Gå til innhold

Juni: nynorsk

beri

Anbefalte innlegg

skal skrive et brev..finnes det et sted det man kan få "oversatt" teksten fra bokmål til nynorsk? Fungerer evt rettingen i word bra på nynorsk`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettinga i Word er OK - men ikkje meir enn det. Å oversetje frå bokmål til nynorsk er i utgangspunktet ei dårleg løysing. Resultatet av direkte oversetjing frå bokmål til nynorsk vert ofte berre eit oppstylta og dårleg språk.

Viss du lurer på noko så er det berre spørre - kanskje eg kan hjelpe? Eg nyttar vanlegvis nynorsk som hovudmål på "privaten".

Helsing Darth Vader - på nynorsk :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er at jeg muligens, og bare muligens, kan få en lærerjobb fra høsten i nabo-kommunen,men der bruker de nynorsk...Og når jeg selv skriver, og er best i, bokmål-så er det litt vurdering frem og tilbake..Men man venner seg vel fort til å skrive litt nynorsk vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro at du lærer deg fort. Men vær så snill å ikke legg deg på "oversetting" fra bokmål til nynorsk - da vil de stakkars elevene lære et forferdelig dårlig språk. Det er egentlig bare en tilvenning å skrive på nynorsk. Det kommer du til å fikse lett som bare det - det er jeg helt sikker på!

Håper du får jobben hvis du vil ha den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste det var noen som kom til å steile litt når jeg skrev oversette:) Bra er det, jeg vet jo at det ikke blir bra å oversette direkte fra nn til bm. Så det skal jeg ikke gjøre:) Hvis jeg får jobbtilbud, får jeg øve meg litt her inne...Rett og slett begynne å skrive nn her på dib:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...