Gå til innhold

Oppkalling av deres foreldre eller besteforeldre


Lilje74

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er litt for nært å kalle opp våre barn etter våre foreldre. Synes det passer bedre å kalle opp etter våre besteforeldre... men presset fra svigermor om oppkalling er stort...

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med du! Tror også det er mest vanlig å kalle opp etter sine besteforeldre, eventuelt bruke foreldre navn som en del av et dobbelnavn... Jeg ville iallefall hoppet over en generasjon og gått til dine besteforeldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Egne foreldre er veldig nært å kalle opp etter. Men hvis foreldre har mellomnavn de ikke bruker så mye kan det være lettere. Eller bruke deres fornavn som mellomnavn på barnet. Det er OK.

Hva er det svigermoren din vil du skal bruke da? Det kommer jo litt an på om du liker navnet eller ikke, eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navnet hennes, men ser ikke helt for meg å kalle min datter det... Hun heter Liv. Det er jo fint og kort og har fin symbolikk...

 

En annen ting er at hvis vi kaller opp hans mormor så kaller vi opp min mor også... og det har ikke han noe ønske om... Blir litt lei meg for det. På den måten hadde vi jo kunnet glede begge familier... Vil jo i utgangspunktet ikke kalle opp etter foreldregenerasjonen så det blir mormoren som er hovedoppkalt... men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det nesten var litt frekt å be om å få bli oppkalt jeg!! En ting er å ønske det innerst inne, men sånt sier man da ikke høyt?

Jeg tenker at det med oppkalling er sånn som skal komme som en overraskelse og være en stor ære - ikke noe man spør etter selv.

Jeg ville syntes det hadde vært skikkelig vanskelig om min svigermor hintet frampå om å bli oppkalt. Kanskje jeg er litt sær ;-)

 

Vi har bestemt oss for å kalle opp etter min farmor, men da ikke helt identisk navn, men et navn som stammer fra hennes navn - til minne om henne. Det kan jo være et alternativ. Da heter man ikke akkurat det samme, men navnene betyr det samme og det ligger mye symbolikk i det!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liv er jo et pent navn, men er enig at jeg synes det er litt frekt å "be" om oppkalling. Det bør være en positiv overraskelse!

 

Hva med Live (uttales rett fram) eller Vilde? de ligner jo. Eller bruke det som mellomnavn....kommer ikke på noe som passer akkurat nå... Det passer jo i grunnen best foran et annet navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktsk tenkt på Live. Fant det i leksikonet i går kveld :-) Men det er jo min slekt også med i bildet... Ser ikke at vi kun skal kalle opp svigermor... spesielt ikke når det er slik fatt :-) Hm... kanskje det går an å kombinere slik at Liv eller Live blir mellomnavn... Ser ikke helt hvordan ennå, men vi har såvidt begynt å tenke... Jeg liker f.eks. Sigrid eller Ingrid... gode norrøne navn... Sigrid Liv går jo ikke... Den andre veien går kanskje, men... hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere kalle opp da? Noen vil sannsynligvs bli fornermet uansett. Ingrid og Sigrid er jo kjempefine navn:-) Ikke tenk på alle de andre. Det er deres barn, og dere som bestemmer. Personlig synes jeg det er vanvittig frekt å be om å bli oppkalt. Hun kan ikke tenke på mange andre enn seg selv. Det er som flee har nevnt, at dette skal i såfall komme som en overraskelse og være en ære for den det gjelder. Nei, lukk ørene for de andre og lytt til dere selv. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten :-) Nei, vi må jo ikke kalle opp... det er bare det at det er jo så hyggelig også når man liker navnet... Vel, vi finner vel ut av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det blir for nært å kalle opp etter egne foreldre. Vi har kalt opp etter besteforeldre og oldeforeldre, det er veldig stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Sigrid er en flott navn. Ingrid også, men er mer brukt. Hva med Louise? Der er det i hvert fall en L:)

Nei, drit i svigermor!

Av "norske", "gamle" navn synes jeg Edith er litt fint. Også Karen og Maren. Anna, Linea, Martine....det er så mange navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare en ting å si og det er å gi f** i hva svigermor vil!! :-) min svigermor kunne veldig gjerne tenkt seg å bestemme navnet til gutten vår, og hun missliker alle navn vi tenker på.. hun mener vi bør oppkalle.. greit nok det, om der hadde vært noen fine navn å velge mellom!!! men jeg nekter å kalle gutten vår Klaus.. sorry alltså.. så her blir det neppe oppkalling nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes besteforeldrene( altså våre foreldre...) skal slutte å blande seg, jeg. Ei på jobben og ei annen venninne har oppkalt etter besteforeldre og begge angrer. Det er DERES barn og ikke de`s. Velg akkurat det DERE ønsker og ikke tenk på foreldrene deres..

Eh...litt tullete mail, men du sjønner sikkert hva jeg mener.

 

Lykke til og kos dere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Hm... ved å gi barna et navn oppkalt etter våre foreldre kan de kanskje føle enda sterkere eieforhold... grøss.

 

Sitter her med navnelista vår... skummelt dette her altså... barnet (og vi) skal jo leve med navnet etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Det skal være et navn dere kjenner på hele kroppen er riktig....

 

Besteforeldrene vil kjenne seg meget knyttet til barnet allikevel, og det vil alltid være noen i familien som ikke vil være enige i alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå barnet får en helt egen identitet uansett jeg ;-)

 

Poenget er i utgangspunktet at det å kalle opp er en hyggelig ting hvis man liker navnet... Det er jo en drøss med fine navn å velge så dette kan være en måte å plukke ut navn på...

 

Oppkalling gir for meg en familietilknytning, men er ikke en nødvendighet og gir ikke barnet mindre egen personlighet.

 

Er slettes ikke sikkert at det blir oppkalling hos oss heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle opp etter er fint visst det er et namn dere liker, en person dere setter høyt osv uavhengig av om det er foreldre eller besteforeldre. Men det vikitigste er jo at dere VIL kalle barnet med navnet dere gir det. Bare deres menig som betyr noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...