Gå til innhold

Tøybleier - hvor mange //hva trenger jeg?


BIA*

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har tenkt å gå for brettebleier, men jeg skjønner liksom ikke helt og håper derfor noe her kan bidra med sine erfaringer. Hva gjør man? Hvor mange brettebleier, bleiebukser og brillerbukser trenger man? Hvordan "trutner" ullbuksene? Og i hvilken rekkefølge skal bleiene på babyen? Trenger en innføring! På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er så lat at eg berre limer inn svaret eg gav ei anna som lurte på det same som deg...

 

Vi bruker tøybleier på junior, og er supernøgde. Bruker papir ein sjeldan gong, på tur o.l., men er absolutt best nøgde med tøybleiene.

 

Vi har brettebleier frå Nøstebarn, 24 stk., og heimestrikka ullbukser. Ullbuksene må verte gjennomvåte nokre gongar for å trutne, så i starten må du rekne med nokre lekkasjar, men det går fort over. Dersom dei vert "tørre" etter noko tids bruk, bør du setje dei inn med lanolinkur (denne fylgjer med ullpakken frå Nøstebarn). Ullbuksene bruker vi om natta, om dagen bruker vi PVC-bukser frå Motherease. Utruleg snertne og kjekke å bruke, og kan vaskast i maskinen på 60 grader. Denne løysinga kosta oss rundt 1500 kroner, og av dette fekk vi att 900 frå reinhaldsverket (undersøk om der finst eit slikt tilbod i kommunen din). Til seinare bruk har eg kjøpt nokre formsydde frå Kushies på Krabaten, men førebels klarer vi oss fint med brettebleiene. Vil forresten råde deg til å tinge nokre ekstra brillebukser, helst i den største storleiken, først som sist, for der er litt for få, etter mi meining, i standardpakken frå Nøstebarn. Elles kan akkurat dei same brillebuksene tingast hos Sparkjøp nokre få kroner billegare.

 

Utanom bleiene treng du ein dunk til å ha skitne bleier i (eg har ein slik boks med lok som dei sel på Clas Ohlson, Europris o.l.) og eit system for å skylje av skitbleiene før du legg dei i dunken. Eg har to vaskevatnsfat - eit til babyen og eit til den skitne bleia. Når eg er ferdig å stelle guten, heller eg vatnet frå hans stellefat over i bleiefatet, gnir bæsjen av bleia og kastar bleia i dunken før eg tømer vatnet i do. (Er eg heldig, slepp eg å vere borti bleia i det heile, for det hender at all bæsjoen går i rispspiret. Når guten vert større, vil dette verte regelen meir enn unntaket.) Så hiver eg rispapiret i do og bleia rett i dunken. Når denne dunken er full, etter ca 2-3 dagar, set eg på ei kokevask. Der tek eg også med klutar, handdukar og truser, og slikt måtte eg jo ha vaska uansett, så det vert ikkje SÅ mykje ekstra vask av å bruke tøybleier.

 

Det er litt prøving og feiling for å lære seg bretteteknikken, men så går det som ein leik. Det er klart det er noko ekstra arbeid med tøybleiene kontra papirbleier - det er jo ein grunn til at dei aller fleste bruker papir! Bleiene må skyljast (men bruker du rispapir går etterkvart som ungen vert større det meste av bæsjen i papiret, så dette er ingen stor jobb), vaskast (men den jobben gjer jo maskinen), tørkast (nok ein jobb for maskinen, men om du ikkje har trommel så tørkar bleiene likevel fort på snora), og dei må leggjast saman (det gjer du framfor fjernsynet ca annankvar til kvar tredje dag).

Til gjengjeld treng du aldri bekymre deg for om du har nok bleier i hus, og du skal vere SVÆRT raus med vaskepulveret og varmevatnet skal desse utgiftene overstige utgiftene papirbleiebrukarane har, same kva dei seier. Det at kvar skift tek så lang tid er forresten eit forferdeleg argument! Ja, det stemmer forsåvidt (og ein sjeldan gong er det greitt at stellet går fort unna), men for det meste så er jo stundene ved stellebordet noko av det koselegaste ein opplever som babymamma! Gjer vel ikkje noko å bruke to minutt lenger på å kose seg med babyen sin!

 

 

Eg har iallfall ikkje angra eitt sekund på at eg valde tøybleier. Lukke til, du òg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ei fin og grei oppskrift, som jeg for så vidt har lest før. Hvor stor (antall liter) er bleiedunken du har på badet? Jeg har sett litt på hva som finnes, og hvor stor dunk trenger man?

PVC-bleiene fra Motherease høres veldig lettvinte ut, hvor manger har du av disse og hvilken størrelse? Holder disse fukten inne, eller puster de i likhet med ullbleiene?

I tillegg lurer jeg på når er det man bruker brillebukser og når er det man bruker ullbukser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Trur bleiedunken vår er på ca 20-25 liter.

 

Eg har åtte slike PVC-bukser, fire i small og fire i medium. No har eg bestilt to til i neste storleik. Kvar storleik dekkjer ca 4 kg. Det har vore greitt å ha såpass mange, men vi hadde nok klart oss med to i kvar storleik, ev. kunne vi ha gått rett på medium, for dei kan kneppast ganske mykje inn (og guten vår er ein bra plugg). Og vi hadde nok klart oss med to, for vi bruker dei jo berre på dagtid. Dei pustar nok ikkje slett så godt som ullbuksene, men godt nok til at vi aldri har hatt problem med sår hud. Dei har iallfall gjort livet vårt som tøybleiebrukarar mykje lettare!

 

Brillebukser bruker du alltid. Funksjonen deira er å halde bleia på plass! Først bleie, så brillebukse, så ullbukse eller PVC-bukse, og så resten av kleda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med at skift av tøybleier tar lang tid. Vil bare bifalle det Vero sier. Selv har jeg noen popolino og Kushies til de gangene det virkelig trengs å bytte raskt. Med Kushies går jo et skift akkurat like raskt som med papirbleier.

 

Nå har jeg et litt større barn, og når vi er ute er det greit å kunne skifte uten å måtte ta av alt. Da er brettebleier dumt på grunn av brillebuksene, men hjemmestrikkede ullbukser går greit når jeg har en ekstra lapp inni som jeg bytter ved skift.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du da denne lappen (strikket antar jeg. hvor tykk forresten?) i tillegg til ullbuksa utpå brillebuksa, eller dropper du brillebuksa?

 

hvilke størrelser har du i popolino/kushies? er en av disse å foretrekke foran den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry,uttrykte meg ikke helt tydelig der.

 

Ullappen ligger rett innenfor ullbuksa og tar dermed mye av fuktigheten. Noen dropper kanskje brillebuksa, men det ville ikke jeg gjort. Jeg trenger den for å holde på plass bleien, men det er sikkert forskjeller alt etter hva slags bukse man har utenpå. (Noen bukserkan nok holde bleien på plass, andre ikke)

 

Det jeg gjør er å bruke popolino når jeg vil kunne skifte bleier uten å ta av alle klærne.

 

Jeg bruker popolino i str L til min toåring. Jeg er veldig fornøyd med dem, men de trengte to vask for å få god oppsugingsevne: etter første gangs bruk trodde jeg jeg hadde gjort et dårlig kjøp...

 

Så har jeg et par Kushies i str 10-20 kg. Har bare prøvd én gang foreløpig, og de virker bra, men jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere lekkasjesikkerhet og oppsugingsevne ennå. Ser for meg at de er greie å ha til bruk for barnehage/barnevakt/dagmamma, samt til de gangene det er greit å kunne skifte raskt: på reise, f.eks.

 

Jeg har også prøvd Mother-Eases one-size. De passer i alle fall til min normalstore toåring; tiden vil vise hvor lenge de holder. De er tynnere enn popolino, men det betyr sikkert også at de tørker raskere, og så har de jo greie "snap-in liners". Rimelige er de også.

 

Ullapp strikker jeg på pinne nr 4-5 ca. Til nyfødt brukte jeg 2- el 3- tråds lanolingarn, nå har jeg noen strikket med 2- OG 3-tråds garn. Men det er muligens unødvendig tjukt. Kan hende strikket jeg dem i en periode med lekkasjer..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fersk og har ikke peiling på bleier, regner med at jeg lærer når babyen kommer. men: pvc er da et fryktelig miljøskaldelig stoff som man mener at kan gå over i hud og slikt? eller står pvc for noe annet her? for miljøhensynet, som jo er en god grunn til tøybleier, så må da pvc bleier isåfall være et steg tilbake? da er vel papir like bra eller??

 

uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...