Gå til innhold

Noen tips??


lille gull skal bli storesøste

Anbefalte innlegg

Gravid for første gang og dette er jo bare kjempespennende,

men samtidig en smule skummelt..

Tenker på alt som kommer til å skje med kroppen fremover nå, og redd for at jeg skal gjøre noe galt som kan skade den lille..

Håper å få en legetime nå så fort helligdagene er over, og regner med jeg får vite endel der da..

Hva gjøres på første legetime????

Ellers noen som har noen gode råd og tips og komme med...??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer!

Lev som normalt, men hold deg unna muggoster, stek kjøttet godt og ikke spis rå fisk... Dette visste du sikkert allerede :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har tatt positive gravitester hjemme så tester legen deg sannsynligvis ikke på legekontoret også. Min lege sa at hvis testen var positiv så var jeg gravid. Første legetime får du når du er i uke 10-12. Da måler de blodtrykk, tar vekt, tar blodprøver og urinprøve. Det kan også hende du må ta en GU og få brystene dine undersøkt. Legen fyller ut helsekortet for gravide og søker om fødeplass for deg. Ellers får du info om hva du ikke skal spise av matvarer osv og så diskuterer dere om du trenger sykemelding dersom du er sterkt plaget av kvalme ol.

Legekontrollene er gratis og det er nå færre kontroller enn tidligere. Derfor kommer du ikke til legen før etter ca 9 uker dersom du ikke trenger sykemelding eller får en blødning tidligere da.

Håper dette var til hjelp.

Ønsker deg lykke til videre og kos deg med nyheten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var til hjelp for fleire!! Takk! Har riktig nok fått legetime til uka sjøl om eg bare e i fjerde el femte uke...blir spennande med en 190% sikker bekreftelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på første lege kontroll. tar du med morgenurinprøve. de sjekker den dette skal du ha med til hver kontroll.

det vil bli tatt blodprøver og en liten gyekologisk udersøkelse så vidt jeg husker, så er det selvfølgelig en samtale om svangerskapet og du spør og får råd.

 

skriv enlite over hva du lurer på da får du spurt om alt.

 

husker ikke om du blir veid og slikt skal selv på første kontrol på tirsdag. men det erdet jeg husker fra forige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg litt engstelig. Skal man ikke spise rå fisk. Jeg elsker sushi og har spist litt, men ikke mye. Burde kanskje holde med unna det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i 6 svangerskaps uke. Da fylte han ut helsekort og tok masse bl.prøver. Hadde ikke med urinprøve, og han spurte heller ikke om det, men vet at det skal man egentlig levere hver gang man er på kontroll. Jeg er ikke veldig fornøyd med min lege, så jeg skal ha hver oppfølgingskontroll med jordmor. Roer meg litt da, de er jo spesialister på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...