Gå til innhold

Å ha me ste barn på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

i år skal vi på ferie, sammen me svigermor og søsteren til sambo.. også skal datteren til sambo være med, vi har et barn sammen..

Jeg tenker at det kommer til å være stress, hun kan være masete til tider (strax 5 år) . Hun har ikke vært med oss 2 uker før hjemme eller på ferie.. er usikker hvordan denne turen kommer til å gå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av og gjør turen så hyggelig og ikkestressende som mulig:-) Ha med leker og spill og bøker, og prioriter henne oppi alt annet.

Lykke til!!

Skrevet

I fjor sommer dro vi på ferie, vi kjørte bil til Oslo fra Levanger i Nord-Trøndelag. (laaangt) I bilen var; jeg som var gravid i 5. mnd, sambo, hans datter på 9, sambos bror og hans datter på 10. Med andre ord, ganske så full bil......

Jeg tenkte med gru på bilturen, både pga full bil i varmen, jeg gravid og VELDIG hormonell, og to jenter som tidvis skriker og skråler... Det jeg gjorde var å lage en aktivitetseske. Der hadde jeg tegnesaker, kortstokk, yatzy, backgammon osv osv.. Og kjøp med noe å spise/drikke (men helst uten sukker, vi vet jo hva sukker gjør med unger). Synes det gikk greit jeg, vi kom oss både frem og tilbake uten at noen mistet forstanden (jeg gjorde nesten det da, men skyldes vel mer kulen på magen).

Anbefaler deg å lage noe slikt, og prøv å tenk positivt ift turen. Det går sikkert helt fint!! Snakk evt med din sambo om tankene dine før dere drar, og vær obs på "negative" følelser, ta opp ting med en gang...

Lykke til og god tur!!

Skrevet

Lydbøker og cd m musikk er kjempepop hos oss. De låner jeg på biblioteket før vi drar. Det samme er bilbingo:-) og andre småspill vi kan spille i bilen. Ha gullerøtter i staver i en plaspose, og spis det på turen. Lite tørste og lite sukker. Sukkererter og kålrot er også bra.

Kjøp kule stålflasker (for eks på biltema) og ha vann i dem. Morsomt å drikke av, og det holder seg kaldt.

Skrevet

Er ikke å anbefale, om en ønsker å ha ferie selv. Det er min erfaring. Masing og bræling når uante høyder når vi er på tur.

Skrevet

Jeg må bare råde deg til å planlegge litt :-)

Og så er det jo 3 voksne der som er nær familie til barnet, og deg :-)

Så dere er 4 voksne på 2 barn. Det burde gå an å fådet koselig da :-)

men litt planlegging med å ta med de "rette" tinga er lurt :-)

Og ha noe på lur, en overraskelse :-)

Lykke til

Skrevet

Vi har på prinsipp ikke med stebarn på ferie. Ikke har vi bil med plass til fire barn heller så det stopper seg selv. Om vi skulle leie bil for å komme på ferie hadde det ikke blitt tur på noen av oss. Har sagt til mannen min at han kan ta dem på tur alene om han ønsker det, men det vil han ikke...

Skrevet

Mannen min vil heller ikke dra på turer med ungene sine alene. Og samme problem har vi ift bil... fire unger er ikke så lett å få med seg på lengre ferie. De er jo for små til å dra alene på tog o.l. som enkelte har foreslått for oss. Men jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for at stebarna ikke blir med oss på ferie, de har jo en mor som kan ta dem med på tur. At hun selv velger å ikke reise sammen med dem er hennes valg, hun sier hun ikke har råd men det får være hennes sak. Stebarn har jo to familier de er hos, og om de ikke får ferieturer begge steder kan da ikke gjøre noe. Da jeg selv var liten og familien ikke skulle på noe særlig utflukter om sommeren hadde jeg ikke en annen familie som sørget for ferie. Da trenger man heller ikke ha dårlig samvittighet for ikke å ta med stebarn på tur heller synes nå jeg.

Om dere først drar på tur, som var hovedinnlegget her er det jo som de fleste sier... ha med litt aktivitetsleker o.l. Og unger er jo stort sett flinke til å finne på litt selv også da.

Crisssss

Skrevet

Ungen har ikke vært med DERE 2 uker før. Nei vel, men her er jo tanta og bestemora til ungen også med. Så hun får mange omsorgspersoner rundt seg.

Hvis du tror (vet) det er "stress" at en unge er nesten 5 år, og derved kan være masete til tider, hva var da vitsen med å lage en sjøl, som sikert også blir nesten 5 med tiden?

Pass i hvert fall på at du ikke får en til om du tror en på nesten 5 OG en liten er for mye å ha rundt seg.

Skrevet

Kan ikke la være å kommentere dette:)

Tror du skal bekymre deg en hel masse mer for at du tar svigermor med på tur:):):):)

Barn på 5år er bare kjempe-søte:)

Skrevet

da var det kommet inn litt svar av forskjellig sort ser jeg.. til siste anonym med svigermor kommentar.. =) den var fin!!

Jeg håper alt går bra og at ste barnet klarer å være 2 uker uten mammaen sin.. vi har ikke vært på ferie med henne før i tilegg til at vi ikke har hatt henne 2 uker hjemme før heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...