Gå til innhold

Ang. borgelig vielse!

mandel med to bøller og et frø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg vurderer å gifte oss. Han er utmeldt av statskirken og har derfor et ønske om å gifte seg borgelig. For min del er det ikke så nøye hvor jeg gifter meg, men siden sambo vil gifte seg borgelig blir det nok til at vi gjør det.

Men saken er at jeg som de fleste andre jenter har et ønske om et ordentelig romantisk bryllup, ingen vielse på rådhuset for å si det sånn! Jeg vil ha et tradisjonelt bryllup med hvit kjole, middag, bryllupsvals og full pakke.

Jeg har hørt mye om at det er vanskelig å få tak i en vigselperson dersom bryllupet skal holdes utenfor rådhuset og at det er skjelden man kan få borgelig vielse på en lørdag??

Er det slik nå at Human Etisk forbund har vigselsrett?

Kansje det er noen her som har hatt en borgelig vielse og vil fortelle litt om deres erfaringer? Jeg hadde satt utrolig stor pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på vielser i tinghuset (i Oslo) og det har vært veldig fint. Tok kanskje 20 minutter, man kan komme inn sammen med faren sin osv. Det er mulig å ha med seg noen som spiller, eller man kan betale for at noen spiller på det flygelet som står der. Det er plass til 50 (?) gjester inne i rommet. Vi har allikevel valgt å gifte oss med Human Etisk forbund. Vet ikke helt hvordan det blir, men tror det blir bra. Vi skal møte med vigselspersonen på forhånd slik at han/hun kan lage en personlig tale. Vi skal ha bryllupet på en fjellstue og vielsen skal også foregå der. Det koster 3000 kroner og minst en av dere må være medlem i Human Etisk forbund. I tillegg må vi ordne musikk og sånt selv. Det koster dermed mer enn en vielse i kirken. I motsetning til kirkelig vielse er det mulig å få det "hvor som helst". Tror kanskje vi må betale kilometergodtgjørelse i tillegg til de 3000, men det er vigselsmenn i alle fylker. Jeg gleder meg! Kirken er ikke noe for oss, men det er hyggelig med en ordentlig vielse som gjestene kan delta på og som blir persnlig.

Skrevet

Hei,

vi skal ogsåbli viet av Human Etisk forbund- og de kommer til selskapslokalene, så vi blir viet foran alle i hagen der.... gleder oss veldig! Utrolig bra at det finnes alternativer for oss antireligiøse;)

Skrevet

Sjøkapteiner i utenriksfart har vel i en del tilfeller vigselsrett. Kanskje det er noe...?

Skrevet

giftet meg hos byfogden men hadde hvit brudekjole,pappa fulgte mef og alt det jeg ville hat om jeg giftet meg i kirken,hadde det kjempe fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...