Gå til innhold

Stakkars lille baby..


KlemC 3småUnder3år

Anbefalte innlegg

som må holde ut med en mamma som spiser salami... Jeg klarer ikke la være.... jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Føler meg skikkelig ond:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slapp av !!!! salami er ikke krise .. bare sørg for at den er ferskest mulig.. hvis pakka er flere dager gammel så ikke spis.. kjøp små pakker.. ikke no problem.. fikk beskjed av jordmor at det ikke gjør noe.. ikke fårepølse heller.. men spekeskinke blir visst litt annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fryser salamien i et par dager før du spiser den så dreper du listeria-bakteriene. ;-) Jeg har ikke skikkelig fryser og har derfor bestilt dypfryst fårepølse av foreldrene mine...

 

Hm... spurte gilde om disse tingene på mail. Skal se om jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for innspill!

 

Kjøttet som benyttes i Salami, fårepølse og annen spekepølse er ikke

varmebehandlet, men kjøttråvarene som benyttes til produksjon av spekepølse

er fryst. Frysing dreper parasitten toxoplasmose. Produktene har en

relativt lav pH og relativt høy saltkonsentrasjon, så risikoen for listera

vil jeg anslå som liten.

 

Jeg vet at det står enkelte steder at man ikke skal spise

spekemat/spekepølser når man er gravid. Det blir opp til hver enkelt hva

man skal ta hensyn til når det gjelder hva man kan spise og hva man ikke

kan spise. Jeg personlig har spist salami og fårepølse under mine to

svangerskap, men jeg har vært mer forsiktig med fenalår, rakfisk, gravlaks

og ubehandlet kjøtt. I tillegg var jeg nøye med håndvask etter at jeg hadde

vært i kontakt med katter. Jeg tok opp dette spørsmålet med min jordmor og

hun hadde ikke hørt tilfeller hvor fosteret var blitt skadet på grunn av at

mor hadde spist spekepølse. Jeg foreslår at du tar opp dette spørsmålet

med din lege/jordmor.

 

 

Er det noe som er uklart er det bare å ta kontakt! Lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke hørt noe om dette jeg og jeg tror alt jeg har spist omtrent er spekemat og sånn.... ooops.

 

er det veldig farlig? hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: litt merkelig at ikke jordmoren din eller legen din har tatt dette opp med deg? Dette var det første legen min tok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler alvorlig på om noen fostre noensinne har blitt skadet av at mor har spist salami under svangerskapet! Jeg skulle gjerne likt å se litt mer dokumentasjon for at ting virkelig er farlig. Problemet med alle advarslene er jo at det blir helt umulig å holde oversikt og huske på alt sammen.

 

Her om dagen oppdaget jeg at fersk tunfisk ikke er bra heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk på boks skal være helt ok. :-)

 

Saken er vel egentlig kun at det er fare for listeria hvis man spiser rått kjøtt siden listeria ikke overlever varmebehandling over en viss temperatur... (eller alternativt dypfrysing)

 

Sjansen for å få listeria er vel liten i Norge så hver enkelt får vurdere rissikoen og spise eller ikke spise f.eks. salami.

 

...Men konsekvensene ved å få i seg rått kjøtt med listeria kan være såpass alvorlige at staten anbefaler oss å la være...

 

Snakk med legen din om listeria eller slå det opp i en hvilken som helst bok om graviditet. Det er nok dokumentasjon på hva man rissikerer... men sjansen for at det går galt er antakelig liten...

 

Selv lar leg være. Det koster meg ikke såpass mye å unngå fårepølse/ salami... og jeg har sørget for å dypfryse fårepølse hos foreldrene mine, slik at jeg av og til kan få meg en rissikofri smak :-) Men er mer skeptisk nå etter dette med e.coli-bakterien som ikke dør ved frysing og som også finnes i rått kjøtt... Jeg vet ikke nok om ev. konsekvenser av denne bakterien ved graviditet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det er toxoplasmose man er redd for ved ubehandlet kjøtt... Fant det ut isted... Listeria finnes potensielt i upasteuriserte melkeprodukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er kjedelige greier!

 

Jeg var så skuffet når jeg ikke var immun mot toxoplasmose etter sjekken på førstegangskontrollen. Har reist mye, også som liten og var overbevist om at jeg måtte ha hatt det... Men det betyr vel bare at det hvis man skulle være så uheldig å få det nå... da er man virkelig helt utrolig uheldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa til meg at jeg kunne spise spekeskinke, i små mengder, men passe på at det er ferskest mulig. Hun sa også at det var viktig å ikke bli overhysterisk, og minte meg på at de var gravide før i tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørs vel hvor stort offer det er å la være å spise spekemat... Det skal bare en liten bit til... hvis man er uheldig... men det skjer svært sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...