Gå til innhold

Pappa har krav på fri med lønn i 2 uker (omsorgsperm), men..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her i huset er vi heldige, for pappa'n har krav på fri med full lønn i 2 uker i forb. med fødsel (tariffavtale).

Men det jeg lurer på er når disse 2 ukene starter? Er det fra fødselsdato til barnet eller kan han starte permisjonen den dagen vi kommer hjem fra barsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldige dere er da. Faren her får ingenting. 2 uker uten lønn kan han få. Det er opp til arbeids giveren om han vil gi oss det. Har ikke spurt men vet vi får nei så ser ingen vits i å spørre. Men dere er heldige da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får sambo også, heldigvis! Og det to ukene begynner fra vi føder mener jeg! For om han er på jobb får han i alle fall reise hjem når jeg skal på sykehuset, jobber i samme selskap så de tør ikke annet he he, neida. Men mener det er fra da du tror!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han jobber i staten må disse to ukene være ferdig 14 dager etter at mor har kommet hjem fra syehus.

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1696:

6) Faren har rett til 2 ukers omsorgspermisjon ved fødsel når han tar hånd om moren og barnet etter fødselen. Dette gjelder selv om det ikke er andre små barn i hjemmet, eller moren ikke er syk.

 

Denne omsorgspermisjonen må tas ut i forbindelse med fødselen. Permisjonen må være avsluttet senest 14 dager etter at moren er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen skal fortrinnsvis tas fortløpende, men kan også deles slik at faren kan være til stede en eller flere dager i forbindelse med selve fødselen og så ta resten av permisjonen når barnet og moren kommer hjem fra sykehuset.

 

Omsorgspermisjonen kommer i tillegg til de 5 ukene av fødselspermisjonen som er forbeholdt faren etter § 19 nr. 1.

 

Men dette gjelder ansatte i staten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jordmor om det.. Hun sa at det heter at de skal taes ut i forbehold fødsel. Husker ikke hvordan det var å ta de ut før forventet fødsel, men de kan i hvertfall taes ut til senest 2 uker etter at mor har kommet hjem fra fødsel.

 

Leser over at hos "termin i mai"at"Permisjonen må være AVSLUTTET senest 14 dager etter at moren er kommet hjem fra sykehuset." Det er sikkert det som er rett..men jeg sier bare det jordmor sa.. kan være jeg misforstod også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann var hjemme 2 uker etterat jeg og babyen kom hjem, men de fleste steder kan du bestemme sjøl. Alt etter hva som passer best. Nå har vi en 2-åring og det passer kanskje best at pappa da er hjemme med henne når jeg er på sykehuset. Har heldigvis god tid på å bestemme det enda :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som sier at mannen hadde to uker fri når dere kom hjem, var han på jobb mens dere var på sykehuset da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan velge om han vil ha det fra fødseldato eller etter at dere har kommet hjem. Min tok 14 dager fra den dagen jeg kom hjem, men så har vi sykehuset 10 min. unna da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kan også bestemme dette selv. Han kommer til å jobbe mens jeg er på sykehuset. Jeg vil heller ha han hjemme sammen med meg når vi kommer fra sykehuset..... På sykehuset "skjer det så mye" at det er ikke noen vits at han skal ha fri hele dagen for å være der sammen med oss..... Heldigvis jobber han nærme sykehuset, og har det såpass fleksibelt på jobb, at det er ikke noe problem at han kan komme på lange besøk hver dag, selv om han er på jobb......

 

24 dager igjen til termin i dag..... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en intern avtale med arbeidsgiver og arbeidstaker. Så det er opp til dem hva de blir enige om på forhånd. Du har jo klart to alternativer; fra fødselen, eller fra hjemkomst. Hva dere velger av disse to blir dere enige om med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte arbeidstilsynet for å sjekke dette, for jeg lurte også på det. Jeg fikk dette til svar: Det kommer litt ann på arb.giver; noen praktiserer med at de to ukene starter fra den dagen barnet blir født, og andre med fra den dagen mor og barn kommer hjem. Hovedregelen er at de to ukene må bli tatt innforbi de 14 dagene fra barnet blir født.

Håper du ble litt klokere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk fire uker betalt vi!!!

Føler meg super heldig som vet at pappa skal være hjemme sammen med oss så lenge i begynnelsen!

Jeg kommer til å ringe han på jobb når fødselen starter og han starter da sin permisjon fra da. (dersom han er på jobb da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer og det samme er min samboer. Jeg har termin første dag i sommerferien, så min samboer har fått to uker permisjon med lønn i forkant av fødsel. Arbeidsgiver avgjør dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...