miatittin Skrevet 11. april 2006 #1 Skrevet 11. april 2006 Skal vi bare la han få gjøre det? Evige konflikter/sure miner om vi protesterer. Dette er hans liv,han leker aldri med noen.(bare på skolen) Sier til mor at han ikke vil komme til oss,fordi han ikke får se tv/spille hele tiden. Gutten er ti år gammel,og er hos oss annenhver helg. Synest det er trist med alle diskusjoner,og dette med at han ikke vil komme til oss. Skal vi bare se "gjennom" fingrene med dette,siden han er så lite her?
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Jeg synes ikke det, det er ikke bra for noen at de sitter hele tiden med tv/data. Jeg har også hatt mitt korstog her hjemme, da jeg synes stedattra sitter for mye med dataen... Hun lager sine egne hjemmesider og chatter på msn, uten at vi egentlig har helt kontroll på hva som foregår.. Det liker ikke jeg! Har snakket masse med sambo om dette, synes han må "kontrollere" mer, det er mye rart som foregår på nettet... Jeg ville prøvd å funnet på andre ting de helgene han er hos dere. Når han sier han ikke vil til dere, nytter det nok ikke å bare ta fra han tv/data og forvente at han skal aktivisere seg selv, dere må nok ta i et tak og aktivisere han en stund.. Dra på tur, på besøk, på bowling, i svømmehall eller ta han med ut i hagen og la han hjelpe til med vårryddingen.. Kjøp han andre leker eller ting som gjør at han etter hvert kan klare å aktivisere seg selv. Bøker er også bra.. Jeg synes det er utrolig viktig at barn kan være "alene", at de kan sittepå rommet el.l. og bare holde på med noe en stund.. Stedattra har blitt flinkere, men det er litt igjen.. Vi gjør barna en stor bjørnetjeneste hvis vi lar de styre dette selv mener jeg.. Lykke til!!
miatittin Skrevet 11. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2006 Nei,jeg synest selvfølgelig ikke dette jeg heller. Men gutten vil ingenting. Vi går på tur,sykler,går i fjellet osv.De andre barna synest det er kjempe koselig,vi har med oss mat og noe godt å bite i. Vi har selfølgelig også vært på alle lekeland og badeland som finnes her,og det er gøy!! Men dette har vi ikke råd til hver gang de er her.Dessuten synest ikke jeg at det skal være "sirkus" hver gang de kommer. Er det rett da synest dere? Er passe fortvilet over dette nå.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2006 #4 Skrevet 11. april 2006 Men får han spille og se på TV hele tiden hjemme da? I så fall ville jeg vært alvorlig redd for at gutten holder på å utvikle seg til å bli en asosial type, ja. Jeg ville sagt at for hver halve time foran datan skal vi en time ut å gjøre noe gøy. Dessuten kan dere kanskje snakke med mor og høre hvordan det er hjemme hos henne? Han har ikke godt av dette livet:-)
miatittin Skrevet 11. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2006 Ja,det er det som er problemet,han har nesten mer filmer enn de har på videoen nede i gata. Mor kjøper nye hele tiden. Han ser alt som går på tv.det er bare å spørre han om det er noe du lurer på. VELDIG skummelt dette. Far har forsøkt å si i fra mang en gang,uten at det har lykkes. Virker som om dette med filmer fungerer som en slags "barnevakt".( farlig å si dette,da det virker som kritikk mot mor) Og ja,gutten er dessverre blitt helt asosial.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 11. april 2006 #6 Skrevet 11. april 2006 Huff og huff, dette høres ikke bra ut.. Jeg synes det er skikkelig ekkelt når stedattra mi sitter og ser på tv og kan alle reklamene utenat, hun ramser de opp før de er ferdige.. Men dette må jo gjøres noe med! Jeg ville prøvd å snakke med mor jeg, hva har hun å si om dette? Søk hjelp utenfra, for hvis dette fortsetter vil jo gutten få en veldig uheldig utvikling etter hvert. Og jeg synes ikke det skal være sirkus hver gang barna kommer, men det er likevel viktig å gjøre noe.. Mye av grunnen til at jenta her sitter mye med data er jo fordi vi stort sett er hjemme.. Er vi borte eller ute sier det seg jo selv at det blir mindre av det.. Men å sette himmel og jord i bevegelse er ikke rett. Lykke til!! =))
Anonym bruker Skrevet 11. april 2006 #7 Skrevet 11. april 2006 Det er jo deilig å ha helg, å hvile litt. Barn har jo ofte gså en hektisk hverdag, også de trenger ro. Jeg tror barn lett sitter fremfor data/tv fordi det er letteste utvei når en er sliten, akkurat slik som det er for oss. For barn sm gjerne er enda mindre flinke til å styre seg, og ikke ansvarlig, må en som voksen sette foten ned å si nei. Vi voksne må tenke det er helt ok å være hjemme i helgene, en må ikke finne på noe. Det hjelper vel lite på om en i stedet fyller opp med enda mer aktiviteter, de får ikke mer ro av den gunn. Begynner de å kjede seg klarer de alltids å aktivisere seg selv, dessuten er det supert for barn spesielt, å ha tid til å dagdrømme, å bruke fantasien. Jeg tenker ofte på det at det virker ikke som om barna i dag har tid til å dagdrømme. Det å bare være. Diskusjoner om å skulle komme på samvær bør en ikke gå onn på. Det må være tydelig at det ikke er et valg, men bare en ting en gjør, som å gå på skolen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2006 #8 Skrevet 12. april 2006 vi har innført "skjerm-frie" tider, dvs at ingen skjerm skal brukes før kl. 18.00 på hverdager, og ikke mellom 12 og 16 på fridager. Det fungerer kjempefint. Da blir det tid til lekser og lek på hverdagen, og fridagen må de finne på annet. Da går vi gjerne tur
Gjest Skrevet 12. april 2006 #9 Skrevet 12. april 2006 Slå av tv'en og vis konsekvent hvordan det skal være. Og lag klare regler på når det er greit å se på tv eller spille så han vet når det er lov og når det ikke er lov. Han begynner å bli såpass stor at han vet hvor skoen trykker for dere, når han truer med at han ikke vil komme så gjør han det med en hensikt. Prøv å vise han andre ting han kan gjøre enn å se på tv, få han ut i friluft osv. Ikke la en ti-åring true seg til å gjøre noe dere ikke mener er riktig!!!
Gjest Skrevet 13. april 2006 #10 Skrevet 13. april 2006 Enig med ruppa. MEN det er helt normalt at barn ikke lenger vil være hos far så mye som "vanlig samvær" utgjør når de blir rundt 10 år. Fordi det er kjedelig der i og med at de ikke har sine vanlige venner rundt seg. Og de ikke lenger vil være med voksne på tur etc. Jeg synes derfor (som ruppa) at dere får ham ut i friluft osv. når han er hos dere. Men ikke at han MÅ være der så mye som før. Mitt forslag er overnatt fre-lø annenhver helg, og så FRIVILLIG (men avtalt før helgen begynner, så det blir forutsigbart både for dere og mor!!) om han vil være hos dere lørdag og søndag. Denne ordningen innebærer at han MÅ klare en fredagskveld uten TV/skjermspill hver 14.dag, og at han KAN være med på sunde helgeaktiviteter med dere eller dra hjem lørdag morgen. Alltid avtalt noen dager på forhånd for en helg om gangen. Mye greiere slik å unngå at han etterhvert hater å være hos dere, og kanskje om noen år bryter helt. Og dere selv får også mye mer ut av helgene og mindre frustrasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå