Gå til innhold

Penger fra besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferie og da kom svigemor å sa at hun ville gi datteren vår på snart 10mnd feriepenger (slik at vi kan kjøpe noe til henne fra bestemor). Jeg sa det var hyggelig så lenge vi foreldrene disponerte dem, og at det var greit så lenge hun ikke kjente verdien av penger.

Personlig mener jeg at små barn ikke har noe fordeler av å ha penger disponibelt. Foreldrene bør ta hånd om dem. Svigemor ble fornærmet og mente at det vil være et godt minne for dattern vår å kunne få ferepenger av bestemor når hun vokser opp.

Jeg synes dette er vanskelig, det er første barnet mitt og jeg vet selvsagt ikke hvordan det komer til å bli, men sånn som det er nå skjønner jeg ikke hvorfor hun skal få penger av bestemor.

Hvordan gjør dere det med penger og besteforeldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke?

Våre får stadig vekk penger av besteforeldrene. Det setter vi inn på konto i barnas navn. Deres penger, men de får ikke bruke dem uten vår tillatelse før de er 18. Nå er ikke våre så store heller, men hvis han på fire får tjue kroner, får han kjøpe noe for dem selv. Selvfølgelig etter godkjenning.

Hvorfor i all verden skal du nekte barna gleden av å få penger av bestemor? Du skjønner ikke hvorfor hun skal få penger av bestemor, sier du. Jeg sier bare: Hvorfor ikke?

Skrevet

Snuppa vår er bare 7 uker enda,men har allerede fått penger av besteforeldre o.l. De har vi brukt til å kjøpe ting hun trenger.

Når hun blir større,har hun alle fordeler av å ha penger disponibelt;hun kan lære seg å bruke dem,lære verdien av sparing,og få lov å gå på butikken og kjøpe seg lørdagsgodt selv.Det er sikkert stas :)

Skjønner ikke hva som er det vanskelig med det jeg da.

Skrevet

Mine får stadig vekk penger av sine besteforeldre.

Sannsynlig fordi barna har sagt de ønsker seg ett eller annet, og fått penger til å kjøpe seg dette.

Eller feriepenger når vi har vært på ferie. Eller penger til å sette i banken, eller spare på bøssa til noe stort.

Ser ikke noe problem med det. De forstår ikke begrep om penger før i 6-7 års alderen egentlig, og såklart er det jo meg som forelder som overstyrer hva de bruker pengene sine til.

Skrevet

hei... når mine får penger fra besteforeldre går det enten i spare grisen eller på deres konto...han på 4 sparer ofte en leke han har ønsket seg..bare vær glad at de får penger

• 2 måneder senere...
Skrevet

Lillegutt her er snart 6 uker og morfaren hans har allerede opprettet konto til han,hvor han skal sette inn en fast sum i mnd :) Dette setter vi kjempe pris på :) Dette er jo penger han ikke får bruke før han blir 18år, og som skal brukse fornuftig...Det er jo jeg og sambo som disponerer kontoen, og han får ikke tatt ut de pengene selv.. Lillegutt har også fått en sparebøsse som det allerede er penger på :)

Syns det er kjempe fint at besteforelder vil spare og gi penger til barnebarne sine jeg...:)

Skrevet

Gutten vår får også penger av besteforeldre og andre. Disse pengene setter vi på kontoen hans. Kontoen hans er det vi som disponerer, men hvis det er dyre ting vi trenger til han, bruker vi gjerne av den kontoen. Der setter vi også inn penger selv til sparing hver mnd. Pengene på denne kontoen skal ellers gå til feks utdannelse til gutten vår.

Jeg ser ikke helt problemet? Hun er jo bare 10 mnd og vet ikke hva dette er, og når hun blir større gjør det vel ingenting at hun vet at hun får penger av besteforeldrene? Får ikke de fleste det av og til? Noen ganger er det 20 kroner til en is, andre ganger er det i fobindelse med bursdag, og andre ganger igjen i forbindelse med ferie der besteforeldrene vil at barnebarnet skal få litt penger til å kjøpe seg en ting. Ikke alt trenger å gå på kontoen, og nå som vår gutt er 4 åt, får han litt penger i en egen lommebok til ferien. Han synes det er kjempestas å kunne betale isen sin selv :)

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg. Det er en stor fordel at barn får penger de kan disponere selv. Str på beløpet kan selvsagt diskuteres.

Det er veldig koselig å få feriepenger av besteforeldre til å kjøpe seg noe gøy. Da kan de lære det at bruker du opp alle med en gang så har du ikke mer, og sparer du kan du kjøpe det du har veldig lyst på...

Når barna er små bruker jeg de gjerne på vårleker eller ekstra gøy for barnet.

Skrevet

Tenk på hvor hvilken god følelse det gir besteforeldrene å gi noe til barnebarna. Dette er en vinn vinn situasjon! Skjønner ikke problemet...

Det finnes mange der ute hvor besteforeldre ikke stiller opp i det hele tatt...

En annen ting er at hvis barnet ditt skal lære seg verdien av penger og hvordan de brukes, er det ganske viktig at hun tidlig får et forhold til det. (selfølgelig skal ikke et lite barn ha mange hundre kr disponibelt, men noe...)

Skrevet

Penger som ungene mine får av besteforeldre eller oldeforeldre får de velge om de vil spare eller bruke. Det har de gjort i noen år allerede. Nå skal det sies at jentene er 7 og 9 år (snart). Og det er ikke snakk om veldig store summer. Får de f.eks 500 kr skal noe spares. Men så må de også betale selv for gameboy-spill o.l. og dette koster penger. De syns det er veldig stas å ha egne penger til å kjøpe litt dyrere leker. For det har ikke jeg penger til å kjøpe.

Skrevet

Her får jr egen lommebok og egne feriepenger (seks år), han har fått dte før også, men glemmer dem bort. I år er han veeeeldig innstilt på at han skal disponere midlene sine selv:-)

Jo tidligere man greier å lære ungene sine å disponere pengene sine, jo bedre økonomisk forståelse tror jeg.

Har hatt med unger ned i 4 år som har disponert godteripenger på lørdager (med hjelp selvsagt). Kjempelurt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...