Gå til innhold

Ultralyd på Elverum - kjempeskuffende!


Trollet73

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet hjem fra UL i dag, og er kjempeskuffet. Vi er førstegangs, og hadde gledet oss enormt til å få hilse på nurket.

Legen brukte under fem (!) minutter tilsammen, og tok kun vitale mål. Deretter var undersøkelsen slutt. Verken meg eller min mann skjønte at selve undersøkelsen var begynt før den var over.

Vi fikk ikke se noe bevegelse, for legen frøs bildene før han tok mål. Han sjekket ikke om barnet hadde to armer og to bein, og målte ikke femur. Legen så ikke om den ene armen vi så var høyre eller venstre.

Bildene vi fikk hadde dessverre kun medisinsk interesse. Vi fikk ingen fine bilder av barnet i profil, kun bilder av detaljer som hjertet, magesekk etc. Ikke noe å vise til familien akkurat :-(

Huff, jeg høres sikkert utakknemlig ut. Det viktigste er jo at den lille ser frisk og fin ut. Jeg måtte bare få ut skuffelsen, og høre om noen andre har opplevd liknende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist! Kanskje du kan klage på manglede oppfølgning siden det blå arket deres antakelig er mangefullt utfyllt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som skal fylles ut på det arket. Vi har fått kryss i alle rutene på Føtal anatomi. Under mål er det fylt ut for BPD og MAD, men ikke resten. På kurvene er det ikke fylt ut noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet sikkert legen din ;-)

 

På mitt ark står det fyllt ut:

 

En del opplysninger øverst på arket...

 

Fullgått ukedag - 18 6 (Dette stemmer ikke med terminen hun gav meg eller med den jeg hadde...)

 

CRL: 158 - men hun har klusset noe annet uleselig over CRL

BPD: 46

MAD: 43

ATD: 137 - men hun har klusset noe annet uleselig over ATD

Femur: 30

US AV: RBN (hvis jeg har tydet skriften rett...)

 

Under i kollonnen for føtal anatomi har hun skrevet 4k ved hjerte.

 

Og så har hun notert ny termin 5.september. Tror min egen termin på 7. septemer er mer korrekt, men betyr jo ingenting med en dag eller to... Tror rett og slett at det blir litt for mye skjønn og personavhengig når terminen settes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt å glede seg vanvittig til ul å så får man ikke det man forventer....kan trøste deg meg at du ikke er alene.... Vi var på Omnia i Bergen... Eneste han gjorde var å se på...."Her er ryggraden, ingen pose bak nakken, hjertet slår fort".... I hele 3 minutt fikk vi se det lille nurket vårt....fikk ikke med meg en blå lapp en gang jeg! Han skrev ingenting, målte ikke lengde eller antall hjerteslag....Fikk ikke en gang med bilde:/ Og for dette måtte vi ut med 900 kroner....Kjipe penger, når jeg vet t hadde vi valgt et annet sted hadde vi fått mye mer for pengene....Så da vet jeg det til senere i allefall!! Vi får bare prise oss med at der i allefall var en bebis som så frisk og fin ut!!!

 

Prøv å ikke irritere deg så mye....tenk på det positive i det i stedet! Ønsker deg en kjempefin påske i allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for godt og informativt svar. Det er tydelig at den som sjekket deg har vært mye mer grundig.

Da har vi termin på samme dag! Min ble uforandret til 5. september.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg føler med deg! Hvis dette var privat UL i uke 12 eller deromkring, så har du kanskje den ordinære UL i vente senere? Et tips er da å forberede seg, og stille krav dersom dere får samme behandling som oss. Tenkte i ettertid at vi burde bedt om å få se mer, men litt sent når vi sitter i bilen på tur hjem. Vi burde tatt det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omnia i Bergen det legesenteret som ligger på Danmarksplass? Der var jeg en del som student og fy søren til dårlig og personavhengig behandling som jeg fikk der! Hadde litt problemer med sopp ved eksamestider og var fryktelig redd for hva det kunne være for noe skummelt... Ved en gynekologisk undersøkelse stakk legen meg... han var ikke vant til slike undersøkelser... En uke senere fikk jeg brev om at det var funnet blod i urinprøven jeg tok mens jeg var der etterpå... En annen gang fikk jeg surt beskjed om at "du sikker for mye". Æsj. Aldri går jeg tilbake dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja dette var sikkert skuffende.

Min svoger og svigerinne var også inne til ultralyd i Elverum for noen mnd siden og de var også inne svært kort tid.

Det var også en mann. Husker du navnet på han som så på deg?

 

Da jeg var til UL forrige svangerskap (i Elverum) så var jeg inne omtrent en halvtime.

 

Skal til ultralyd neste uke jeg og skal til ei som heter Nina. DEt gleder jeg meg til og håper hun har masse tid :)

 

Vet ikke om noen privat klinikker du kan høre om du kan få en kikk hos heller? Kanskje Volvat?? Men det koster jo penger da!

 

KLem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke navnet, men det var en utenlandsk overlege. Kanskje samme som din svoger og svigerinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å bli skuffet!!

Årsak til undersøkelsen er jo at legen skal kunne fastslå om barnet er friskr eller ikke. Men de fleste leger skjønner jo hvor stort det er for oss å få se barnet, så de bruker litt ekstra tid på å "vise" oss babyn vår..

Selv om det koster, så kjøp deg en 3D UL..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har hørt.

 

Jeg hadde blitt skikkelig sint.

 

Takk og lov for at jeg har fått gode ul'er hittil, selv om jeg har måttet punge ut med 800 kr pr stykk (men så at en av dere andre med dårlig ul hadde betalt 900!!!).

 

Jeg bor i Italia og har tatt ul her, men kommer til Norge i slutten av måneden og kommer da til å forlange å få benytte meg av min ordinœre ul, selv om jeg er 27 uker på vei da. Blir morro og sammenlikne, selv om det selvsagt varierer på ulike steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som den samme legen som jeg hadde. Det var riktignok i Hamar, men jeg vet han jobber både i Hamar og Elverum. Han er utenlandsk overlege - og fornavnet begynner med B. - for ikke å henge han ut alt for mye. Var han veldig blid og helt kort mørkt hår?

 

Vi fikk også kun 5 minutter med ultralyd. Bildene vi fikk er så å si umulige å tolke, ikke akkurat noe å sette i album, nei... Vi fikk heller ikke se noen bevegelser, og det eneste han forklarte var at dette er hjertet, fire hjertekamre, her er en hånd, dette er kryssede ben. Han presterte til å med å si at det ikke var mulig å se kjønn så tidlig som 18. uke!!! (spurte nemlig om han så kjønn.) Husker han fra forrige svangerskap også, hadde komplikasjoner, så var ofte til kontroll - han var skikkelig hardhendt ved gynekologiske undersøkelser, en gang måtte sykepleieren som var med be han ta det litt roligere, hun så nok at jeg holdt på å svime av...

 

Du får trøste deg med at alt var bra, så får du heller bite i det sure eplet å ta en privat ul hvis du har lyst til å se babyen. Jeg var skikkelig glad jeg ikke var førstegangs i hvert fall, da hadde jeg vært utrolig skuffet... (Første graviditet varte ul ca en halv time)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert samme legen. Han passer veldig godt til beskrivelsen ihvertfall. Jeg husker ikke navnet.

Han fortalte også at han ikke kunne se kjønn, og jeg er 19+2!

Vet du om noen som tar privat UL i Hedmark, eller må jeg til Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med at det var samme legen, ja... Vi var nok ikke så heldige der... Husker han godt fra forrige svangerskap. En gang sa han når jeg kom for sjekk "hvorfor er du her?" Jeg fortalte jo da at det var fordi legen på forrige kontroll hadde sagt jeg skulle komme. Da sa han "Hvorfor er hun her?" til sykepleieren, som ble litt spak, og måtte bla i papirene for å finne ut hvorfor jeg var der... Håper han ikke kommer når jeg skal føde i hvert fall...

 

Det er en kvinnelig gynekolog i Hamar som driver privat praksis, men jeg husker ikke helt hva hun heter. Hun er visstnok en veldig flink gynekolog, og hun har UL-utstyr, men vet ikke hvordan hun er på ultralyd. Volvat i Hamar tar også ultralyd, men tror hun gynekologen er billigere. Ellers er det et sted i Gjøvik (tror det heter Mjøskirurgene eller noe sånt) som har både vanlig ultralyd og 3d. Har ikke hørt om noen som har vært der, men tror de var litt billigere enn Volvat og hun gynekologen i Hamar. Det er disse jeg vet om i hvert fall...

 

Jeg får ny ultralyd i uke 32 pga komplikasjonene forrige gang, så håper å få se litt mer da... - Ellers så kan det godt hende at jeg tar en privat ul også, hvis nysgjerrigheten (eller engstelsen...) tar overhånd. Hadde vært gøy å høre om den private ultralyden din hvis du velger å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...