Gå til innhold

Nesespray..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er blitt sikkelig forkjøla og holder på å bli gal....

 

Saltvannsoppløsning hjelper jo akkurat ingen ting!

 

Vet at ikke vanlig nesespray skal brukes, men noen som har sjekket med legen om man i korte perioder kan ta litt?

 

Er pottetett i hodet og får ikke sove eller puste omtrent...

 

Er forresten ferdig med 38 uker nå

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du prøvd saltvannspray? Jeg prøvde saltvannsdråper, følte også at det ikke hjalp særlig, men sprayen derimot virket.

Jeg vet ikke ang. normal nesespray, hør ¨på apoteket.

Ellers hjelper det veldig å heve hodeenden på sengen når du skal sove, evt. bygge opp med puter, og drikke varm te med honning før du legger deg.

 

god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe vanlig nesespray og bruke i 5-7 dager (normalt 10 dager)

 

Hør med dem på apoteket at du kan bruke den nesesprayen du kjøper, oxo bruker du det bare noen dager....

Det som er "faren" med det er at man er natulig mer tett i nesen når man er gravid, og man kan ødelegge slimhinnene n år man bruker det for lenge. Men skal ikke være farlig for barnet.

Jeg bruker selv en nesespray for barn, avogtil når jeg MÅ... Men det er snakk om 1 spray i uka :)

Hør med dem på apoteket du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du kan bruke nesespray så lenge du forholder deg til det som står på pakningen. Jeg har vært syk en uke nå, er også 38 uker på vei og har brukt Zymelin, den er anbafalt gravide og kan brukes tre ganger i døgnet i ti dager. Har spurt lege og jordmor om bruk av nesespray og det er ikke farlig. Ikke bruk Otrevin. Bruk zymelin.

 

Håper du blir frisk snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beskjed om at det er greit å bruke Zymelin og ikke Otrivin. Det står på pakningsvedlegget til Zymelin at det ikke er skadelig for gravide hvis det brukes riktig også - og det beste av alt: den hjelper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke otrevin???? :/

 

Det var det jeg fikk beskjed av legen min å bruke når jeg hadde bihulebetennelse og dem på apoteket sa at den kunne jeg bruke :/ (5-7 dager)

 

Hvorfor skal man ikke bruke den????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står det vel på otrevin oxo????

Kan hende otrevin er litt sterkere og større sjangse for å bli "avhengig" kanskje????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til orientering så har zymelin og otrivin akkurat det samme virkestoffet: xylometazolin og de inneholder også samme mengde xylometazolin. Zymelin er et billigere alternativ, men mange synes den virker litt mildere. De inneholder iallefall det samme virkestoffet, og det i helt lik mengde også. Det er prisen som er forskjellen.

Jeg personlig bruke zymelin, så fremt jeg ikke på handle på butikken for der selges kun otrivin eller rhinox, og da velger jeg otrivin.

 

Min lege sa at det ikke spilte noen rolle om man brukte otrivin eller zymelin, og jeg satt der da han sjekket det opp.

 

Svigerinnen min brukte zymelin under hele svangerskapet pga av plager hun har hele tiden med nesetetthet, pga astma/allergi, og hun har idag en sunn og velskapt gutt.

 

Jeg er også plaget med nesetetthet på heltid grunnet allergi og har brukt zymelin i samråd med legen min, også nå under svangerskapet, men da med kraftig redusert dosering selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å IKKE bruke nesespray når man er gravid. Problemet er bare at man jo helst ikke skal bruke den i mer enn ti dager i strekk, og JEG er ihvertfall stort sett tett i nesen i ni måneder når jeg er gravid, og det er SUPER fælt. Det kan over en så lang tid godt skade slimhinnene i nesen litt. Så man skal altså ikke være redd for skade på fosteret og den slags, det er slett ikke derfor de fraråder det! Det er altså fordi man lett blir avhengig ( som jeg er blitt da :-)....... Jeg har vært flink nå i lengre tid og brukt nesespray av og til til natten bare.....men ble forkjølet for et par dager siden og må bruke det hver natt nå. Håper forkjølelsen snart gir seg.... For som du sier, saltvann hjelper jo overhodet ikke! Men altså, ikke vær redd for babyen i denne sammenheng.

Eli 33+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange lar vær å bruke den er fordi at det står på pakningsvedlegget at den skal brukes med forsiktighet av gravide. Mens på zymelin står det bare kan, brukes av gravide. Er sikkert bare en bagatell ,ikke vet jeg, det er bare det jeg har fått beskjed om.

 

Sikkert ikke nooe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

 

Da tror jeg jeg bruker litt av den jeg har i dag, Otrivin.

 

Prøver å karre meg på apoteket i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter! Har vært forkjølet i snart en og en halv mnd. Trodde det var over her en dag,men da ble det bihulebetennelse i stede.....

Legen sa at jeg skulle kjøpe saltvannsoppløsning, men den funka jo ikke.

Har en lur kjærest som satte panna på lett damping og komanderte meg over den med håndduk over hodet. DET HJALP!!!!!!!!! Har ikke brukt noen nesespray siden.

Bihulebetennelsen ga seg etter nesten en uke og forkjølelsen avtar litt for hver dag!

 

Bare 6 uker til termin nå! :) Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en saltvannsspray som er i en kjempe-flaske. Husker ikke hva den heter, men det er visst havsalt, og den skal virke bedre enn de små spray-flaskene. Hvis man har ordentlig bihulebetennelse, ikke bare er nesetett, så kan det hjelpe å lage salvann (koke vann og blande i salt), avkjøle, og så faktisk stikke nesa nedi og snufse inn en god dæsj, som man så snyter ut igjen. Kan rense ganske godt opp..

Jeg er periodevis plaget med tett nese, og da får jeg ikke sove, så til kvelden har jeg brukt nesespray (otrivin eller zymelin), men bare i det tette neseboret, for å begrense inntaket. Om dagen har jeg brukt mest saltvann. Går jo også an å forsøke barne-utgaven, den er jo bare halvparten så sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har vært plaget med tett nese/forkjølelse siden jeg ble gravid (er i uke 33 nå). Prøv neseskylling med nesehorn (fåes kjøpt på apoteket til kr. 129,- eller på yogastudioer). Det hjelper ganske bra for meg så lenge jeg skyller hver dag også slipper du å bli avhengig av nesespray:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed av legen min om å gå å kjøpe meg nesespray da jeg var forkjølet. Forklaringen var at det var lettere å få tette bihuler når man er gravid. Bare følg pakningsvedlegget så går alt bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...