Gå til innhold

Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt, må få det ut !


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, dette er ikke egentlig noe problem problem, men mere en frustrasjon fra meg og samboers side. Og vil få det ut nå...

 

Mamma og pappa har gitt meg og samboer penger for å kjøpe vogn, noe vi har gjort og er strålende fornøyde med ! Iallefall er svigermor (altså samboers mor) så irritert på det faktum at folk gir oss ting eller penger så vi kan handle til barnet. Hun mener det er ALT for tidlig å handle ting, og synes det er skandaløst.

 

Hun sier at de også vil hjelpe oss med ting, men at det ikke skjer før maksimum 1 mnd før fødsel, eller tom. kanskje etter fødselen. Da hun fikk høre at mine foreldre hadde gitt oss penger til vogn ble hun knallerød i ansiktet og mumlet fælt over hvor tåpelig hun synes det er at folk ikke tenker seg om før de handler/gir penger til et ufødt barn osv. osv. For det første ganske sårende, (da vi ble kjempeglade over pengegaven/og generelt gaver vi får), og for det andre fordi dette jo egentlig ikke er hennes problem eller business ?!

 

Vi ble sittende og snakke om det, og hun sa: synes dessuten at det er tøys å kjøpe nye ting når vi har MASSE fra når våre barn var unge (ting som er 20 - 25 år gamle. Sikkert fint for noen, men jeg har råd og vil ha mitt eget. Vil ikke arve klær fra 1980, det er nå meg i et nøtteskall da, men vil iallefall ikke det. Og hun vil prakke på oss vogner, klær, badebaljer osv osv fra da. Blir så vanvittig oppgitt fordi hun ikke spør om vi har lyst på, hun prakker det på oss, og sier med en sur stemme at det er HELT TÅPELIG å kjøpe nytt, nesten uaktuelt når de har så mye de kan hente fra loftet....

 

Jeg vet ikke, men dette er SÅ annerledes enn mine foreldre, og jeg synes det er slitsomt at hun er så "bestemmende". Det faktum at noen vil gi og tilbyr seg det er det ingenting i veien med, men da må man jo også takle et nei. Hun bare er så utrolig negativ og bestemmende, at det blir ikke koselig. Ikke lett å si: nei DET er vi ikke enige i og det vil vi ikke, for da blir hun enda verre...

 

Og når det kommer til det faktum at de vil hjelpe oss med å kjøpe ting osv. er vi jo kjempeglade ! Hun ble sur da vi hadde kjøpt vogn, for det hadde de tenkt å kjøpe oss når barnet var født... det gjorde ikke saken bedre at vi fikk pengene fra mamma og pappa! Hun sa: "det hadde jo vi tenkt å kjøpe da.." Så sa hun etterpå: "Da skal iallefall vi kjøpe seng og stellebord". Dette er kjempeflott, hadde det bare ikke vært for at hun vil kjøpe det rett før fødsel eller etter. Og så lenge vil ikke vi vente. Vi kommer til å ordne alt LENGE før dette ! Folk er jo forskjellige der, men det ønsker iallefall vi, da vi føler det er riktig og rett og slett har lyst. Og har vi lyst har vi lov :P hehe !

 

Hun vil at vi skal skrive opp hva vi ønsker oss, selv synes vi dette blir veldig dumt da vi skal reise til sverige og handle alt, og når vi drar da kjøper vi det meste. Hun kommer nok ikke til å like det om vi sier at vi skal kjøpe alle "møblene" i feks. uke 29, så det er dette jeg gruer meg til. Hun vil kjøpe tingene selv, og så gi de til oss når det passer henne, mens vi vil ordne ting og ha det i orden. Derfor var det så greit måten mamma og pappa gjorde det på, iom. at de ga oss en pengegave og sa: "bruk det på babyting - velg selv hva dere ønsker".

 

Nå følger det med at vi skal kjøpe alt i samme serie, og det er derfor viktig at man er helt sikker på at man får tak i alt. Jeg vet at man ikke kan bestemme når man skal få gaver osv. Det er jo ikke det vi tenker eller vil heller, men når de tkommer til møbler og ting som vi har bestemt oss for osv. Og som skal passe sammen osv. osv. blir det litt risky å ta sjangsen på at svigers finner disse tingene etter fødsel. Og for svarte, jeg vil ikke at barnet skal være født eller komme om to uker, så har vi ikke seng eller stellebord klart ?!?!

 

Er det bare meg som tenker slik ? Jeg vil ha ting klart leeenge før dette ! Huff jeg vet at dette nok sikkert blir en for dum tråd for noen, men det er et problem vi har -og føles litt vanskelig bare..

 

håper ikke dere tror jeg er veldig oppstasnasen eller noe, er bare det at hun vil bestemme og sette tidspunkter osv. når vi egentlig føler at dette er noe vi må få gjøre selv. Det som er mest slitsomt er vel den evige hakkingen på hvordan vi velger å gjøre dette.. huff !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du vil ha det meste klart tidligere. Er selv i uke 29 og vil ikke vente så lenge før jeg kjøper de møblene jeg trenger (har jo allerede begynt så smått). Kjøp det du har lyst til, og når du har lyst! Det er alltids ting man trenger til babyen også etter at den har blitt født. Forstår jo godt at svigermor ønsker å bidra, men dette vil hun da få mulighet til selv om dere kjøper en del utstyr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det.. Jeg har alle de store tingene klart allerede.. Noe har jeg fått, og noe har jeg funnet på salg og derfor bare slått til.. (er i uke 22) Svigermor blir mega sur bare jeg nevner dette, for hun mener vi er både gale og dumme som kjøper noe som helst så tidlig.. Hun kresta tilogmed utav seg da vi kjøpte vogna at "jaja, da får vi vel bare krysse fingrene for at det går bra da.."

 

Mamma har kjøpt voksiposen (som koster 2000 kr ny..), og da svigermor fikk høre dette så sa hun at mamma kunne hadde kjøpt den til meg/oss for å vise at hun var bedre enn henne.. Hallo??? Vogn kjøpte vi for ikke lenge siden, hos ei venninne som hadde kjøpt, men som fant ut hun skulle ha 2 =) Da vi fortalte dette så ble hun sur og sa at hun hadde jo vogna etter søstra til sambo stående, og den hadde hun tenkt at vi skulle bruke.. Den vogna er 32 år gammel og jeg synes den er gruelig stygg,så aldri i verden om jeg hadde brukt den uansett.. Videre sa hun at vi kunne bruke sprinkelsenga deres, noe som er greit... Og da sambo takket ja til dette, ja da sier hun at nei, den var vel kanskje ikke god nok den heller, så hun måtte vel kjøpe oss en ny heller siden vi var så vanskelig...

 

Er som sagt bare i uke 22.. Da sier det seg selv at det er ganske lenge til barndåp.. Igår ringte hun og lurte på om vi hadde funnet dåpskjole.. Ja sier jeg, mamma skal sy oss en ny en.. Nei nei og atter nei sier svigermor da..Hun hadde en gammel en som hadde gådd i generasjoner,så vi kunne jo ikke bare sy en ny en.. Jo sier jeg, for vi har også en gammel en, og jeg vil hverken bruke den eller den dere har.. (Ikke for å være vanskelig,men for å slippe knivinga om HVILKEN kjole...trodde jeg..) Nei det kunne jeg ikke bare si.. Det eneste rette for oss var å gå ut på forhånd å si at ble det en jente så takk vi den kjolen,og ble det gutt så tok vi den.. Jeg orka ikke krangle med henne,så jeg hoppet videre i samtalen og skøyt inn at det var vel ikke så nøye hvilken kjole det var, vi skulle bare ha fadderene tilstede under dåpen likevel... Da la hun bare på... (grunnen til det er fordi vi ikke har råd til noe fancy..og vi tar ikke så tungt på det liksom..)

 

 

BLIR SPRØ AV HENNE..

 

Forholder meg anonym, da dama til broren til sambo er her inne.. *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det rett ut til svigers, at dere har sett dere ut en møbelserie dere vil kjøpe til babyen. Og at dere har tenkt til og kjøpe det snart. Da kan du også legge til at om de veldig gjerne ønsker og få kjøpe dette for dere, så er det ok, og veldig koselig, men at dere som sagt vil kjøpe det snart og ha det klart til babyen kommer. Om ikke svigers liker og høre det, så er det hennes problem, ikke deres! Vær åpen mot henne, det hadde jeg vært! Virke rhun sur, grinete og bestemmene, så si det til henne! Virker som hun har godt av og få det litt slengt i tryne, siden hun virker veldig frekk og sjefete selv! Og når det gjelder arveklær, så si det også rett ut! Si at du ikke vil arve klær fra 10 år tilbake, at det e rkommet så mye nytt og fint i butikkene og at dere har god råd til og kjøpe dette. Skulle hun da buse ut om at det er jo bare så unødvendig osv.. så si at det er vel opp til dere og bestemme, og ikke henne! Herre min hatt, jeg forstår kjempe godt at du ikke vil arve gamle klær! Vil ikkke jeg heller det! Synes det er så gøy og shoppe nytt, og har man råd ser jeg ingen grunn til ikke og gjør det heller.

 

Nei, stå på ditt! Dette er deres barn, og dere bestemmer. Ingen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, godt å høre at det ikke bare er meg som er pirkete..vi blir jo kjempeglade når noen vil hjelpe, men ikke når det skal bli på deres komprimisser. En ting er å få klær som vi ikke velger ut, men vogn og møbler osv som man faktisk skal ha i hjemmet sitt er jo relevant at passer smaken til de som bor der.

 

Skal si dette til henne. hun er kjempesur for at vi skal reise til syden i sommer også, hun mener det er bedre å reise innad norge...lager masse styr om dette. og det er sååå slitsomt !

 

Skal stå på mitt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner deg kjempe godt jeg. jeg har nå 15 dager til terminen og har hatt alt stående klart i noen uker allerede. vognen kjøpte jeg da jeg var ca 10 uker på vei eller noe... kjøpte den brukt av en venninne som trengte å få den vekk der og da... så den har stått hjemme her siden da..;) nå syns jeg det er utrolig deilig at alt er klart. sånn at jeg bare kan slappe av de siste ukene.

 

vi har kjøpt en del nytt og har arvet noe. f.eks så har vi grindsengen som sambo brukte da han var baby... men den ble malt og vi kjøpte ny madrass og dyne osv. dette var svigers ganske i mot at vi skulle..for madrassen var jo bare brukt til den minste søsteren hans... men jeg ville ha ny så da kjøpte vi det..driter egentlig i hva de mener om det. vi har også en korg stående i stuen som mine to søsken brukte da de var baby. mamma kjøpte ny madrass til den så den er helt klar til bruk også..

 

det jeg vil frem til er iallefall at du bør gå å handle det du vil! det er DITT og MANNEN din sitt barn. og ikke svigers.... så dere bestemmer hva dere vil ha til barnet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt jeg.

Er i uke 27 nå og har alt klart!

Det er veldig behagelig, klærne til den første tiden ligger til og med klare i stellekommode på badet.

Jeg regner med at bekkenet bare kommer til å bli mer kranglete etter som ukene går, og magen blir jo ikke akkurat lettere å dra på : )

så hvorfor ikke gjøre ting klart når man er i form og kan kose seg med det, i stedenfor at det skal bli et ork og stress på slutten??

Bestemoren til samboeren min er også sånn at ingenting skal gis til oss før etter babyen er født, sambo har den gamle saueskinnsposen sin på loftet der, og skulle gjerne ha sett på den og renset og kanskje trekt den om, men den er det ikke snakk om at vi får lov til å ta ned før babyen har blitt født-- da vi sa vi hadde fått barnevogn(vi fikk den også av mamma og pappa) bare fnyste hun og syns det var helt uhørt. og vi måtte ikke finne på å ta det inn i huset noen ting før hun var blitt født.

 

så jeg har forståelse for at du blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...