Gå til innhold

Se hit, vær så snill.


ville_og_fikk_til_etter_7år

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som strever etter å bli mamma. Har prøvd i over ett år nå og fortsatt ingen tegn på resultater. jeg var på sykehuset og testa meg om jeg kunne bli gravid eller om det var noe feil. Det ble spekulert i om jeg hadde PCOS, men denne såkalte danske legen jeg var hos mente jeg var helt fin og at det ikke var noe galt. Men helt ærlig så syns jeg han gjorde ting for fort og jeg tror ikke helt på han. Jeg er jo da en overvektig jente ( 1.74 høy, ca 115 kg), og legen mente jeg burde gå ned i vekt først så kanskje det ble bedre. Men når jeg ser alle dere her inne som er gravide, har fått og samtidig er overvektige så syns jeg det også blir litt rart. Såklart er det bedre å gå ned litt, men tror ikke selv at dette er hovedgrunn. Har også veldig uregelmessig menstruasjon ( 5 perioder i -05), og da har jeg heller ikke styring på når jeg har EL. Min kjære har tatt sædprøve og den var fin så vi er kompatible til å bli foreldre, skulle man tro. Jeg tok celleprøver når jeg var hos min fastlege og fikk svar om at hvis jeg hadde illeluktene utflod så skulle jeg kontakte henne for nærmere sjekk. Jeg kan jo ikke si jeg har helt luktfri eller en dag på jobb (f.eks), men der og da var jeg redd og ville ikke ta kontakt. Er det noen som har fått samme beskjed ang. celleprøve og illeluktene utflod? Og hovedspørsmålet er da.. Hva skal jeg gjøre for å bli gravid? Er det noen som er i/har vært i samme situasjon og kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre?

 

Hadde blitt kjempeglad hvis jeg kunne fått svar, for jeg vet det sitter mange flinke sjeler der ute som kan endel. Ønsker meg virkelig en baby, og det er stort sett det eneste jeg tenker på.

 

Tusen takk for alle svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er 167 høy og 115 kg så vi er omtrent i samme båt. Jeg er litt eldre en deg da, 29.. ;) Vi er i vår 20 prøveperiode og mannen er også testet og ok. Jeg veide 127 på mitt tyngste og fikk beskjed om at vekktap kunne hjelpe oss da gyn ikke finner noe annet feil med meg, så har klart gå ned en del og håper å nå 100 i løpet av sommern :)

Syklusen din kan regulere seg om du fåt tatt av noen kilo så det er muligens fordi du er så ung at de ikke gir deg tabletter for dette foreløpig da det er mye sunnere å fikse det selv ved diett. Det beste er en Fedon-diett eller Atkins pga lavt innhold av mat som blir sukker i kroppen (alle karboer) :) Har du fått tatt hormon-blodprøver hos gyn eller tok de bare en titt? Ellers syns jeg de skal gi deg det så du vet om de er på stell. Og jeg har ikke fått beskjed om å sjekke lukt nei så det håper jeg noen andre kan hjelpe deg med. Lykke til, og bare spør om du lurer på noe! Jeg har vært igjennom 4mnd med ganske mye utredning og prøving med tett oppfølging av gyn. så jeg ligger litt før i løypa en deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så vil jeg takke for fint svar :) Det er så utrolig frustrerende å vite at man kan få barn, men pga av at man er glad i god mat og søtt så skal man ikke klare å bære frem ett barn. Men sånn er det da sikkert, ikke noe å få gjort med det synspunktet. Når du sier prøveperiode (PP), hva mener du med det? Hva er det som skjer og har du tatt medikamenter for PP? Fastlegen min tok hormonblodprøve og fant ut at jeg hadde litt for mye testosteron, men dette synes ikke på kroppen (behåring), bare at jeg da er overvektig. Det var også derfor de trodde jeg hadde PCOS. Jeg syns jo selv det er kjedelig å ha diagnosen "overvektig", men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å klare å gå ned i vekt. Du har jo vært kjempeflink da. Kanskje du har noen tips til meg, som virkelig setter igang forbrenninga :)?

 

Hva har legen sagt til deg da, ang overvekt og graviditet? Jeg har nå også venninner av meg som har fått baby, eller går gravid som er overvektige så jeg fatter egentlig ikke det der. Rettere sagt så vil jeg ikke fatte det på en måte. Hvis du skjønner.

 

Hvor kommer du ifra da? Hvis du er fra rundt oppland/hedmark så kanskje du har noen gode leger å anbefale, som ikke bare ser på meg som en stor fettklump, for det føler jeg det er mange som gjør. Han legen på sykehuset trodde jeg ikke veide så mye, så han sa helt klart at jeg måtte ned i vekt og det måtte jeg gjøre uten medikamenter. Jeg fikk reduxin(?) fra legen min, men det måtte jeg ikke ta sammen med graviditet eller når jeg prøvde å bli gravid så jeg tok dem aldri.

 

Og igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Mulig jeg skal fortelle deg noe du egentlig ikke vil høre nå, men det med overvekt har endel å si påd et å bli gravid, og det er nok ikke desverr noe legen bare sier. Har selv mått gått ned noe før jeg ble gravid. Og selvom det var en tøff beskjed å få der og da, om at jeg måtte gå ned før jeg kunne regne med å bli det er jeg sjeleglad i dag for at jeg faktisk gjorde det:)

 

Selvom jeg nå fortsatt er inne her på 90+ forumet. Har jeg det mye bedre nå både fysisk og psykisk som litt mindre overvektig. veier nå 95 og gikk ned 15kg før jeg ble gravid. Dette ved hjelp av Grete Roede noe som absolutt er å anbefale.

 

Vet dette kan høres grusomt ut å måtte slanke seg når en egentlig er fornøyd med kroppen slik den er. Og i grunn var jeg selv også det tidligere men etter å ha gjnnomført noen mnd med Grete Roede kurs og kjenne at kroppen fungerer mye bedre nå er jeg sjeleglad for at faktisk den legen sa at jeg nok burde gå ned noen kilo. Det er vanskelig, og absolutt ikke no moro å slanke seg, Men med Grete roede opplegget kan man leve nesten helt som normalt bare spise litt annereledes.

 

Håper du finner ut av dette, og lykke lykke til med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si som de andre, at vekt og form har mye å si når det gjelder graviditet og menstrajons syklus.

At noen blir gravid til tross for overvekt betyr ikke at alle blir det..

Det beste du kan gjøre er å spise sunt og variert, være i aktivitet (gå turer, svøm ect.) og få i deg folsyre.

Om du går ned i vekt kan dette også bidra til at graviditeten din blir lettere, for du legger tross alt på deg noen kilo da også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bor i oslo-området så kjenner ingen leger i område dessverre. Pp betyr prøveperiode og er en mens-syklus. Blir litt vanskelig å telle dine iom at du har så skjeldent. Det er en slankepile som heter Xenital, denne blokkerer fettet i tarmen. Denne kan du bruke mens du prøver bli gravid da den ike virker i resten av kroppen, kun lokalt i tarmen. Må bare slutte når du ser du er gravid. Men den stenger ute de gode fettstoffene som gjelper fjerne de slemme (mettet fett etc) så det beste er å prøve på egenhånd. Om du har Pcos kan det hende du bør få Metformin av legen din. Det hjelper deg regulrere blodssukkeret. De fleste med Pcos er insulinresistente og da er det veldig vanskelig å slanke seg på egenhånd før kroppen er kommet mer i ballanse sånn hrmonellt. Har du fått henvisning til utredning hos gyn. eller sykehus, eller fastlegen din som har gitt deg oppfølging? Sånn slankemessig så er det altså ikke fett som er vår værste venn, men alt som blir sukker i kroppen, brød, pasta, potetgull, melk... Prøv å spis så mye kjøtt, fisk, og grønnsaker som mulig, og moderat med bønner og kjempegrovt brød. Ost er lov, men ikke så mye melk. Cottagecheese med bær til frokost er faktisk ganske godt! ;) Og så en omelett eller tunfisksalat til lunsj. Middag kan være kotelett med grønnsaker istedet for potet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for svar :) Jeg er fullstendig klar over at overvekt ikke er bra og at det helt sikkert er en stor grunn til at jeg ikke er gravid enda... og jeg skal virkelig prøve å gå ned for en baby er noe jeg virkelig ønsker meg.. og legen snakker nok sant, det er bare det at han tok den sjekken på meg veldig fort og konkluderte med at jeg var for overvektig, uten å sjekke noe annet.. når jeg var hos fastlegen min så tok hun prøver og fant litt for mye testosteron og så at jeg hadde en del vanncyster, men det så ikke han som tok GU på meg på sykehuset. Så jeg er litt usikker på om jeg har eller ikke. Skulle øsnke det var så lett at jeg kunne dra på sykehuset, få en sjekk, deretter få beskjed om akkurat hva som er galt, og hva jeg må gjøre for å bli gravid, uten å gå så mye fram å tilbake på ting.

 

*babysyk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :) Som sagt er overvekt noe ordentlig fysjom, men sånn har det da blitt. Skal gå inn for å gå ned 15-20 kg nå, og se om jeg blir gravid underveis. Kanskje jeg er heldig :) Men hva er folsyre? Hvorfan får jeg i meg det og hva er det godt for??

 

Men det er absolutt ingen lett sak å gå ned i vekt.... har prøvd uttallige ganger, men ender opp med å gå opp i vekt. Men et nytt forsøk nå får la seg prøve :)

 

*babysyk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk du ned i vekt da? Brukte du piller? Mye mosjon? Hva spiste du? Fastlegen mon konkluderte med at jeg mest sannsynlig hadde PCOS, men da jeg kom på sykehuset for å sjekke så sa legen at jeg var helt fin og det var ikke noe galt. Så jeg vet ikke hva som gjør at disse legene har så forskjellige svar. Det som er skummelt er at jeg har lagt på meg ca 30 kg på 1 år...... ja, helt sant... fikk meg samboer en stund før også ble det da en del god mat og masse godteri... og ingen mosjon.. ikke rart man blir rund i kantene da! Men jeg ser det ikke så godt selv... bare over magen, også har jo buksene blitt trengere og noen av dem måtte byttes ut..... hehe, håper jeg klarer å gå ned i vekt!

 

Spiser du ikke potet, pasta, ris osv?

 

 

¨Takk for svar igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,som sagt er overvekt en ting som kan gjøre de vanskeli å bli gravid.Men de trenger de ikkje å vere derfor så e de vikltig å få en skikkeli undersøkelse så utelukker alt annet.Vist de e noke anna treng man sannsynlig behandling.Derfor e de viktig å utelukke alt anna.Ellers er de viktig å sjekke vitaminene.B12 OG FOLINSYRE.Folinsyre gjør at de aom har me nerver og lukking og slik i første stadiet skjer uten noe "skader",men de som er like viktig er at uten nok b12 tar ikkje kroppen opp folinsyra heller.Derfor er de like viktig å sjekke begge dele.Har ikkje du folinsyre i de heile tatt kan du ikkje bli gravid.så mitt råd er sjekk alt som kan sjekkes og gå ned i vekt så sant du har motivasjon til de.Vist ikkje be om veiledning og hjelp.LYKKE TIL SNART SKAL DU SE ALT ORDNER SE FOR DE:)!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen...ingen lett situasjon. Var like gammel som deg da PCO ble et tema. Veide 146 kg på det verste (og det var ille for både psyken og fysikken). Gikk først ned 10 kg med egenvilje og etter hvert Grethe Roede. Jeg begynte i treningsstudio, med en motiverende trener i fjor juni. 11-12 kg lettere og i desember viste "pinnen" to tydelige blå streker. Nå sitter jeg her 26 år gammel og er 24 uker på vei. Jeg tror det utløsende var treningen, pluss at vi flyttet inn i ny leilighet og kjente oss tilfreds. Etter jeg begynte å trene 2-3 dager i uken, kom mensen ganske regelmessig. Spiste normalt, og tok ikke noe kosttilskudd. Min oppskrift var regelmessige og sammensatte måltider, fysisk aktivitet jeg synes er gøy, litt kos en gang i blant og et stabilt og kjærlig samliv med kjæresten. Resten blir opp til naturen å bestemm...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...