Gå til innhold

Er det flere enn meg som lurer på om


stardust*

Anbefalte innlegg

det virkelig er liv inne i der??

 

Er i uke 10 nå.. har hatt et par dager med utflod som er litt brunt, men ikke noe blod da.. har heller ikke trengt å hatt på bind eller noe, kommer lissom bare på papiret.. men man tenker jo sitt alikevel.

 

Og så har jeg jo lest om MA her, er det overhodet mulig å kjenne det på kroppen, fins det noen symptomer på det?

Har forstått det slik at fosteret dør inne i magen og ikke kommer ut med det samme.... ? eller noe i den duren..

Ikke meningen å være "skummel", men jeg er sikker på at det er fler her på 1 tri som lurer på dette.

 

Kan foreksempel legen se om det er en MA, eller må man ta ultralyd for å finne det ut..

Noe som også hvet hvor sjelden/ofte dette skjer..

 

hmmm

 

klem fra lille meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurte jeg på også!! Men bestilte en time til privat UL når jeg 11+1 og da så jeg er sprell levende baby som veivet med armene ;o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal prøve å svare på spørsmålene dine, men mye er jo ting jeg har hørt og ikke vet 100 %.

Når jeg opplevde MA hadde jeg hatt lite symptomer fra starten av graviditeten, men mistet de få jeg hadde et par uker før jeg fikk en blødning (på størrelse med en mens). Dro noen timer etterpå til UL, og fikk konstatert dødt foster, og en livmor som var i ferd med å åpne seg - derfor blødningen. Dette var i uke 11/12, fosteret tilsvarte ca 10+0. Småblødninger slik som du beskriver er kjempevanlig, det har jeg hatt i 3-4 uker i dette svangerskapet - og UL og gyn viser at alt er i orden. Det kan skyldes f.eks. en skjør livmorhals, og er helt ufarlig. Hadde det vært noe farlig hos deg, tror jeg f.eks. blødningen hadde økt til nå.

 

Hos fastlegen kan man evt måle hcg nivået med noen dagers mellomrom for å se om alt er OK, men dette er litt vanskelig etter uke 9/10 da det kan ha begynt å falle av naturlige årsaker (skal ned fra hundre tusen til tjue tusen innen uke 12-14). Det mest presise er jo UL.

 

Tror MA er mer sjeldent enn SA. SAer skjer vel oftest innen uke 8, etter dette blir det mer vanlig med MA - dvs fosteret dør uten at det støtes ut. Det er jo egentlig samme sak, og siden sjansen avtar for hver uke tilsier jo det at SA er mer vanlig. De aller fleste aborter skjer vel i uke 4-6/7, tror jeg. De sier jo at om man har sett hjertet slå i uke 8, så er det STOR sjans for at ting går bra.

 

Hvis du ikke får fred, så kan du jo kontakte lege og be om UL. Småblødninger "kvalifiserer" til en sjekk, så jeg er ganske sikker på at du vil få tilbud om det om du ber om det. Det er ikke allright å engste seg (I know), så jeg synes du skal vurdere det. Er sikker på at alt er OK hos deg, for dette er som sagt veldig vanlig.

 

Håper du ble bittelitt klokere, i hvert fall. Påskeklem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og tusen takk for kjempelangt svar da!!

Ja jeg ble nok noe klokere, men jeg ble nok ikke noe mindre bekymret. .

Har ikke hatt noen antydning til fersk blod, (enda,, jeg krysser fingrene) og håper ukene går fort.. er jo i uke 10 nå så vi prøver jo å være litt positive her i huset:)

 

Men igjenn, tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...