Gå til innhold

spm om kort syklus, fruktbarhet og EL-test


Fjerdemann på vei

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten just fått igjen mensen etter forrige fødsel. (For to mnd siden, da var det 9 mnd siden fødsel) Men jeg har utrolig kort syklus, jeg begynte med 17 dager, og nå er jeg nede i 12 dagers syklus.

 

Det virker som noen mener at det da er veldig sannsynlig at jeg ikke har EL i det hele tatt, fodi mensen er så tett. Kan dette stemme? Er det vanlig at det går mange mnd med mens før det begynner å komme Ordentlige EL mellom?

 

Har jeg vanskeligere for å bli gravid når jeg har så korte sykluser? (Vi er prøvere)

 

Jeg har lurt på å begynne med EL-tester for å prøve å finne ut av syklusen min, m en hvis man skal ta de, tar man de annenhver dag, eller hver dag? Må de tas til nøyaktig samme tidspunkt hver dag?

 

Det ble mange spørsmål, men håper noen kan svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, mest sannsynlig har du ikke el, og hvis du har så rekker egget uansett ikke å feste seg før du får mensen igjen, så sjansen for å bli gravid er veldig liten. Noen får en stabil syklus med en gang, mens hos andre tar det kanskje 3-4 mnd. det varierer. Hvis ikke syklusen din er i orden i løpet av et par mnd, ville jeg kontaktet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det sannsynlig at jeg ikke har EL, bare fordi syklusen er kort? Er det sånn defekt lutealgreie hver eneste gang da? (Eller hva det nå heter)

 

For jeg må vel ha "noe", siden mensen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AnneK

 

Det kan virke sannsynlig at kroppen din ikke er helt på plass med eggløsning enda.. For det gule legemet som egget slippes fra trenger over 10 dager på seg fra egget slippes til mensen normalt kommer, sånn at det får forberedt kroppen på et befruktet egg og at kroppen da ikke skyller det befruktede egget ut igjen med mensen..

Så når du har så kort tid mellom hver mens som nå 12 dager ser jeg det som ikke særlig sannsynlig at du har el.

 

Kanskje du skulle forsøke noen helsekost produkter,, Jeg har hørt at Dong Quai kan være med på å stabilisere syklus for kvinner... Muligens Wild Yam har en liknende effekt, det er jeg ikke sikker på.

 

EL tester taes helt på ettermiddagen, og gjerne til ca. samme tid hver dag. De skal tas hver dag. Fra et gitt sted i syklusen,,

Her er listen:

Her er en syklus-liste for når man skal starte EL testing:

21 dag teste dag 5

22 dag teste dag 6

23 dag teste dag 7

24 dag teste dag 8

25 dag teste dag 9

26 dag teste dag 10

27 dag teste dag 11

28 dag teste dag 12

29 dag teste dag 13

30 dag teste dag 14

31 dag teste dag 15

32 dag teste dag 16

33 dag teste dag 17

34 dag teste dag 18

35 dag teste dag 19

36 dag teste dag 20

37 dag teste dag 21

38 dag teste dag 22

39 dag teste dag 23

40 dag teste dag 24

 

Som du ser så er ikke så korte sykluser som dine oppgitt i listen, så jeg ville ventet med el tester til du har fått lengre sykluser..

 

Lykke til videre... Klem :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...