Gå til innhold

Navn


Lilje74

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med navne diskusjonen hjemme hos dere da? Vi har såvidt begynt, og det er ikke lett...

 

Det blir mest sannsynlig jente, men for sikkerhetsskyld må vi ha et guttenavn i bakhånd også... Kunne tenke meg Brage eller Eskild men disse navnene er opptatt av venner og familie... fillern. Svale er også et fint guttenavn, men det blir det heller ikke.

 

Når det gjelder jentenavn vil vi gjerne kalle opp, men er uenige om hvem vi vil kalle opp.. æsj. Ikke morsomt! Jeg vil gjerne ha et norskt eller nordisk navn, men sambo kan godt tenke seg "å finne på et navn..". Antagelig for å slippe hele oppkallingsdiskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe!

Det er ikke så lett å bli enige om oppkalling, så jeg skjønner jo samboeren din, da. Jeg har en venninne hvor den eneste av besteforeldre-generasjonen som ikke var blitt kalt opp, heter Solveig. Dermed var de ganske låst, jenta MÅTTE hete Solveig. Jeg tror de har vent seg til å like navnet nå, men de likte det ikke i begynnelsen.

 

Vi vurderer også oppkalling. I så fall etter familiens eldste, som har et navn vi begge liker: Mathilde. Guttenavn synes jeg er vanskeligere. Er ikke så keen på oppkalling etter Bjørn eller Karl.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere tenker på å kalle opp etter besteforelder-generasjonen. Det er bra! :-) Mathilde er fint! Men enig i at Bjørn og Karl ikke er så spennende navn. Liker i såfall Bjørn best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også oppkalling etter gutter definitivt er vanskeligere enn jenter. Har på følelsen at det har skjedd lite på gutte-navne-fronten de siste 100 årene!

 

Selvfølgelig skal man ikke kalle opp barna for enhver pris. Typisk er bønder, de har sterke oppkallingstradisjoner. Blir mye rare navn-sammensetninger ut av det.

 

Synes det hadde vært morsomt å komponere et navn selv, men det er ikke lett.

Har en historie om en venninne med et spesielt navn som hun fikk da faren skulle til presten for å melde hende til dåp. Presten spurte hva barnet skulle hete, men det var han neimen ikke sikker på. Faren spurte hva de andre barna som skulle døpes den dagen het og satte sammen et nytt navn ut i fra disse. Kan nesten ikke si hva hun heter siden det ikke er så mange som heter det samme, men det er et fint navn! og ikke veldig merkelig heller:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende det høres ut! Kan du si noe om hvordan navnet ble satt sammen... f.eks. ved stavelser eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de andre to jentene som skulle døpes den dagen skulle hete Tonje og Veronika, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her begynner det å falle på plass. Navnene som ligger på topp hos oss er Jonas og Vegard, men det føles mest "riktig" å si Lisa og Jonas=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...