Gå til innhold

hjelp! hvilke papirer må jeg ordne nå?? dette er helt nytt for meg...


lykkelig gravid trønder t 23/3

Anbefalte innlegg

Hei!

Er førstegangsfødende og ser av leserinnleggene at en må fylle ut både papirer til trygdekontoret og arbeidsgiver... hvilke papirer? Har ikke tenkt på dette enda jeg........ Og må vi bestemme oss nå for hvor mye pappan skal være hjemme og hvor mye jeg skal være hjemme i permisjon?? Trodde vi kunne bestemme det litt ettehvert. Vet jo at 2 første ukene er begge hjemme..... Jeg og min samboer drivet et eget firma, så dette ordner seg uansett, men det hadde vært greit å vite litt mer om dette!! Noen som kan hjelpe meg?? Ønsker også gjerne å vite dersom det er andre papirer som må ordnes nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring trygdekontoret eller stikk innom dem, så får du papirene du må fylle ut (da får du også papirene du må gi til arbeidsgiver) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på trygdeetaten sine sider og se der- Det er ulike regler for om du er ansatt eller selvstendig næringsdrivende ( best om du er ansatt) Jeg har ringt trygdekontoret og de sier at jeg senest bør levere søknad om permisjonspenger i midten av mai.. dette fordi en kan jo oppleve tidlig fødsel - selv om termin er i juli. Det er dessverre liten fleksibilitet i Norge ang permisjon- har en valgt 80 eller 100 prosent permisjon er det vanskelig å bytte.. ( i sverige har de en fleksibilitet som er mye bedre for barn og foreldre- men her prioriteres det at trygdekontoret ikke skal få masse ekstraarbeid..: ( Jeg vet at flere opplyser en ting til trygdekontoret og evt deler permisjonen slik det passer best for foreldre seg i mellom- skulle tro deg og far kan ha det slik fordi dere har felles firma) Min mann tok sin mnd av permisjonen når det passet for oss og for arb giver var det greit nok..men på papiret står det jo at han tok den rett etter min permisjon gikk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...