Gå til innhold

angst tidlig i svangerskapet-hormoner?


jente29år

Anbefalte innlegg

Jeg var for et par år tilbake sykemeldt nesten et halvt år pga utbrenthet/stressreaksjon. Opplevde for første gang i mitt liv masse angst og ble deprimert. Bruke antidepressiva og ble bedre og har vært i jobb etter det. Jeg er nå gravid i 8. uke og sluttet på medisinene rett før graviditeten. Nå har jeg opplevd mange av de samme symptomene jeg hadde da jeg var syk og jeg er livredd for at jeg skal havne der igjen. Har hatt en ganske stressende periode på jobb den første mnd av svangerskapet og følte meg ganske tømt rett før påske. Jeg har fått hvilt meg litt nå i påsken men jeg kjenner meg stadig nervøs og urolig (uten at det er noen grunn til det liksom). Har hatt et par tre tilfeller med noe pustebesvær, det knyter seg i magen. Skjønner ikke hva dette kommer av. Graviditeten var planlagt og vi er veldig lykkelige for det.Kan det være at hormonene nå i starten av svangerskapet kan forsterke slike ting (+ jobbstress i tillegg)? Vil det bli bedre etterhvert?Noen som har lignende erfaringer? Noe man kan gjøre for å få det bedre?

Jeg håper bare at jeg blir bedre og kan nyte denne tiden.... Slik det er nå er jeg veldig slapp og blir helt matt... Svimmel og rar liksom. Noe kvalm også og det gjør det ikke bedre.

 

 

Vil gjerne gå en lykkelig vår og sommer i møte med struttende mage!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Jeg gikk på medisiner mot angst

før jeg ble gravid.Disse sluttet jeg med da jeg oppdaget graviditeten.

 

Nå er jeg 12 pluss 1 uker på vei og føler at angsten er på vei tilbake.Jeg kjenner en stadig indre uro og at det knytter seg i magen.

Da jeg gikk på medisinene hadde jeg ingen tendenser til angst slik som nå.

Jeg vet egentlig ikke om det kan være hormonene som påvirker,men jeg tror ikke det...

Legen min har ihvertfall sagt til meg at man kan få en reaksjon når man slutter på angst medisiner.

Jeg føler med deg.Det er vanskelig å beskrive hvordan man har det når en sliter med angst.Det er ihvertfall godt å vite at man ikke er alene....

 

Håper at du får kontroll over angsten og hvis det tar helt overhånd så bør du kontakte lege.Det finnes medisiner som du kan bruke selv om

en er gravid.

 

Mange gode klemmer til deg.

 

Hilsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...