Gå til innhold

Misfornøyd - økedøgn eller lite melk?


mamsemumsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min lille jente på seks uker har de siste tre dagene vært misfornøyd ved enkelte måltider (kan like godt være på morgenen som om kvelden). Hun gråter ved puppen og er tydelig ikke mett. Hun tømmer begge puppene helt ved hvert måltid - det har hun gjort de siste ukene. Hun spiser ca 8-9 måltider i døgnet.

Er det vanlig at babyer blir misfornøyde når de har økedager. Har bare lest at de krever mat oftere - ikke at de gråter og er misfornøyd når de spiser/etter de har spist.

 

Jeg har fulgt alle de rådene jeg har fått om hvordan man øker melkeproduksjonen: spise og drikke mye, drikke ammete, ikke stresse, legge henne til brystet annenhver time om dagen og tredjehver time om natten (har tømt brystene mer enn tolv ganger i døgnet de siste to døgnene).

Jeg prøver å pumpe meg litt, men det er ikke lett når hun har så hyppige måltider - kommer bare noen få dråper hver gang.

 

Det jeg vel egentlig ønsker råd om er: Skal jeg bare fortsette å forsøke å øke produksjonen og "tåle" at hun gråter og er misfornøyd, eller skal jeg fortsette, men gi henne erstatning innimellom?

 

Når bør jeg i såfall gi erstatning? Tenker det kan være greit før hun skal legge seg for natten, men ellers da??

 

Jeg har nettopp ammet henne og hun er svært misfornøyd og urolig - suger vilt på smokken og på hendene sine. Bør jeg gi henne erstatning nå???

 

Håper veldig på svar! Det er vondt å se henne sånn og jeg føler meg som en dårlig mamma som ikke gjør noe for at hun skal få det bedre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, er det helt vanlig at de små er urolige og litt misfornøyde når de øker. Økedager betyr jo at babyen trenger mer melk, og må mase på puppene dine for å få dem til å produsere mer. Da er det viktig at du ikke nøler med å legge babyen til brystet - amm ofte og lenge så puppene skjønner tegninga! Tror man helst ikke skal gi erstatning med mindre babyen slutter å legge på seg - hvert erstatningsmåltid er jo en beskjed mindre til melkeproduksjonen din. Begge mine små har hatt økedager og -uker hvor det har vært mye sutring rundt måltidene - men det går over! Ikke føl deg som en dårlig mor - du gir henne det aller beste kroppen din kan lage til henne! Fortsett sånn som du gjør, du høres superflink ut! Og ring ammehjelpen for mer råd og trøst!

 

PS Om hun suger mye på smokken og på hendene, kan det hende hun har sopp/trøske i munnen? Det kan klø veldig! Eller er det tenner på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det var nok økedøgn. "Jobbet" litt noen dager med pumping bl.a. om natten, ammete og varm drikke og etter ca. tre dager ble det mye bedre. Veldig glad jeg ikke begynte å gi tillegg, men skjønner de som gjør det fordi de er fortvilet. Jeg grudde meg til hver amming - "Er det nok nå?", "Blir hun fornøyd" osv.

 

Det er ihvertfall godt å vite at det er noe de aller fleste kan gjøre for å bedre situasjonen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...