Gå til innhold

Svømmehall


Susan - 30-09-06

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Søkte og fant dette ;

 

 

prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Web

 

Kan jeg fortsette å svømme under graviditet?

Svømming er ofte en god form for trening. Du beveger hele kroppen og dette er sunt. Etter at magen din er blitt stor, kan imidlertid brystsvømming være en belastning for korsryggen hvis du ikke har spesielt god teknikk. Du bør derfor helst svømme på ryggen eller crawle. Unngå svømming i offentlig basseng de siste ukene av svangerskapet og de første ukene etter fødselen. Infeksjonsfaren er i denne tiden større enn ellers, men du kan gjerne ta karbad hjemme. Vannet bør ikke være for varmt fordi dette kan gi overoppheting av kroppen. Fosteret i mors liv har som regel 1 grad Celsius høyere temperatur enn mor har. Dessuten tar det lengre tid før temperaturen synker hos et foster. Ellers er det jo velkjent at et varmt bad eller en varm dusj lindrer smerter, slik at mange fødeavdelinger bruker dette som en avslapningsmetode under fødselen. Du kan derfor trygt bade.

Dersom du har komplikasjoner med blødning, er situasjonen en annen. Da kan bakterier fra badevannet komme opp i livmoren din. Dette er grunnen til at vi fraråder svømming og bading i slike tilfeller.

 

 

Håper alt er bra med deg?? Begynner å nærme seg nå ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Gleder meg til alt er over nå.. Så ligger veslejenta feil vei i tillegg, skal på ny ul den 25. Gruer meg litt ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rompa ned?Det gjorde han på 2 år her også inntil ei uke før fødselen,men heldigvis snudde han seg ;-) Får håpe vesla di gjør det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med rompa ned.. Hun lå vist langt ned så det var vist ikke så mye håp om at hun skulle snu seg.... Får bare vente å se til den 25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leggetid her også.. Skal ta med barna på furumo i morra.. Og da er det kanskje greit å være uthvilt.. Får vel ta sjansen på å bade itt jeg også, høres kjempegodt ut, var ikke så festlig å prøve badetøy da.. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora mi fortalte at man kan svømme helt til slimproppen går, så det vil være ganske inviduelt. Etter at slimproppen har gått, er det økt fare for å få infeksjon og en skal da ikke svømme i offentlige svømmehaller. Selv har jeg termin om fire uker og kommer til å svømme helt til slimproppen går. Synes det er langt enklere å svømme enn å gå, og det er jo viktig å bevege seg litt. God svømmetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...