Gå til innhold

Sover hun for mye på dagtid tro?


Kakebakesøte

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 8 uker i dag. Før sov hun godt om natten, men nå har hun begynt å være veldig urolig/våken om natten (de siste nettene altså). Vi har faste rutiner på kvelden før siste måltidet (MME) inntas og hun skal legges. Legger henne 20.30-21 tiden (gjort det i flere uker nå). I natt f.eks våknet hun 02 og holdt det gående med noen korte soveperioder helt frem til 04.11. Tok henne opp for å amme og la henne igjen (hun sovner alltid ved puppen, men når jeg legger henne ned så er det "pling" og øyne på gullet er på vitt gap. uuuurk) og hun fortsetter å være lilke utolmodig/urolig. Sovner kanskje ved 5.30-06 tiden og sover til 7 eller noe sånt.

 

Hun drakk 160 ml mme i går kveld, og så mye bruker hun ikke drikke. Jeg utelukker derfor at hun er urolig fordi hun er sulten. På de utolmodige lydene hennes virker det mer som om hun bare er klar for å stå opp.

 

Spørsmålet mitt er om jenta mi faktisk sover for mye på dagtid slik at nattesøvnen blir ødelagt? Hun sover som regel en 40 til 60 min hvil på formiddagen ved 9 tiden. Så sover hun igjen fra ca 12 og utover. Da kan hun, dersom ikke jeg vekker henne, sove leeenge. Jeg vekker henne derfor etter at det har gått 3,5 timer eller 4 timer slik at hun skal få i seg mat. Hun får mme i tillegg til mm fordi hun ikke klarer å legge på seg av bare mm. På kvelden sover hun kanskje 1 time eller mer. Hender vi må vekke henne for å gjøre kveldsstellet.

 

Skal vi begynne å prøve å holde henne mer våken på dagtid??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Det virker som hun har snudd litt på døgnet.

Det er veldig vanskelig når de er så små, for de skjønner ikke forskjell på dag og natt.

Mitt råd til deg er å fortsette med å vekke henne hvis hun prøver å sove lenger enn 4 timer på dagen. Om natten snakker du ikke med henne, unngå å se henne i øynene, bare gir pupp og skifter bleie hvis det er absolutt behov. Ikke slå på lys, skaff heller en nattlampe (IKEA har noen fine oppladbare). Etterhvert skjønner hun at det ikke er noe vits i å være våken om natten, for det er ingenting som skjer.

Klarer du dette så vil jeg tro at hun sover greit om natten etterhvert.

Hvis hun ikke snur døgnet selv, kan du kjøre noen dager i strekk hvor du mater henne hver 3. time, fra start til start av måltidet. Hun kommer til å være helt utkjørt allerede første kvelden, men gjør det i 3 dager så har du sannsynligvis klart å få henne på rett kjøl.

 

Alt dette har jeg gjennomført på gutten vår. Men først da han var ca. 3 mnd ville han sove for natten ca. 20.00.

Nå er han 4 mnd og jeg tar nattstell 19:00 og ca. 19:30 sover han i egen seng. Som regel trenger han en pupp i 2-tiden og våkner ca. 0600-0630. Da tar jeg han inn i senga vår, gir litt pupp også dormer vi til 0730-0800.

 

Å holde en baby våken blir bare til at ungen er overtrøtt og våkner oftere på natten. La henne sove, men vekk for måltider.

Søvn avler søvn!

 

Håper det ordner seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...