Gå til innhold

Er det dårlig gjort å si til kommende foreldre at navnet på barnet deres er stygt, rart, eller høres ut som et tullenavn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi får en datter i juni, og vi begge liker navnet Mina ganske godt. Da familien spurte hva slags navn vi hadde tenkt på, nevnte vi blant annet Mina.

 

Vi spurte IKKE hva noen mente om navnet, for vi synes det er dumt - det er jo alltid noen som sier: "nei, DET navnet er vel ikke fint..." Det er jo tross alt vi som foreldre som skal finne ut av det.

 

Det var noen i familien som syntes Mina høres ut som et tullenavn. De får mene hva de vil, men er det ikke litt tankeløst og unødvendig å FORTELLE det, når vi slett ikke har spurt om meningen deres? Tror de at vi kommer til å bli takknemlige og si:"Ja, det har du rett i, gi oss et navneforslag, så velger vi det istedet!"

 

Til alle foreldre: DET ER KJEMPEDUMT å spørre andre om deres mening om navn. Det vil alltid være noen som sier at navnet er fint, og alltid noen som synes det er stygt, UANSETT HVILKET NAVN dere velger.

 

Så lenge dere ikke velger å kalle barnet for Termos eller Spagetti (da bør dere kanskje godta innvendinger fra andre!), har ingen noe med hva dere velger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er helt enig med deg. Vi fikk nylig en spydig kommentar fra svigermor ang. et navn vi har tenkt på. Dette kom også helt ut av det blå med ingen sammenheng. Dette har jeg opplevd mange ganger etter at folk har fått vite hva slags navn vi tenker på. Så...nå gidder jeg ikke svare når de spør...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk bør ha såpass med respekt at de kan enten holde kjeft eller komme med en "hvit" en å si at navnt er ok. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er umulig å finne et navn som gjør alle til lags!

 

Vi har bestemt oss for å holde navneideene våre for oss selv helt til ungen er født. Blir feil for oss å la familie og venner vite hvilke alternativ vi vurderer, for da blir det vel til at de begynner å rangere dem og vi vil automatisk bli påvirka..

 

Jeg synes forøvrig Mina er et nydelig navn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Vi kommer etter all sannsynlighet til å bestemme oss for Mina. Vi sa forresten til familien at vi ikke var interessert i noen sine meninger, og at når jenta ble født og vi hadde bestemt oss for navn, kom vi til å si:

 

"Dette er Mina." Enkelt og greit.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ikke er helt enig med deg. Vi leter også etter navn, og jeg tester ut navnene på både venner og familie. Det er ikke de som skal bestemme navnet, men jeg synes det er godt å få andres mening om et navn. Når man leser den ene navneboken etter den andre, har jeg erfart at man kan bli ganske blind. Plutselig kan uvanlige og rare navn med underlige assosiasjoner føles som fint, og da er det godt at noen sier ifra. Men det kommer jo litt an på hvordan man sier det da! Jeg synes det må være lov å si at man synes et navn er litt rart og uvant, men man trenger jo ikke å si at "det er det styggeste navnet jeg har hørt". Er litt forskjell liksom. Du sier at dere nevnte blant annet Mina, og da var det kanskje noen av de andre navnene dere nevnte som de syntes var penere. Jeg ville heller satt pris på at familien min interesserte seg i navnevalget, men selvfølgelig gjort det helt klart at det ikke er de som velger navnet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner godt til den problematikken der, ja ;-)

 

Vi har tre døtre og alle tre har fått navn som ikke har falt helt i smak hos alle besteforeldrene i starten. Min erfaring er at besteforeldrene ganske kjapt begynner å like navnet når barnebarnet er født ;-)

 

Mina er et nydelig navn, så bruk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg......de trenger ikke komme med sine meninger engang hvis det er negativt...har ike spurt om deres meninger.

opplevde det samme jeg.....har fått hørt av både foreldre å søsken at ikke våres navnevalg var noe fint....(veldig gøy å fortelle dem når vi omsider hadde funnet et navn).ble så sinna.jeg mente at vi er mange nok alikevel som skal bli enig om navn, om ikke de oxo skulle blande seg inn å ta hensyn til dem.......

må da vel gå an å respektere andres navnevalg.......

men neida...det var dessuten så vanskelig å uttale å ene med det andre......mente at jeg skal altids lære dem å uttale navnet......er nesten ikke gøy å fortelle flere hva babyen skal hete...er redd for å få noen negative komentarer......ikke noe gøy.....spesielt ikke i disse hormonelle tider.hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfaring med kritiske besteforeldre! Selv om de kanskje har opplevd det samme da de ga navn til barna.

 

Tidligere var det veldig vanlig å kalle opp barna i Norge. Det var nesten forventet at navn på besteforeldre eller andre i familien ble brukt på en ny liten verdensborger. I dag er det mange flere navn i bruk (visstnok) og man er ikke så knyttet til familien på den måten (tradisjon, gård osv) som tidligere.

 

Presenter det navnet dere har bestemt dere for - når dere har bestemt dere! Luft heller alternativer med andre enn nær familie. Hvis dere ønsker andres syn da. Så vil de rynke litt på nesa, men bli veldig fortrolige med det etterhvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har presentert en del navn og fårr grei respons på de, men det de ikke vet er at vi har et helt annet vi har bestemt oss for..... HA HA Det er tross alt ikke de som skal leve med barnet hver dag. Det viktigste er at foreldrene har funnet et navn de er fornøyd med og som passer til ungen og ikke minst etternavnet. Mange navn som er fine uten etternavn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...