Gå til innhold

Amming...vet ikke hva jeg skal gjøre...


Gjest

Anbefalte innlegg

Uff og uff, er helt fortvilet jeg, idag har jeg gråtet en skvett her og der gjennom hele dagen. Vet ikke helt hvem jeg skal snakke med så skriver ett innlegg!

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å fullamme jenta mi, men nå etter 3 uker er jeg på randen til å gi opp. Tror ikke jeg har så mye melk, har håndmelka idag mest høyrepuppen og i løpet av 6 timer fikk jeg kun 60 ml ut. Det er vel ganske lite eller??

Tror ikke vesla mi får nok mat, og jeg er ikke spesiell flink til å spise eller drikke nok. Har kjempe dårlig samvittighet, spesielt på kveld/natt når jeg ser at vesla ikke blir fornøyd etter ammingen. Igår ga jeg henne flaske på natta, da fikk hun 80 ml som jeg hadde håndmelket på dagen når jeg føler jeg har mest melk. Hun ble så utrolig fornøyd, sovnet med en gang og sov 4-5 timer. Har tenkt på å kanskje starte med mme på kveld, men er så skeptisk til produktene, vet ikke hvorfor men er redd for å gi det til henne. Har vært i butikken flere ganger for å kjøpe men jeg tør ikke....Vil heller ikke ta fra henne puppen, for hun er så glad i den, hver gang jeg legger henne til smiler hun bredt til den...

 

Uff får så dårlig samvittighet, vet ikke om jeg skal kutte ned på ammingen eller bare fortsette...

Dette var absolutt ikke som forventet, tror jeg fikk ett slag i ansiktet. Jeg trives ikke med det, men vesla koser seg. Vil ikke ta det fra henne heller, vet det er en trygghet for henne å ha puppen, og det at jeg ser at hun koser seg sånn får meg til å få enda mer dårlig samvittighet... tenker hele tiden at det sikkert blir bedre etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det blir bedre etterhvert!

Ikke gi opp. Prøv å øke produksjonen din ved å legge henne til ofte, gjerne hver time eller 2. hver time en stund, så skal du se det tar seg opp. Javisst er det et slit... Men du er på god vei, og du må ikke gi opp ennå fordi du tror du har for lite melk. Helt vanlig at småtten er misfornøyd ved brystet ved ettermiddag/kveld, da de aller fleste har mindre melk enn på morgen/ formiddag.

Det du klarer å pumpe ut, er IKKE en indikasjon på hvor mye melk du har. Baby er sugeeksperten fremfor pumpa, og får ut mer enn den vil klare.

Dessuten er det helt vanlig at 3 ukers gamle puppebabyer spiser ofte både natt og dag. ofte føles det som om puppen er framme 24 timer i døgnet i denne perioden:-)

Håper du blir ved litt bedre mot nå, og som du selv skriver, vil du jo ikke ta fra henne denne verdifulle puppen som du HELT SIKKERT har nok melk i.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du selv drikker og spiser nok. Sett frem noe du liker, prøv å spise/drikke litt hele dagen. Ha en vannflaske for hånden. Du må ikke komme under for krefter! På apoteket selges ammete. Den fungerer for mange slik at de får mer melk! (Tror ikke den er spesielt god...) Legg henne til brystet OFTE. Kanskje du kan ringe ammehjelpen, eller snakke med jordmoren du gikk til?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du etter en periode med hyppig amming, ammete, tilstrekkelig væske- og matinntak fortsatt føler at du har for lite melk, så er det ikke skadelig eller farlig å gi en flaske med morsmelkerstatning f.eks på kveldstid. Jeg selv syntes det var godt å kunne spe på med littegrann erstatning på kvelden når poden var kjempesulten og jeg selv var utslitt av å sitte med puppene framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar dere!!

 

Føler meg bedre idag, og skal nok få til dette!! Men ja det er slit og mas, hadde noen bare fortalt meg det før vesla kom så hadde jeg hvertfall vært forberedt på at amming ikke er en dans på roser...eneste man hører er at det er kos og lettvint = / Man hører jo ikke om såre brystvorter, lite melk, sugeteknikker osv...

 

Skal ut å kjøpe meg en pumpe senere idag og pumpe etter hver amming, litt ammete også, håper det øker på!

 

Ang. vesla så ser det ut som hun legger på seg, hun blir hvertfall rundere og rundere for hver dag! Veide henne for 2 uker siden og da hadde hun gått opp, og hun har blitt større nå. Hun er ellers veldig fornøyd og det virker som hun blir fornøyd etter å ha spist på dagen. Det er på kvelden/natt vi sliter, ser ikke ut som hun får nok...har nå gitt henne flasken med det jeg har melket ut 2 netter ca ved 3 tiden i tillegg til puppen, foreløpig ser det ut til å hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...