Gå til innhold

vekt,mål etc.. Vær så snill å svar meg noen!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 36, og er meget misfornøyd med legen min. Føler jeg får vedlig lite oppfølging, jeg må spørre om alt , han forteller meg ingenting og når jeg er inne på disse sidene får jeg alltid litt bakoversveis over hvor mye dere får vite hos legen. Da tenker jeg spesielt på modning, vekt osv.. Hvordan ser de hvor stor babyene Deres er? Måler med dette målebåndet fra bekkenet og opp?

Det har han gjort på meg men jeg har aldri fått vite noe. Jeg har spurt, men han er så distre og rar og bare begynner å snakke om noe annet.

Eller er det en annen måte de gjør det på? Jeg er jo kjempenyskjerrig på målene. Jordmor er grei hun men hun har heller ikke sagt noe om mål og vekt..

Får man vite om man mest sannsynlig får før, rundt eller etter termin???Jeg skal ikke til legen igjen før et par dager før termin og håper jeg får før så slipper jeg ham også. Men er jo mest av alt kjempeutolmodig.

 

Hilsen førstegangsgravid og undrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går både til jm og lege hver uke + ul på sykehuset nå hver 3 uke.

Det er på sykehuset på ul en får vite sånn ca vekt på babisen.

Når det gjelder modning så har jeg fått jm til å kjenne på meg. Synd du har en lege du ikke er fornøyd med, for dette er jo en så viktig fase i livet.

Håper du fikk litt svar her da.

 

Lykke til.

Anonym jeg å i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bytta lege hvis jeg var deg!

 

Og så må du visst bare rett&slett brøle ut om det du lurer på og ikke gi deg før du får svar på det du lurer på. Men jeg skjønner problemet, hadde det sånn med min lege også, går derfor kun til jordmor nå. Er jo ikke så lett for oss førstegangsfødende å i det hele tatt vite hva vi skal spørre om....!

 

Jeg får i hvert fall utrolig mye nyttig info&tips bare ved å "henge" her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du kan ikke finne ut hvor stort fosteret er hos legen, hvis han ikke har ultralydapparat da. Han måler fra skambenet til toppen av livmora med målebånd- symfyse-funds målet(SF). Det han måler merker han av på helsekortet ditt, så du kan følge med der. Linja på arket er gjennomsnittsmål ut fra termin, og 95% av alle gravide ligger innenfor skravert område. (Jeg ligger over, men sålenge kurven er noenlunde jevn er alt i orden. Ta da høyde for at lege og JM måler litt forskjellig..).

Målet sier noe om fosterstørrelse, men mengde fostervann og str på morkake og livmor, samt din kroppsbygning har også noe å si. Med ul kan man fastslå ca hvor mye fostervann man har, og ca hvor stort fosteret er, men heller ikke det er sikkert/nøyaktig.

 

Modning kjenner man når man gjør en gynekologisk undersøkelse. det begynner man ikke med før helt på slutten.

 

Min lege var også sløv, har en oppfatning av at jormødre egentlig er bedre til å forklare.. Jeg er lege selv, men ganske fersk (i turnus), og var litt overrasket over hvor begrensa info legen min gav meg. Men han tror vel jeg kan alt allerede, noe som forsåvidt er stort sett sant.

 

Ønsker desverre ikke å fremstå med navn, dette er jo hobby/fritid, ikke jobben min.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med sjekk av modning, er det ikke alle som gjør det på slutten heller. Ble ikke sjekket av verken jordmor eller lege i forrige svangerskap. Og har ikke blitt sjekket foreløpig nå heller. Er 39 fullgåtte i morgen. Viss du spør gjør nok legen eller jordmoren det...

Jeg velger ikke å bli sjekket, ser ikke noen poeng i det... Men det er min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...