Gå til innhold

Min gravide venninne får sparken....er det lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som er gravid (11 uker). Hun har hatt et vikariat i et år nå og får 4 uker siden sa sjefen at hun skulle få fast stilling. Dagen etter finner hun ut at hun er gravid!! Det går to uker før hun forteller dette til sjefen (de har på dette tidspunktet ennå ikke skrevet skriftlig kontrakt). Sjefen blir ikke happy og etter et par dager sier han at hun må slutte og at han kommer til å ansette ny vikar i hennes stilling!!!! Er det lov?? Hun hadde jo muntlig avtale på at hun skulle få fast stilling!!

 

Hun har sagt til sjefen at det ikke er lov å si opp noen pga graviditet, men da sier sjefen at det er ikke pga graviditet, men pga at hun skal ha permisjon.....men det er jo samme saken. Jeg skjønner ikke no, jeg. Dette kan da umulig være lovlig!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det høres ikke lovlig ut!!!!

 

Helt sykt, og så innrømme at det er fordi hun skal ha permisjon.

 

Hvordan i alle verden skal vi kvinner klare å føde barn inn til dette samfunnet vårt...syns det har vært så mye tull det siste året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lovlig i det hele tatt, en muntlig avtale er på lik linje med en skriftlig... er ho organisert bør ho ta kontakt med fagforeninga snaret... ellers så trur eg ho også kan ta kontakt med arbeidstilsynet eller hva det nå heter... å si opp ei gravid dame pga at ho skal ha permisjon er ikke lovlig, på samme måte som vi som har permisjon ikke kan bli sparka så lenge vi har permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne kontakte arbeidstilsynet, for det den arbeidsgivern har gjort er ulovelig! Og han har jo innrømmet at hun har fått sparken fordi hun er gravid da, for permisjonen er jo en stor del av det hele, så jeg vil tro hun har en god sak!

 

Ønsk henne lykke til med jobben og babisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er IKKE lov! En muntig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Eneste forskjellen er at den er mye vanskeligere å bevise hvis hun ikke har vitner... Er hun organisert, bør hun helt klart ta kontakt med dem. Der får hun den hjelpen hun trenger!

Lykke til, håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov nei..men det skjer stadig vekk dessverre.. Jeg hadde muntlig lovnad om å få fortsette i jobben min (skulle få et helt nytt år), men da det kom frem at jeg var gravid, fikk jeg bare et sluttbrev i posten. De hadde ikke guts til å si det til meg selv en gang..

 

Jeg er sykepleier som arbeidet ved en kreftavd. Jeg måtte gi beskjed så snart jeg hadde en postiv gravitest. Dette fordi jeg ikke kan arbeide med cellegift lenger, gravide blir skjermet mot dette arbeidet. Så det var ikke akkurat som at jeg hadde kunne skjult det heller..

 

Jeg valgte å ikke lage noe "bråk". Noe som irriterer meg den dag i dag. For faktum er at to gravide på posten ved siden av oss, fikk akkurat samme behandling.. Dette er bare så kjipt! Og vi har nesten plikt å sette søkelyset på dette.

 

Jeg er forresten sikker på at hun kan få hjelp av media om hun kontakter en avis eller to..

 

Lykke til!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, der er jeg helt enig med Kibimor! Kontakt media! Virkelig på tide at søkelyset blir satt på dette, for det skjer dessverre hele tiden! Hun har en bombesikker sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et uprofft firma.For dette er helt helt nett av regler på. Hva slags bransje er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres fjollete ut, men har nettopp gått gjennom en test via arb.giver for at vi skal kjenne våre rettigheter via FN konvensjonen om menneskerettigheter.

Der står det altså nedfelt at man ikke kan diskrimineres pga graviditet el "evne til å bære frem barn"..... Høres altså ut som dette er en sak for FN:-) Media er alltid bra å ha med seg på slike ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må hun ikke akseptere! Er hun medlem av noe forbund bør hun gå direkte til de, ellers bør hun ta kontakt med en advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!!!!! Det er definitivt ikke lov. Jeg har akkurat fått medhold fra likestillingsombudet at jeg ble forbigått p.g.a. graviditet. Ettersom jeg ikke har lidd økonomisk tap, fordi jeg fikk en annen jobb (ved å holde smella om graviditet), så forfølger jeg ikke saken (men jeg har fått en telefon med unnskyldning og de lurte på om de kunne gjøre noe for meg). Venninna di ser ut til å ha krav på økonomisk kompensasjon, så hun bør skrive et brev til likestillingsombudet, og så vil de be arbeidsgiveren om forklaring, og til slutt konkludere enten den ene eller andre veien. Jeg meldte rett og slett saken på grunn av at jeg ønsker at all slik diskriminering blir dokumentert, og at de som prøver seg får en ekstra belastning med å måtte forklare seg for likestillingsombudet. Det er totalt uakseptabelt at slikt foregår her i landet (og det gjør det)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det høres jo for så vidt bra ut.... Tror ikke hun er organisert. Det er et firma som leier ut "sikkerhetstjenester", forholdsvis lite tror jeg.

 

Skal ringe henne og be henne stå på krava med en gang!!! Åååå, jeg er så sinna!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være organisert for å få saken din opp her eller medhold. Likestillings- og diskrimineringsombudet behandler alle slike saker uansett, og i 80% av tilfellene går det i den gravides favør(tall fra etaten over saker pr 2004). Venninnen din har en sterk sak- og vil nok få både tilbud om jobben + økonomisk kompensasjon for dette ifølge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

nei, det er ikke lov.DEt er faktisk regler og en lov om det... Be henne om å ta kontakt med fag-foreninga si, hu er sikkert organisert... HVis hun ikke er det , kan hun da alikevel få hjelp..Så kanskje hun kan få tilbake jobben sin etter at dem har tatt kontakt.Hørt om flere som dette har skjedd med,, ikke gi dere , stå på krava .

Rart at han er samvitighet til å holde på slik.. Loven sier også det , at ingen ska bli sagt opp eller miste jobben sin fordi dem er gravid..

Mange opplever også at dem ikke har noen jobb når dem kommer tilbake på jobb etter permisjon .......

Da er det godt å ha folk som kan reglene på dette..

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så tror jeg faktisk man ikke trenger å si til arbeids givern sin at man er gravid før man er ca 5mnd på vei...Jeg mener å huske da jeg venta min første ,for jeg sa ifra til dem,gjett hva dem vlle si meg opp ja.. Jeg jobba som kantine bestyrinne..Men jeg gav meg ikke, for jeg viiste at dem ikke hadde lov til å si meg opp.. Så jeg stå på krava mine og nekta å slutte.. Men bare 2-3 uker etter dette ble jeg sykmeldt jeg sleit enormt med bekkenløsning og gikk på krykker...Så ble jeg sykmeldt..jeg mener da at noen fortalte meg at jeg ikke trengte å innformere arbeids givern min,,,,

 

Ønsker dere lykke til....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...