Gå til innhold

Provera


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal begynne med en 5 dagers kur med Provera 10 mg, men lurer på hvor lang tid etter at kuren er over at TR kan dukker opp.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen dager bare.. men pass deg så du ikke blir gravid på provera!!! kan skade ungen hormonelt!!

Noen sier provera fungerer nesten som prevensjon.. og det stemmer.. men man kan altså bli gravid med proverakur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bivirkninger fikk du da?

Begynte selv i går morgen, og og går kveld hadde det dukket opp en haug med kviser...irriterende.

 

Prøvde å forstå det som sto i felleskatalogen, men den er ikke enkel bestandig.

 

Tenkte på hvis denne kuren ikke virker, mår kan jeg starte opp med kur nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i felleskatalogen er det du ikke forstår. Kanskje jeg kan hjelpe med å oversette det du ikke forstår.

Jeg brukte provera i 10 dager og det er vanskelig å si hva som var bivirkninger på disse og hva som har vært bivirkninger av pergo som jeg brukte etterpå. Men det gjorde nok en del med psyken min......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkningene forstod jeg greit.

Merker at jeg har blitt mer nærtagende. Litt mer PMS liksom.

 

Men prøvde intenst å finne ut når jeg evt skulle begynne med kur nr 2 hvis ikke kur nr 1 virket.

 

Vet du Susse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hvorfor du skal gå på provera...

Hva har målet vært med å bruke provera denne gangen?

Hvilken dag i syklusen din har du startet denne gangen ?

Ved problemer med at syklusene er lange pga for lavt progesteron skal de startes på dag 16 eller 21. Så neste runde skal du da evt starte på samme dag...

Men som det tidligere er nevnt her er det da viktig at du er sikker på at du ikke er gravid. Så når du har hatt en blødning ville jeg ha ventet ca en ukes tid og tatt en test for å være helt på den sikre siden.

Men det blir litt lettere å gi konkrete råd hvis jeg vet litt mer om bakrunden...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg fikk begynne med Provera, er at jeg har veldig lange og ustabile sykluser. De er alt fra 30 til 170 dager. Er i dag på dag 48.

Og fordi legen gjerne vil ha blodprøve av meg mens jeg har TR må jeg fremprovosere den med hjelp av Provera.

Da jeg pratet med lege før påsken, kunne jeg starte opp med Provera da jeg følte for det.

 

Sånn jeg forstår du har skrevet, Susse, kan jeg evt begynne med kur nr 2 dag 16 eller 21 hvis TR ikke dukker opp. Etter å ha testet om jeg er gravid vel å merke.

Det var det jeg ikke forstod da jeg leste Felleskatalogen.

 

Tusen takk for hjelpen og god påske!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål blir jo hvorfor du har så lange sykluser.....

Er det vanlig lege du har vært hos eller gyn ?

Er du utredet på noen måte?

Men du har forstått det rett. Når du får tr er første blødningsdag dag nr 1 og tell ut i fra det. Når du er hos legen for å ta blodprøver ville jeg ha forsikret meg om du skal ta flere kurer. Det kan jo være legen vil ha svar på blodprøvene før du skal starte på kur nr 2.

Det kan jo være at han ut i fra blodprøvene vil justere mengden med provera og hvor lenge du skal bruke dem eller om du kanskje ikke trenger en kur nr. 2

Bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite siden det er snakk om en ganske tøff påkjenning for kroppen å bruke slike hormoner.

 

God påske til deg også!!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he

Et godt spørsmål,det om hvorfor syklusene er så lange som et ondt år.

Men tror det har noe med at jeg har gått på p-sprøyte tidligere. Sluttet for ca 16 måneder siden.

Har vært hos vanlig lege som nå har sendt meg videre til gyn for utredning. Har vært hos gyn tidligere, men det er så lenge siden at da hadde jeg ikke ikke prøvd å bli gravide i et år ennå. Skal på utredning jeg og sambo i juni. Får kanskje svar da på hva som er feil da.

 

Må si du kan mye innen dette Susse.

Hva kommer det av?

 

Ha en fortsatt trivelig påske!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt provera i tillegg til at jeg jobber innen helsevesenet og dermed ikke har noe problem med å forstå det som står i felleskatalogen. Har også en del annen fagliteratur om kvinnesykdommer.

Et lite tips kan være å allerede nå få henvisning til sædudersøkelse av din samboer nå slik svarene foreligger når dere skal til gyn. Da vil alt kunne gå mye fortere i forhold til hvis dere trenger mer medisinsk hjelp med f.eks. medisiner for å kunne bli gravid, og dere slipper å få svaret :" vi må vente på sædprøve svar før vi kan gjøre noe mer."

 

Lykke til

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg hvor du har all kunnskapen din fra.

Han fikk faktisk en liten kopp der han skal levere prøve av sæden sin. Så den skal nok bli levert samtidig som jeg skal ta en av de 3 blodprøvene.

 

Tusen takk for hjelpa!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...