Gå til innhold

Bekymringer!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor stor er egentlig sjansen for å få et barn med skader?

På dere her inne så virker det som det bare er å spise en skive med salami så er det gjort! Før jeg begynte å være her inne så hadde jeg faktisk INGEN bekymringer!!

 

Så kom jeg inn hit (var vel på 1.trim. da), og fikk høre om hvor stor sjans det var for SA/MA og begynte å bli veldig redd. Jeg var livredd for å presse for hardt når jeg var på do, i frykt for at fosteret bare datt ut... Noe som selvfølgelig ikke ville sjedd, men det var denne "frykten".

 

Nå har jeg vært på 2. trim. i 1 mnd tid, og tenkte; 'ENDELIG, nå slipper jeg vel å lese om alle som bekymrer seg over SA/SM, nå er jeg jo over den "utrygge" periden...'

Men så kom jeg hit da. Og her bekymrer jo folk seg jo om det ene og det andre...og BEKYMRINGER SMITTER!!!

Nå føler jeg at om jeg har spist feil mat så vil jeg få et barn med skader....

Jeg har spist og kost meg med akkurat det jeg har hatt lyst på.

Jeg har hatt variert kost med masse sunn hjemmelaga middag, men har i tillegg kost meg med godteri og potetgull hvis jeg har hatt lyst på det..... Nå har faktisk det også begynt å bekymre meg, for på flere av dere virker det som dette er livsfarlig for barnet.

Hvorfor skaper dere så mange bekymringer da, jeg tør snart ikke være her inne lenger, for lurer på hvordan dette vil ende...

 

Jeg for min del, tror at alle disse bekymringene er mye mer skadelig for barnet enn litt sukker eller saltpølse

 

Oj...dette innlegget ble visst litt langt..

Jeg har IKKE skrevet dette for å provosere eller krangle, jeg blir bare så redd og håper dere forstår...Og hvis det provoserer noen av dere, så vær så snill og hev hodet og gå ut igjen istedet for å svare, for jeg er også ganske lei av at alle krangler for ALT her inne.

 

Så vil jeg bare si at jeg ønsker dere alle lykke til med svangerskapet:)

Håper dere prøver å nyte tiden...det skal i alle fall jeg prøve på, så jeg tror ikke jeg kommer til å være her inne så ofte lenger... kommer innom og titter litt nå og da. klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

god morgen:-) er oppe tidlig jeg, med gutten vår på 20 måneder som til tross for noen biffer og glass rødvin i svangerskapet er veldig sunn og frisk:-)

 

jeg har mange ganger tenkt detsamme som deg. det er veldig mye uro herinne til tider, og noen ting kan virke helt hysteriske.. jeg tror man rett og slett må prøve ta det for hva det er, en nettside med masse jenter med forskjellig bakgrunn, alder og synspunkter. jeg ble veldig urolig da jeg leste om ma og sa, akkurat som deg, men til slutt valgte jeg ikke å gå inn på de trådene som handlet om disse temaene. for det sluttet bare med at jeg satt igjen hjemme og tenkte masse fæle tanker.

 

det er jo veldig mye som er farlig når en er gravid, men det er også mye som ikke er det. tror du må lytte til deg selv og stole på at du gjør det som er det beste for dere! høres ut som du har full kontroll og en sunn innstilling spør du meg:-)

 

så er det jo en gang slik at alle bekymringene er en del av hele denne tingen med å være gravid, og det er mange som sliter, tenker og lurer fælt. disse må jo lufte tankene sine noen steder, og jeg synes denne siden er kjempefin til slikt!

 

lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mumintrollet :-)

 

Det er flott å ha et sted å lufte sine bekymringer og tanker. Dette er et sted hvor man kan hjelpe og bli hjulpet. Men man trenger ikke å gå inn på alle trådene... Man lærer jo fort hvilke emner man ikke synes er noe kjekke. Det gjelder å finne sin egen gylne middelvei...

 

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt sånn som deg! Men jeg har valgt å ikke høre på alt det som blir sagt på disse sidene.

 

Jeg koser meg med godteri og potetgull ofte, kaker og godteri spiser jeg så og si hver dag, og det har jeg alltid gjort (nei jeg er ikke overvektig av den grunn, og jeg har kun lagt på meg 1,4 kilo og er i min 20.uke) Jeg har spist fenalår da jeg hadde voldsomt lyst på det, jeg har spist roastbeef, riktignok så var den ikke blodig.

 

Jeg koser meg, for jeg orker ikke å være hysterisk. Jeg røyker ikke og jeg drikker ikke, og det er jo det som kan skade fosteret mest.

 

Jeg har en haug med venniner som ikke engang visste at vi ikke skal spise ditten og datten, holde oss unna kaffe +++, de har spist disse tingene hele svangerskapet og fått velskapte barn.

 

Det er som du sier farligere for barnet å ha alle disse bekymringene, enn å ta en skive salami når en føler for det.

 

Kos deg med det du har lyst på, men så klart alt med måte. Håper du får et fint svangerskap, uten altfor mange bekymringer, klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, risskoen for å bli smittet av bakterier via maten er jo veldig liten og som regel går det bra. Men det er ikke bra å gå rundt å være nervøs hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal tenke på at VI er kommet til verden jeg :P

På den tiden våre mødre var gravide var det ikke så mye som var farlig, gjorde ikke noe om dem røykte MYE med oss i magen eller når vi ble født.

Det var sunt å drikke vin i sv.skapet og vi skulle ligge på magen å sove :P

 

Under at vi egentlig er til, he he.... :)

 

Jeg tenker jo selvfølgelig litt over hva jeg spiser osv, drikker ikke men røykingen har jeg desverre ikke klart å kutte ut denne gangen heller :(

Men sist fikk jeg en nydelig gutt på 4 kg, og denne gutten sier lege & jm er enda større :/

 

Jeg syns ikke man skal bli hysterisk, kose deg med maten du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

argumentene dine holder ikke mål da.. ingen kan vel i dagens samfunn være i tvil over at røyking og alkohol er det aller farligste du kan utsette barnet ditt for. det er stor forskjell på å la være røyke og drikke, å være hystersik over en bit upasteurisert ost..

 

javel, så ble gutten din frisk til tross for at du røykte sist.. hva vet du om senskader? allergier? astma? eller skader på neste barn? går ut fra at du lest ALT du kommer over av info om hvordan røyken din påvirker barnet ditt? har du sett ul opptak da du trekker røyken ned i lungene og virkningen på babyen?

 

sorry alltså, men blir utrolig provosert når du slenger frem røykin g som argument i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg bare nødt til å kaste meg inn i diskusjonen.. For å "glorofisere" røyking og ufarlig gjøre det, er farlig. Jeg er snart mor til tre. I mine to første svangerskapet røkte jeg, noe jeg ikke er stolt av. Min eldste på 14 år er sterkt plaget med allergier av ymse slag. Allergier som kom i barnealder, ca 6 -7 års alder. Min yngste nå er 7 år og har enda ikke vist tegn til senskader, men man vet aldri når det kan komme. Nå, i mitt tredje svangerskap, er jeg nok mer moden og viljesterk og sluttet å røyke det sekundet jeg skjønte jeg var gravid. Og vet dere, det var ikke så vanskelig. Men man trenger støtte.

 

Men frykten for at noe skal skje det ufødte barnet er jo der fremdeles, men jeg har hvertfall gjort mitt for at det ikke skal skje noe, så får heller naturen bestemme resten..

 

Lykke til alle sammen med velsignede svangerksap:-)

 

3 okt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du!

 

Jeg forstår deg innmari godt. Jeg og går rundt og bekymrer meg for ting hele tiden, alt fra forgiftning til spontan abort, men det er det faktisk ingen grunn til.

Jeg er kommer i uke 23 over helga, og har nå bestemt meg for å slutte og høre på alt tøvet som står over alt (fra nettsteder til aviser).

Så lenge man er ung og frisk, og ikke bærer på arvelige sykdommer i alvorlig grad, kan må nesten gjøre som man vil. Spis når man er sulten (det man ellers ville ha gjort inkludert godteri og potetgull og brus), ta vitaminer, fiber og tran, drikk masse vann, sov leeenge og gå turer m venner eller kjæresten. Dette har vært min oppskrift så langt, og jeg har bare vært kvalm et par dager og babyen sparket allerde fra 17 uke, og kanskje det viktigste av alt jeg har det kjempebra.

 

steng ut all skremselspropagandaen, folk har for lite å gjøre!

 

lykke til med svangerskapet alle sammen og god påske!!

 

hilsen maria

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nå må man ikke VILLE misforstå meg her da.... Jeg VET at røyking er skadelig & at man ikke skal gjøre det.

MEN noen greier ikke slutte, desverre er jeg en av dem :/

Jeg sa aldri at røyking IKKE er skadelig, det VET man jo at det er... Jeg sa at heldighvis fikk jeg en stor & frisk gutt, SELV om jeg røykte.

Det at foreldrene våre røykte med oss i magen og utenfor har selvfølgelig gjort sitt, til at man vet hvor farlig røyking er i dag.

 

Jeg mente med det jeg sa over her, at man skal ikke bli hysterisk!!!!

Tror det er værre for den lille inni der om man stresser rundt med hva man har spist og ikke, for stress gjør det samme som røyk... mindre næring til barnet.

Så mange leger sier faktisk at blir man kjempe stresset av å ikke røyke, så er det bedre at mor tar seg en røyk en å stresse max rundt. For det er heller ikke bra (nå sier jeg hva leger har sagt, IKKE min mening bla bla så folk blir provoserte her nå)

 

Anyway, håper dere skjønner her at jeg mente ALDRI at røyking ikke er farlig. Det VET jeg at det er, men greier ikke slutte. Sånn er det bare, og det hjelper aldri på med dem som hyler om hvor egoistiske vi er osv...... see???

 

God påske anyway :) Håper ikke det blir mere hyl nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg er enig at vi bekymrer oss alt for mye her inne. det har faktiskt vært ukoselig å lese ting her inne til tider. selv er jeg 19 år og bare det å få vite at jeg var gravid var en stor omvelting for meg. har hatt mange søvnløse netter pga mye som har vært skrevet her inne. selv har jeg sluttet å drikke men det hender jeg tar en røyk. har røket fast i mange år så dette var vanskelig å gi opp for meg.

jeg håper i fremtiden vi kan diskutere litt hyggligere ting og ikke drive å tenke på alt som er farlig hele tiden.

god påske

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!!!

Alt for mye bekymringer her.

Legen min sa jeg helst skulle holde meg unna mykoster, langholdbar melk, boblebad og solarium.

Hvis alt det andre som folk her inne bekymrer seg for er så farlig, så hadde han vel nevnt dette også...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende det har med varmen da, og offentlige boblebad er vel kanskje fulle i bakterier.

 

Solarium har jeg hørt at ikke er farlig å ta, men man må unngå å bli for varm... Bebisen vil nok bli urolig inni der pga av det sterke lyset så man kan ta et håndkle f.eks over magen.

Oxo kan man få mørke pigmentflekker selv når man er gravid, disse skal forsvinne etter fødsel da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...