Gå til innhold

Trenger litt informasjon!


mathilde

Anbefalte innlegg

Har nemlig kjempesjeldent menstruasjon og aner ikke når jeg har eggløsning. Ser at det er mange som sitter inne med info her. Noen som kan hjelpe meg å si litt om hva jeg eventuelt kan gjøre med det?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du notere ned når du har mens og hvor lenge de varer. Dette for å ha noe konkret å vise til senere hvis du skal til noe form for utredning...

For å finne eggløsningen din kan du bruke el-tester. Ta utgangspunkt i lengde på siste mens og se i tabellen som hører med el-testene for å se når du skal begynne å teste deg.

Hvor er du i forhold til det å prøve å bli gravid og hvor lenge har dere evt prøvd ? Har du barn fra før?

Bortsett fra disse testene er det fint lite du kan gjøre uten lege/gyn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei susse- takk for svar!

 

Vi har et barn fra før, men jeg har kanskje menstruasjon en gang hver 3de måned i snitt- og aldri til fast tid... Det blir med andre ord svært sjeldent at vi får sjansen. Aner ikke når jeg har eggløsning heller- så hadde håpet at det kunne gå an å få en mere regelmessig mens? Hva gjør dere andre med liknende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Når du har det så sjeldent blir det jo også veldig vanskelig å teste for eggløsning også. Jeg tror jeg ville be legen om å ta en rekke blodprøver bl.a progesteron. Det kan være du har en hormon forstyrrelse. Deretter ville jeg har tatt meg en tur til akupuktør. Jeg har også i utgangspunktet lange sykluser men ikke så lange. Har hatt for lite progesteron men ikke pco. Min gyn anbefalte akupunktur i 6 mnd for hos en del kvinner vil dette rette det opp. Dessverre var det ikke tilfelle hos meg. Så derfor har jeg blitt behandlet med progesteron tab og deretter pergo som stimulerer til eggløsning.

Lykke til

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathilde!

Jeg hadde akkuratt det samme problemet,- hadde mensen en gang i løpet av 9 mnd. veldig frusterende når man ønsker å bli gravid!

Jeg bestillte time hos gynokolog å ble satt på en hormonkur. Startet med 10 mg Provera i 2 uker ( for å sette i gang mensen ) deretter 5 dager med Pergotime ( for å få eggløsning ) Er på min andre runde nå, så håper det funker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så bra at det finnes ulike metoder.Har alltid tenkt at det er igrunnen greit med sjelden mens, men ikanskje kke når man skal få til barn... Så kanskje jeg bare skal bestille time hos legen og prøve pergoløsningen? Er det mye bivrikninger på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mathilde: Hvis du skal ha pergo må du til utredning hos gyn. Få henvisning hos fastelege eller gå til privat. Og ja det kan være mange og ganske pytone bivirkninger med dem, men det er jo ikke alle som får det. Det kan jo også være greit at du finner ut av hvorfor du har så sjelden mens....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...