Gå til innhold

solarium


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er det farlig å ta solarium??? er i uke 34......

 

hører så mye forskjellig fra pers til pers..... men vil gjerne bli litt brun til sommeren kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare du ikke blir for varm er det vel ikke skadelig, selv om den lille kan reagere pga sterkt lys. Og selvfølgelig med det forbehold at klarer å kravle ut av solsenga etterpå (grunnen til at jeg ikke tør ta solarium)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 30 nå og har tatt solarium, men jeg la en håndduk over magen. Jeg ble da ikke varm på magen og ungen var ikke mere aktiv da enn ellers, har hørt at mange prøver og vri seg unna lyset. Jeg ble iværtfall anbefalt og bruke håndduk over magen da jeg rådførte meg ang. solarium under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt noe om at solarium skal være farlig for fosteret, men dog at sterkt lys kan virke generende på barnet.

 

Derimot ville jeg vært forsiktig med solarium p.g.a. faren for pigmentflekker under graviditet, særlig i ansiktet er ikke det noe særlig. Dessuten synes mange at det er ubehagelig å ligge flatt (og varmt) mens de tar solarium...men farlig for fosteret tror jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at det ikke er direkte skadelig å ta solarium, men at det sterke lyset er svært ubehagelig for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig og ike bli for varm siden blodtrykket kan lettere stige no når vi e gravid og besvime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette på Dr. Online ;

 

 

Solarium og graviditet

Kan det skade barnet hvis jeg tar solarium under graviditeten ?

 

 

Svar:

De ultraviolette strålene i sol og solarier når bare noen millimeter ned i huden. Du trenger derfor ikke være redd for at de skader barnet. På den annen side har gravide lett for å få en uregelmessig brunfarging i ansiktet hvis de utsetter seg for mye sol. Denne brunfargen er ofte vanskelig å bli kvitt. Jeg vil derfor råde deg til å ikke sole deg noe særlig i løpet av svangerskapet. Hvis du benytter et solarie, foreslår jeg at du beskytter ansiktet med en krem som har høy solfaktor. Men da forsvinner kanskje hensikten med å sole seg .......? Et annet moment som taler imot å benytte solarium når man er gravid er at det er uheldig for fosteret at moren blir for varm.

 

 

 

 

- Christian Anker, spesialist i allmennemedisin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...