Gå til innhold

Hjelp, toxoplasmose?


beautiful

Anbefalte innlegg

Var på middag i går hos et vennepar og fikk servert roastbeef...

Trodde ikke det var så farlig etter forskjellige innlegg jeg har lest, og også hørt at noen jordmødre sier det er helt ok...?

Men etter og ha lest "relevante artikler" på min uke (uke 28) er jeg ganske nervøs....Aldri mer!!!

Noen som har noen erfaringer fra dette/har fått påvist dette selv?

Og i tillfelle hvor tidlig kan man finne ut om man er smittet via en blodprøve?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke blitt overnervøs pga dette. Tror det skal ganske mye til å få toxoplasmose. Jeg har også spist litt kjøtt som ikke var gjennomstekt i løpet av svangerskapet. Har bestemt meg for å ikke gjøre det igjen, men samtidig ikke gå rundt å bekymre meg. Si fra til jordmor/lege neste gang du skal dit for sikkerhetsskyld, de har sikkert svar å gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er noe å bekymre seg for. Det er vel under reiser til utlandet en bør være ekstra forsiktig med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst listeria man er redd for ved å spise rått kjøtt. Ikke farlig for voksne vanligvis... men ikke bra for gravide... Tror ikke på hysteri, men det er jo greit å ta forholdsregler. Kjenner du statens matråd for gravide?

 

http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Tviler ellers på at du blir smittet ved å spise roastbeef en gang :-) Men skjønner godt at du blir nervøs.

 

Trøsteklem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: vet ikke hvordan kroppen reagerer på listeria, men hvis man får toxoplasmose pleier man å diaré.... Hvis du ikke har hatt det etter middagen hos vennene dine kan du slappe av i forhold til det tror jeg.... men lurer som sagt på om det ikke er listeria som er faremomentet ved rått kjøtt... Må visst friske opp denne kunnskapen. Disse tingene leste jeg om allerede da vi begynte å planlegge å få barn + i 1. trimester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvisst toxoplasmose, men det var så svakt at det var ingen fare for hverken meg eller min lille mage. Fikk da vite at det var ekstremt skjelden at noen får det, så bare fortsett å vere nøye med renholdet når du lager/spiser maten. Det er det viktigste. Ha en trivelig påske :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spist både spekemat, roastbeef og lite stekt kjøtt... Glemmer meg bort jeg. Tror ikke det er så farlig. Det skal nok mye til, i hvert fall i Norge. Du kan sikkert spørre legen din om blodprøve hvis du er veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar jenter-er litt roligere nå!

Var skikkelig dårlig dagen etter jeg hadde spist så ble nok litt ekstra nervøs av den grunn..men nå er jeg i fin form igjen:)

Skal til jordmor til tirsdag så da kan jeg jo høre litt med henne for sikkerhets skyld og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jm sa at man kunne få litt influensa liknende symptomer og så sa hun at jeg man kunne ta blodprøve tror det var 3 uker etter man trodde man var smittet holdt jeg på å si. Ba meg skjekke meg for smitte 3uker etter en sydentur.

 

Ikke bekymre deg dette går nok bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...