Gå til innhold

April: Sebastian ble født 100 timer etter vannavgang...


allergibarn

Anbefalte innlegg

Vannet gikk søndag morgen, og jeg ble lagt inn samme dag pga lang reiseveg til sykehuset. De håpte i det lengste at jeg skulle "gå i fødsel" selv, og jeg hadde litt kynnere/rier innimellom men aldri noen med skikkelig tak og system på. De vil egentlig vente 72 timer fra vannavgang til de setter i gang med kur - men jeg klarte å få satt en kur etter ca 65 timer... altså tirsdag kveld. Men det ble ikke noe futt ut av det gitt... Ikke moden i det hele tatt, så det ble satt ny kur på onsdag morgen. Da fikk jeg lit mer tak i magen utpå dagen, men det tok liksom ikke helt fatt. Onsdag ettermidag ville ikke legen gi ny kur i redsel for å overstimulere (kan gi styrtrier og styrtfødsel) - men da det onsdag kveld ikke hadde skjedd noe fikk jeg min 3dje kur... Da var jeg rimelig lei av å traske rundt på fødeavd uten at noe skjedde!!!

 

Men da begynte det å skje litt rundt midnatt. Hadde jevnlige rier om natta, men jeg gjorde som mamma hadde fortalt meg - slappet av og pustet riktig. Fikk noen gode pusteteknikker fra legen. Så samboeren min fikk sove mye av natta mens jeg pustet meg gjennom riene. Lå bare på sengen med øynene igjen og pustet og konsentrerte meg om å slappe av. Gikk kjempefint. Sov faktisk litt innimellom også (hadde fått 2 paralgin forte). Jordmor sjekket meg kl 2 da hadde jeg kun 1-2 cm åpning... phu....

 

Kl 5 tok jeg en lang, varm dusj og kl 5.30 kom jordmor inn igjen.Jeg hadde da litt høy temp og han litt høy puls - og det er ikke bra så lenge etter vannavgang. Kan tyde på infeksjon... så hun satte kanyle og gjorde klart til anibiotika. Men tempen gikk ned og pulsen hans stabiliserte seg også. I tillegg tok riene mer tak nå. Så i 7-tiden flyttet vi inn på fødestue og hun registrerte at "føselsen var i gang".

 

Legen kom inn og ba henne gi meg antibiotika uansett, han anså det som feber og da skal man alltid få det pga lang vannavgang. Legen lurte på om jeg var klar til neste økt og at da mente han 8-10 timer til kunne jeg regne med... PHU... men det var også dead line. Da måtte han ut - så ellers måtte vi finne på noe annet (keisersnitt eller noe). Men jeg hadde hastesnitt forrige gang og helt klar til å føde denne gangen altså!!!

 

Jormor skulle så sette en pulsmåler på hans hode for å måle pulsen bedre, og da hun er i gang med det får hun nesten sjokk!!! Jeg har 9 cm åpning...!!! Hun roper legen inn igjen og er nesten helt forfjamset over at jeg bare har ligget i sengen og pustet meg gjennom natta - og jammen har klart å få 9 cm åpning. Det var en deilig beskjed å få det. Legen sa at det var nesten for sent å gi antibiotika, men at hun likevel skal gjøre det. Og resten av fødselen gikk også kjempefint. Det værste var de riene hvor man føler for å presse - men ikke får lov.... den siste cm var litt seig. Men det hjalp også som legen sa "gisp" når du ikke får lov å presse. Altså pust inn,inn,inn,inn... for da klarer du ikke presse! Men jeg skal love at jeg presset da jeg fikk lov... men riene avtok litt og jeg fikk drypp på slutten for å få fortgang i de.

 

Og kl 10.03 sa jordmor "nå kommer han" og det var en fantastisk deilig følselse å ha født sitt eget barn!!! Så jeg hadde den aktive delen av fødselen på 3 timer :-)

 

Sebastian var 49 cm og 3190 gr og født 11 dager før termin. Han er helt nydelig!!! Gled dere alle sammen. Mitt beste tips er "slapp av, og pust".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med prinsen,,, ser at du hadde termin samme dag som meg.... skulle ønske at min baby bestemte seg for å komme snart...

Kos dere masse vidare og god påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...