Gå til innhold

Aspartam...


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser og hører mye snakk om sukkerfritt i forhold til sukker- og jeg vet ikke hva som er verst. Noen sier det ene og noen det andre... Men jeg er usikker på om stoffet aspartam finnes i ALLE sukkerfrie produkter.. For ettersom jeg har lest i ulike medier er aspartam det mest omdiskuterte søtnings-stoffet, og jeg har inntrykk av at det liksom er det farligste. Men det finnes jo andre søtningsstoffer også, som jeg trodde var mer vanlig å bruke, eks sakkarin? El er jeg helt på jordet???? For jeg tror ikke sakkarin er så omdiskutert ang. skade....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker gnerelt å holde meg til naturlig sukker og helst i begrenset mengde. Sukkerfri tyggis er jeg avhengig av så det spiser jeg hver dag...

 

Har ikke orket å sette meg inn i de forskjellige søtningsstoffene, men tror ikke jeg har lest noe om at sakkarin er skadelig.... Spennende å se hva slags svar du får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som sier det er en stor "bande" antiaspartam spes i usa og at disse lager mye oppstuss og også feiltolker og forvrenger fakta

det er en av grunnene til at dette søtningsstoffet er mest omdiskutert

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel om dette for en stund siden... Mener det var i KK.

Der var det masse negativt om aspartam, og de "advarte" gravide mot å få i seg dette, eller i allefall at vi gravide burde begrense oss med tanke på produkter som er tilsatt aspartam.

Det var gjort noen intervjuer med en norsk jente, som hadde vært veldig syk, men at etter hun kuttet ut produkter med aspartam, så ble hun "frisk" igjen.

Fikk hun i seg en liten mengde aspartam igjen, så kom symptomene tilbake.

 

Jeg har selv holdt meg unna aspartam så godt jeg kan. Har nå 5-6 uker til fødselen, og kan tenke meg at jeg har drukket 4 flasker med 0.5 Pepsi Max fra jeg ble gravid i midten av august...til og med sukkerfri tyggis har jeg kuttet kraftig ned på...

Nå drikker jeg vanlig brus om jeg skal kose meg, i stedenfor lettbrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor tok opp dette med lett brus og saft på siste kontroll. Hun sier at det er blitt gjort masse undersøkelser på dette de siste årene, og at forskere har kommet fram til at det er bedre å drikke lett variantene enn vanlige. Nå skal leger og jordmødre gi denne info til alle gravide og til mødre og ferde til småbarn!

 

Det var mye bedre at småbarn også drakk lett varianten enn sukret. Jeg lurte på om søtningsmiddelet som ble brukt er på noen måte farlig for forsteret, og fikk et klart nei. Det er mye farligere med all sukkeret med tanke så svangerskapsdiabetes, store forsteret osv.

 

Jeg dobbeltsjekket dette hos to leger også, og fikk samme svar! Det er bare å drikke light, dersom jeg i det hele tatt må ha det.

 

Jeg velger å høre på det jeg fikk vite av to leger og en jordmor, og velger å overse det mange av dere skirver om hvor skadelig det er.

 

Da det til og med var snakk om at aspartam var farlig, så gjaldt det stoooore mengder.

 

Så jeg koser meg med tab xtra med god samvittighet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut anonym.. enig med deg.. for mye av noe er jo unasett ike bra.. men litt av hvert må jo være ok.. og hvis man skal leve normalt som de sier .. så begynner ikke jeg heller å drikke sukker nå , bare fordi jeg er gravid.. ;) men begrenser søtsaker selvfølgelig da.. og som innlegger sa.. ja , det finnes mange typer ku nstig søtning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aspartam er i stort sett alle lett produkter.. hvertfall i all lett brus.. og er faktisk gift.. drikker du 2 liter brus som inneholder dette er du faktisk forgiftet assa.. jeg holder meg unna dette og vil heller ha i meg vanlig sukker... kunsting søtningstoff heter det jo og kunstig er ikke bra..

men for all del folk får da gjøre det de vil men jeg har ikke i meg lett produkter hvis de inneholder aspartam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg også unna aspartam og annen kunstig søtning. Regner med at siden barn under 3år IKKE skal ha det, så er det ikke bra for den lille i magen heller... Har også lest den artikkelen i kk, der stod det også at Norge er et av få land som ikke advarer mot det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...