Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått skikkelig sansen for vårruller, og lurte derfor på om det er noen som vet om dette er vanskelig å lage selv (har så langt bare kjøpt ferdigvare fra frysedisken) og om noen har ei grei oppskrift???

;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Våruller er kjempe enkelt og lage , her er en oppskrift jeg bruker. Lager en del når jeg er i gang som jeg fryser , så er det bare å ta opp når man får lyst på ;) Du er mammaen til Enea, er du ikke?

150 g lammekjøttdeig eller svine kjøttdeig.

2 ss soyaolje

1 gul løk

1 gulrot

100 g kål

1 bunt vårløk

3 fedd hvitløk, finhakket

1 ss revet ingefær (kan droppes)

1 ss finhakket sitrongress (kan droppes)

1 ss finhakket limeblader (kan droppes)

1 ss finhakket rød chilli

100 g risvermècelli ( fås kjøpt på asia butikk, de har i molde)

6 ss oystersauce

3 ss fishsauce

1 ss soyasauce

2 ts sesamolje

1/2 dl koriander

1 dl hakket thaibasilikum (kan droppes, jeg bruker vanlig basilikum)

1 egg

filodeig

Finhakk løken og snitt kålen i tynne strimler, skrell gulroten og riv den.

Rens vårløken og finsnitt den.

Ta en wok panne eller stekepanne og varm godt med olje.

Stek kjøttet i olje og knus kjøttet i mange små biter.

Ha i løk,vårløk,kål og gulrot og krydre med finhakket sitrongress,limeblader,hvitløk,chilli og revet ingefær.

La dette frese sammen til grønsakene mykner litt.

Legg risvermècelli i varmt vann i 10 minutter slik at de sveller opp, press ut vannet og ha

risvermècellien i pannen.

Tilsett nå smak, start med sausene, fishsauce,oystersauce,soyasauce,sesamolje og grovhakkete urter.

La det hele avkjøle seg litt.

Legg filodeigen ut over benken, pensle kantene med sammenpisket egg og legg på passelig med fyll.

Rull sammen og pakk inn kantene,husk å rulle hardt sammen så de blir faste så de ikke blir ødelagte når de friteres.

Fryses sånn som de er og tines litt før de friteres .

Hilsen Rita.

Skrevet

Hei Rita.

Tuusen takk for oppskrift, skal gå til innkjøp av råvarene i morra den dag og forsøke meg på de! Gleder meg allerede!!!

Hvordan går det med dere? Ser dere jo såvidt fredager på babysvømming, men ellers er det lite.Dumt det ble slutt på småbarnstreffene på Nordbyskolen. Hadde vært kjekt å funnet på noe lignende en gang i uka eller så.. Vi har akkurat vært i Dubai hvor søster'n giftet seg. Kjempe fint!

Tuva

Skrevet

Kan jeg bruke kyllingkjøttdeig i stedenfor lam/svin også? Regner med det vil gå for det samme, men.. ;o)

(Gubben som var pålogget her i sted..trodde det var meg..derfor annet nick..)

;o)

Skrevet

Hei Tuva!

Hvordan ble vårrullene? Går sikkert for det samme hvilken kjøttdeig du bruker,kan ikke skjønne at det har noe å si.Syns de er veldig gode servert med litt salat og sweet chillisauce.

Alt bra her, gleder oss til babysvømminga neste gang for da får vi bildene. Blir nok til at vi går et kurs til før vi fortsetter på egenhånd :) Enn dere? Hadde vært gøy å fått til treff ja! Du får hilse Tonje å gratulere, Dubai høres jo utrolig romantisk ut da!

Skrevet

Hei.

Har ikke fått lagd enda. Enea har blitt syk, øyebetennelse og tett nese og hoste..og med sykdom følger klenging..skal helst være på arma hele tida..så ikke lett å få gjort noe på kjøkkenet. Gleder meg skikkelig til å få prøvd de, men tror jeg må vente til snuppa er i litt bedre form. Hun skal egentlig ta vaksine på torsdag og, men bør sikkert utsette det også nå som formen ikke er bra. Vet ikke hvordan det blir med svømminga heller, vi må ta oss en tur for å få diplom og bilder, men hvis hun er syk enda tror jeg vi må holde oss vekke fra vannet og de andre små.. ;o) Vi har allerede fullført 2 kurs nå, så vet ikke helt hva vi gjør videre. Må nesten høre litt med instruktøren, vet ikke hvor mange kurs hun kjører. Blir det ikke flere kurs skal vi i alle fall holde det vedlike på egenhånd.

;o)

Skrevet

Uff da, det hørtes ikke godt ut nei! Håper hun blir fort frisk igjen da.Forstod det slik på instruktøren at det er 2 kurs hun har men for de som vil holde på videre så er bassenget oxo ganske varmt på lørdager så det var bare å komme da, så med oss så blir det nok til at vi tar det siste kurset for så å fortsette på lørdager, igrunn dumt at det ikke er oppvarmet basseng i Molde. La meg få vite da om vårrullene ble gode når du engang får prøvd deg på de. Ser dere kanskje i morgen da ;)

Skrevet

Hei Rita!

Da har jeg prøvd meg på vårrullene. De ble kjempe gode!! Tusen takk for oppskrifta. Kommer nok til å lage disse flere ganger ja!

;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...