Gå til innhold

angst/depresjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slet litt med angst og depresjon før jeg ble gravid. Da jeg ble gravid var det en psykolog som sa at jeg sikkert ikke ville merke så mye til dette under graviditeten. Nå har jeg vært i helt fin form under hele graviditeten men er redd for å få "tilbakefall" når barnet er født. Har noen andre hørt om dette, at graviditeten "beskytter" deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært veldig plaget med angst før graviditeten, men nå som jeg er 33 uker på vei har jeg ikke merket noen ting til dette. Veldig deilig, men jeg er også redd for hvodran kroppen vil reagere etter jeg er ferdig med graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å skulle svare noe generelt på det spørsmålet uten å vite mer om bakgrunnen for din angst/depresjon. Du skriver at du slet "litt" med angst og depresjon, og at dette har blitt helt borte nå som du er gravid. Så flott at du har blitt helt bra, og jeg tenker at du skal fokusere på nettopp det at du er frisk nå og se fremover. Hvis du derimot skulle få symptomer igjen så kan du be om time hos legen din, og få henvisning til psykiatrisk poliklinikk hvis du ønsker samtalebehandling. Kognitiv behandling er effektiv samtalebehandling av både angst og depresjonsproblematikk. Det finnes også medikamentell behandling (vanligvis antidepressiva f.eks. Cipramil) hvis du heller foretrekker det.

 

Uansett så vil jeg varmt anbefale deg å lese boken "Åpne plasser og lukkede rom" av Arne Repål og Torkil Berge. Den kan gi deg mange nyttige tips om behandling/egen behandling av angstproblematikk. En annen boktips er "Lykketyvene" (tror den er skrevet av Berge) som handler om depresjon.

 

Lykke til med graviditeten. Jeg tror at du gjør lurt i å fokusere på den nå, og ikke bekymre deg på forhånd for tilbakefall. Får du tilbakefall så hjelper det uansett ingenting å bekymre seg for det på forhånd. Tvi, tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...