Gå til innhold

Hvilket trygdekontor skal jeg henvende meg til????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med pappaen nå, men skal flytte fra han i midten av august og ta meg utdanning. Vi bor bare sammen inntil videre så vi skal slippe å flytte så mange ganger. Men hvilket trygdekontor skal behandle saken min? Det i kommunen vi bor i nå? Eller det i kommunen vi flytter til? Og må jeg vente til vi har flyttet eller kan jeg gi dem en dato for når flyttingen skjer? Hadde hatt lyst til å få vite litt mer om hva jeg har krav på og sånt før jeg flytter så jeg ikke kaster meg ut i noe jeg ikke har råd til. Men jeg vil virkelig ha en utdanning så jeg har mulighet til å forsørge mine søte små......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke søke om støtte før dato for endelig brudd er kjent, og når du har ny adresse. Så svaret på spørsmålet ditt er at du må søke i den kommunen du skal flytte til.

Hva du får av økonomiske stønade er jo en smal sak. Er jo faste satser, bortsett fra bidrag og stønad til barnetilsyn dersom du skal ha barna i bhg.

Skrevet

Men jeg tenkte det hadde vært lurt å få bekreftet at jeg får støtte til utdanningen....ellers blir jeg heller boende i nærheten her og fortsetter i jobben min.....

Skrevet

Okei, du kan prøve å skrive en sånn samlivsbrudd-kontrakt. Der dere begge to bevitner at bruddet er skjedd, men at du ikke har flyttet ut ennå pga du vil søke skole fra høsten av i en annen by.

Tror det kan bli litt vanskelig for deg, men ring og prat med ansvarlig for overgangsstønad så får du kanskje hjelp. Noen av dem som jobber på trygdekontorene kan faktisk reglene.....:P

Altså, jeg og min eks hadde brudd i mars (mange år siden). Vi skrev ett slikt brev fordi han ble boende i huset i påvente av ny leil. Jeg "bodde" hos en god nabo.................... Dvs jeg sov borte hver natt frem til mai, men var hjemme når barna var våkne. Jeg fikk da støtte som aleneforsørger.

Har du en midlertidig adresse du kan melde flytting til?? Familie kanskje?

Skrevet

Altså jeg tenker ikke å søke om støtte før jeg faktisk har flyttet, men jeg vet jo at flyttingen kommer til å skje 15. august siden jeg skal ha studentleilighet og har fått bekreftet denne fra da av. Derfor jeg lurer på om jeg kanskje kan få ordnet litt på forhånd. Ellers må jeg vel vente ganske lenge før jeg får noe støtte, og jeg trenger jo penger ganske fort etter å ha flyttet.....

HI

Skrevet

Du får ha alle søknadene ferdige, og spør om du kan få ferdigbehandlet søknaden til den 15... Du får jo ikke penger FØR du er aleneforsørger med ny adresse! Adressen vet du vel før den 15. august?

Kanskje du får bekreftet dato ca 1. aug? Da kan du søke om støtte, og få for hele perioden. Får du ikke bekreftelse før den 15. aug vil jo støtten for aug bli avkortet...

Mitt råd: så fort du har bekretelse på når til du kan flytte inn i leil kan du søke støtte.

Trygdekontoret gir ikke ut penger før du kan bekrefte at du er alene om omsorgen og før du eller din ex har meldt flytting.

(Husk også å melde flytting for barn)

Du får kanskje 6000 kr i skolepenger pr mnd

Overgangsstønad er 9300 ca

Du får en barnetrygd mer enn du har barn.. 1 barn = 2 barnetrygder osv.

Du trenger kanskje barn i barnehage? Da søker du om stønad til barnetilsyn. Du får dekket 64 % av barnehageutgiftene.

Bidrag

Søk også bostøtte på www.husbanken.no når den tid kommer.

Så får du vel lån og stipend i lånekassa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...