Gå til innhold

Gått ned i vekt, jordmor gjorde meg bekymret


ScatCat

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 uker, og har hittil gått ned 4 kg. Spiser dårlig (veldig dårlig matlyst), men kaster ikke opp, jeg er altså ikke kvalm. Har jo lest at det er like vanlig å gå ned som opp i begynnelsen, så jeg har tatt dette med ro.

Men da jeg var på kontroll for en uke siden, mente ho at dette var ikke bra i det hele tatt, og at det egentlig betydde at jeg hadde gått ned 8 kg i stedet for 4, siden jeg i utgangspunktet egentlig skulle ha gått opp i vekt. Dette var ikke normalt så lenge jeg ikke kastet opp, sa ho. Ho begynte å spørre om mitt forhold til trening (null interesse på det feltet), og om min mamma hadde problemer med stoffskiftet....(for slikt kunne visst være arvelig).

Og kanskje burde jeg gå til utredning for å finne ut hva som var årsaken?

Ble aldri så lite bekymret kan man si.

Noen som har fått tilsvarende beskjed i sitt svangerskap?

 

Jeg veide 60,5 kg da jeg ble gravid, og veier nå 56,5 kg. I mitt første svangerskap veide jeg 52 kg før jeg ble gravid, og gikk opp 20 kg (gikk ikke ned noe først). Har generelt vært mer i aktivitet dette svangerskapet fordi jeg nå har barn fra før, sist gang satt jeg veldig mye stille (men hadde dårlig matlyst da også).

 

Tror dette kom ganske kaotisk ned på "papiret", men håper dere forstår.

 

Påskeklem fra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Det er vel helt normalt å miste vekt når matlysten er på bånn.... Syns det hørtes rart ut at 4kg tilsvarte 8kg.. Jeg tror nå uansett at barnet tar opp den lille næringen du får i deg, det er mange som tar av flere kilo før de begynner å gå litt opp igjen. Har hørt om flere tilfeller hvor mor kun har lagt på seg 5-6 kilo, i løpet av hele svangerskapet. Matlysten kommer nok sigendes for deg også til slutt. Jeg er i min 14 uke i dag og spiser ennå ikke helt normalt, får ikke skikkelig matlyst før om kvelden men blir så fort mett . Har lagt på meg den første kiloen forrige uke. Det at du har det travlere nå enn forrige svangerskap er nok hovedårsaken til ditt vekttap, prøv å få hvile deg mest mulig, prøv å spise litt og ofte, kjøp inn forskjellig frukter gjerne noe som frister og ser godt ut.... Les i kokebøker å se om det vekker apetitten,, det har hjulpet litt for meg...

Ble rotete dette da;)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns dette hørtes veldig rart ut. jeg gikk vel ned litt over 8 kg jeg i begynnelsen. jeg spydde litt hver morgning..men var ikke kvalm eller noe resten av dagen.... men hadde rett og slett ikke matlyst..så det jeg spiste var stortsett frukt og skiver.... men som legen min sa ; babyen tar næringen til seg først så får du det som er igjen...så det var meg det ville gått utover først sa hun..og jeg var i fin form jeg... var ikke slapp eller noe...

 

da jeg var rundt 14-16 uker tror jeg det var så begynte jeg å spise mer og mer.... og nå når jeg er 38 uker så spiser jeg MASSE og har jo gått opp en god del kg...så tror nok bare at du skal ta det helt med ro jeg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du var 18kg i pluss fra forrige gang, skulle en jo tro at det ikke var nødvendig med utredning og sånn, da.. Men på den andre siden er det jo bedre at de tar det litt for alvorlig, enn det motsatte. Du blir i allefall passet godt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Ville bare si til bjørnen over her, at jeg ikke er 18 kg i pluss fra forrige svangerskap, men 8,5 kg.

Synes jordmor kanskje synes dette er litt mer alvorlig enn det det er. Er jo veldig vanlig å miste matlyst, og har da aldri lest noe sted i sammenheng med å gå ned i vekt, at det er bare de som kaster opp som "får lov til" å gå ned i vekt. Hadde det vært så alvorlig å miste vekt uten å være kvalm, hadde det stått i svangerskapsbøkene. Mener nå jeg. Er litt beroliget nå:) Hjertelig takk:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jordmor er litt bekymret pga du nå er i uke 16 og at det snart bør snu. Slik jeg har forstått det så er det vanlig i begynnelsen av svangerskapet (3-4 første mnd). Men det er jo ikke meningen at det skal fortsette sånn. Prøv å ikke la deg bli stresset av det om du kan. Men jeg ville følge litt med fremover om jeg var deg og ev. ta en utredning om du fortsetter å gå ned i vekt. Selv har jeg gått ned en del i vekt, men det har snudd nå og er på pluss siden nå i uke 21.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 14 uker på vei og har gått ned ca 3 kilo. Har ikke vært hos jordmora ennå, skal til torsdagen, så vi får se om ho sier noe da. Da jeg var gravid sist hadde jeg akkuratt slanket meg og gått ned 10 kilo, etter svangerskapet har flesteparten av disse kommet tilbake. Men straks jeg var gravid igjen gikk det litt nedover. Jeg la ikke på meg mer enn 5 kilo i løpet av hele forrige svangerskap og ingen bekymret seg for det( før litt på slutten). Det du bør være obs på, som sikkert legen/jordmor er også er hvordan magemålet utvikler seg. Gutten min ble født 3 uker for tidlig. Da hadde magemålet flatet ut og de var litt bekymret for at han ikke fikk nok næring, derfor satte de fødselen i gang. Han var liten (2750 g og 44 cm), men velskapt og fin. La vekta gå sin gang du, babyen tat det den trenger, det blir bare litt mindre til deg noen ganger. Men følg med på magemålet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt første svangerskap gikk jeg også ned i vekt. JM ble ikke bekymret av den grunn. Hun så at baby og livmor utviklet seg normalt.Tilsammen gikk jeg opp 4 kg, og fødte en sønn på 4 kg. Kg la jeg på meg mest på slutten av svangerskapet. Tror ikke jeg ville ha vært så veldig bekymret. du har jo selv svaret på hvorfor du går ned, du har jo ikke lyst på mat! Noe anet ville vært om du gikk ned uten årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang tusen takk for svar! Dere er så fornuftige så:) Skal følge godt med på sf-mål ja, men jeg må bare få målt noe i det hele tatt.... det er ikke blitt gjort enda. Men skal til neste kontroll i begynnelsen av mai, så da skal jeg spørre etter det hvis de ikke måler. Må jo være på tide nå. Var på kontroll om mandagen, men da ble det ikke gjort. Rart egentlig, siden jordmora syntes vekta var så foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...