Gå til innhold

Oppkalling av deres foreldre eller besteforeldre


Lilje74

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg skal kalle opp etter foreldrene mine, blir det i tilfelle som andre del av et dobbeltnavn eller "liksom-oppkalling", altså at man bruker et navn som ligner (f.x. Ola og Olai, Siri og Siril). Andre fornavn til mannen min sin mor kan også være aktuelt. Å kalle barnet mitt nøyaktig det samme som moren eller faren min, synes jeg blir litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr vurdert å bruke Lillebjørn hvis vi får gutt, mannen min og pappaen min heter Bjørn...

Men ville ikke kallt opp det samme, Enig med hun andre som skrev inn. Bruke mellomnavnet til de eller deler av navnet. Dattera mi heter Ingeborg, det er mellomnavnet til oldemora hennes. Så det bir litt lenger ut i slekta da.

Selv om de nok ville blitt veldig beæret. Kommer jo ann på navnet deres og hvor ofte dere ses kanskje. Vet ikke. Ikke aktuelt med de navnene nær slekt har, he, he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kalt opp eller besteforeldrene. Eldste jenta heter Emma etter morfar Egil og tippoldemor Emma. Nestemann heter Kristoffer etter farfar Knut og tippoldefar Kristoffer, yngste jenta heter Marte etter mormor Marit som selv er oppkalt etter Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt forbokstaven til pappa forrige gang, og mamma sin denne gangen! Forrige gang var det planlagt, da gutten heter det ene navnet til sin oldefar, og pappa er oppkalt etter sin far, men denne gangen var det tilfeldig! Tror mamma ble glad likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes tradisjonen med oppkalling på forbokstav er litt ukjent ... At Karoline er oppkalt etter Kjell blir noe merkelig form for oppkalling - min mening! :)

 

Synes det er nært med oppkalling av våre foreldre, men våre besteforeldre går fint synes jeg! Med dagens navnemote er kanskje oppkalling av oldeforeldre mest nærliggende!? Navn som Andreas, Aksel, Marie, Julie, Hanna osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...