke til alle sammen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...