v.n.2 Skrevet 13. april 2006 #1 Skrevet 13. april 2006 min samboer er imot at vi skal døpe, og jeg forstår godt argumentene hans.( han er ikke kristen, og mener at det blir feil å si at vi skal oppdra barnet i den kristne troen. ) jeg er forsåvidt enig i det (jeg praktisere ikke kristendom, men er døpt og konfimert), men på en annen side så føler jeg alikevel at det noe som sier meg at vi bør døpe. kansje fordi det er en lang familie tradisjon??? han sier det er opp til meg... noen gode argumenter fra dere, både for og imot ?
HappyMummy Skrevet 13. april 2006 #2 Skrevet 13. april 2006 Hei frøken lykkelig. Vi har valgt å la være å døpe vår datter. Vi er ikke særlig kristne, går i kirken på julaften og om det er dåp, begravelse, bryllup eller konfirmasjon i familien.. Jeg var pådriveren for å droppe dåpen, men sambo var enig (til stor sorg for familien vår, som som sagt slettes ikke løper dørene ned i kirken). Følte at det ikke var riktig å stå i kirken og love forran Gud, prest og menighet å oppdra barnet i kristen tro, når vi vet at vi ikke kommer til å gjøre det. Føler også at valget om konfirmasjon kommer til å bli mer ekte, når hun må ta valget å døpe seg først når den tid kommer. Bakdelen ved valget vårt er jo at hun som "fjortis", en tid der venners meninger betyr mye, må ta dette valget som de andre slipper å ta fordi deres foreldre fulgte strømmen og døpte barnet sitt..
*lilleFrøkenSta* Skrevet 14. april 2006 #3 Skrevet 14. april 2006 hei! jeg er for dåp:-) ikke fordi jeg er spesilt kristen, men fordi når ungen blir 14-15 år og skal konfirmerers blir det lettere å ta et valg for den. da har den liksom begge muligheten, er vanskeligere for en 14-15 årign å velge å døpe seg for å så konfirmere seg i kirken. jeg er i allfall glad jeg ble døpt som liten. itillegg synes jeg barnetro er viktig for då føler i allfall jeg det er mindre sjanse for at de søker etter noe alternativt sener (feks sånn hallelunja menigher) i ungdomen. å så er det jo tradisjon;-)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 men hvorfor skal man konfirmere seg i kirka hvis man ikke er kristen da??? Dåp er KUN for dem som kaller seg for kristne.. det samme gjelder konfirmasjon..
Klumpy Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Vi har bestemt oss for å ikke døpe. Rett og slett fordi jeg mener at ungen selv skal få lov og bestemme om han ønsker å være medlem av statskirken eller ikke. Jeg er ikke medlem og har hatt en kristen opdragelse, mannen min er døpt men kommer aldre i kirken. Jeg syntes det er helt feil å døpe med begrunnelsen fordi det er 'tradisjon', eller fordi alle gjør det..... Dette bør være ett bevist og seriøst valg for oss som foreldre og for barnet. Det samme blir det med konfirmasjon. Jeg tror de allerfleste ikke konfirmerer seg pga troen, men en gedigen fest med masse masse masse gaver og penger.......... Det er det som gjelder for en 14-15 åring!!!
Gjest Skrevet 24. april 2006 #6 Skrevet 24. april 2006 Jeg mener at man godt kan døpe selv om man ikke er så aktiv med å praktisere religionen. Om man har en gudstro så holder det for meg, for jeg mener uansett at barnet mitt vil få en kristen oppdragelse i form av at vi bor i et kristent land. Vårt verdisystem bygger mye på det som står i bibelen, så det ser jeg ikke noe galt i. Å samtidig gi henne en type barnetro som jeg selv har hatt er grunn god nok. Så får hun velge selv om hun så vil bli hinduist når hun blir stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå