Gå til innhold

Kaffe Latte og graviditet..


Atene

Anbefalte innlegg

Har jo hørt at man skal ikke bør drikke kaffe i svangerskapet. Jeg er ingen spesiell kaffeelsker, men liker å ta meg en kaffe latte om dagen.. Før jeg ble gravid koste jeg meg med en dobbel latte pr. dag ca. Etter jeg ble gravid så har jeg droppet den.. men har i ny og ne tatt en enkel latte.. Hvor farlig er det egentlig? Kan jeg ta en enkel latte pr dag? Er jo redd for død-fødsel .. og vet at det kanskje ikke er verdt det.. Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette sier Mattilsynet om koffein til gravide :

Kaffe, te og cola

 

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

 

Så du kan nok nyte din latte uten dårlig samvittighet, med mindre du drikker masse cola i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, jeg har lest det mattilsynet skriver, men jeg har lite peiling på hvor mye koffein det er i en enkel latte.. :)

 

Men jeg er enig med deg.. tror ikke en enkel latte i ny og ne kan være så vanvittig farlig.. Cola drikkes sjeldent;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang hadde jeg også fortsatt lyst på kaffe, og da gikk jeg ned fra en dobbel til en enkel latte om dagen jeg også. Nyt latten din du! Tror du sikkert kunne tatt en dobbel om dagen også, men det er jo ikke noe vits i egentlig!

 

Nå tåler jeg knapt tanken på hverken kaffe, vørterøl eller babygrøt - det som omtrent har vært det beste jeg har visst om siden jeg fødte sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Ja, jeg har faktisk ikke det samme suget etter kaffe nå som før jeg ble gravid:) Litt deilig egentlig, men samtidig trist for det var så kos..med en liten kaffepause fra jobb.

 

Så du har termin 9 nov? Det er jo nesten det samme som meg.. tror jeg har mellom 5-10 nov. ett sted:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies at det ikke er koffeinen som er farligst med kaffe.. En undersøkelse jeg leste om viste til at det er større sjans for dødfødsel hvis man drikker kaffe i uke 12-16. Dette gjaldt ikke med andre koffein-innholdige varer.. Så det er noe annet i kaffe som kan være farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...