Gå til innhold

Studieplass kun for å få fødselspenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går nest siste år på høyskolen nå, og planlegger å bli gravid når jeg er ferdig med utdannelsen. Lurer på å søke meg inn på et årsstudium etter min bachelorgrad, for å få fødselspenger. Noen som vet om dette går an? Alternativet er jo å være hjemme uten noen form for støtte.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

hei!

jeg vet ikke om det går, men jeg har ihvertfall planer om det. er ferdig med 4 år på høyskole nå, får barn i juni og har søkt meg på et årstudium på universitetet fra høsten av for å få fødselspenger. men jeg tenker så langt det er mulig å fullføre det året. det er mange som sier at selv om man tar permisjon fra det studiet så krever ikke lånekassen at du betaler tilbake. men jeg er veldig usikker og det er omtrent håpløst å få noe konkret svar om man ringer lånekassen..

Lenke til kommentar

Jeg har hørt fra flere hold, at så lenge man har hatt krav på lån/stipend fra lånekassen de 6 siste månedene før man får barn, så er det bare å melde seg opp på et nytt studium og drite i å både møte til eksamen eller fullføre studiet. Det er heller ikke noen bindingstid, eller som sagt noen krav for å bestå dette studiet. Jeg er ferdig bachelor nå til sommeren, og har søkt meg inn på grunnfag engelsk siden jeg venter barn i november.. og som sagt: Det er flere som har sagt til meg at alt lån det kommende året gjøres om til stipend uavhengig om man består eksamen..

 

Jeg lover ikke dette 100%, men er temmelig sikker.. Så husk søknadsfristen som nærmer seg med stormskritt :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg er også i samme situasjon, er ferdig med utdannelsen til våren og venter barn i august. Jeg har søkt på flere ulike årsstudium på Blindern, dette for å få fødselsstipendet. Jeg håper og tror at dette vil gå i orden og at jeg ikke må betale tilbake noe, selv om jeg ikke fullfører dette årsstudiumet - men Lånekassa kan jo fort endre regler så jeg må si jeg er spent på hvordan det egentlig vil ende opp, dette her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...